MAN 5222 Ledelse i vår tid for finansnæringen
MAN 5222 Ledelse i vår tid for finansnæringen
Dette kurset er skreddersydd til ledere i finansnæringen og gir en dyptgående innføring i ledelse med særlig vekt på selvinnsikt, relasjonskompetanse og forståelse av komplekse organisatoriske kontekster. Kurset er utviklet for ledere i finansnæringen som ønsker å styrke sin lederkompetanse i en tid preget av usikkerhet, digitalisering, kontinuerlig endring, økende organisatorisk kompleksitet og et mer sammensatt og mangfoldig arbeidsmiljø. Studentene introduseres for klassiske og moderne ledelsesteorier, og lærer hvordan disse kan anvendes for å håndtere praktiske lederutfordringer. Kurset legger stor vekt på refleksjon, trening i mellommenneskelige ferdigheter og utvikling av kontekstkompetanse – særlig med tanke på ledelse i sammensatte team og på tvers av organisasjoner. Deltagerne vil få innsikt i hvordan de kan bidra til psykologisk trygghet og disiplinert samarbeid. Emnet består av fire fysiske samlinger, digitalt læringsmateriell, webinarer og hjemmeoppgaver som bidrar til progresjon og integrering av teori og praksis.
Kurset passer for de som er ledere i finansnæringen i dag og som har ledererfaring fra tidligere.
Studenten:
- har avansert kunnskap om klassiske og moderne teorier om ledelse, organisasjonsatferd, og organisasjonskulturer
- har inngående forståelse for hvordan selvinnsikt påvirker lederrollen
- har kunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til ledelse av mangfoldige og flerkulturelle team
- har innsikt i komplekse utfordringer som digitalisering og kontinuerlig endring
- har kunnskap om hvordan ledelse og psykologisk trygghet kan bidra til disiplinert samarbeid på tvers i en hverdag preget av kontinuerlige endringer
Studenten:
- kan bygge psykologisk trygghet og anvende styrkebaserte og relasjonelle ledelsesteknikker i praksis
- kan analysere komplekse lederutfordringer og tilpasse ledelsesstilen til ulike kontekster og grupper eller team
- kan lede utviklingsprosesser og endringer gjennom tillitsbasert dialog og samarbeid med medarbeidere og tillitsvalgte
Studenten:
- kan reflektere konstruktivt og kritisk over egen lederpraksis og identitet i lys av teori og selvinnsikt
- kan bidra til utvikling av psykologisk trygghet og samhandling på tvers av fag, enheter og kulturer
- kan bygge og vedlikeholde bærekraftige organisasjoner med høy grad av ansvarlighet og verdiskaping
Kurset består av fire fysiske samlinger som går over to semestre. Hver samling går over to dager. I tillegg kommer
digitale ressurser og digitale webinarer i mellomperiodene. De fire samlingene vil bestå av følgende tematikk:
- Hva er ledelse? Innføring i teori og forskning. Lederhverdagen: Hvordan ivareta meg selv som leder? Betydningen av selvinnsikt – hvem er jeg som leder? Vi jobber med individuelle forskjeller og bygger lederidentitet.
- Hvordan skape mening og inspirasjon? Grunnleggende relasjonsferdigheter. Se og anerkjenne. Styrkebaserte tilnærminger. Verdiskaping i partssamarbeidet– for ledere i finansbransjen.
- Hva er et multikulturelt samfunn? Kjønn, alder, innvandring, kultur og religion. Muligheter og utfordringer ved en multikulturell diversitet. Ledelse av multikulturell diversitet. Evne og kunnskap til å være kosmopolitt og felleskapsborger på samme tid.
- Ledelse i usikre tider, endringer og teknologiske fremskritt. Ledelse og endringskapasitet. Organisasjonskulturer: Samarbeid på tvers, psykologisk trygghet og innovasjon
Kurset består av 4 fysiske samlinger (2+2+2+2 dager) i tillegg til digitale ressurser i mellomperiodene, til sammen
75 timer. Undervisningen gjennomføres som en kombinasjon av forelesning, gruppearbeid og øvelser. Det vil bli
gitt veiledning underveis i kurset i forbindelse med kursets prosjektoppgave. Veiledningstilbudet er estimert til 2
timer per oppgave. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning.
I kurs og programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som
er gitt på forelesning, men som ikke fremkommer på kursets/programmets hjemmeside/ læringsplattform eller
annet kursmateriell.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om
involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at
studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Mappevurdering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 1 Semester Kommentar: Eksamen er organisert som en mappevurdering. Underveis i kurset får studentene tre refleksjonsoppgaver knyttet til kursets tematikk. Oppgavene samles og leveres som én helhet sammen med prosjektoppgaven etter siste samling. Mappevurderingen teller 40 % av totalkarakteren. Eksamenskode: MAN 52221 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Prosjektoppgaven teller 60% av totalkarakteren. Eksamenskode: MAN 52222 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 75 Time(r) | Inkluderer digital undervisning/ressurser |
Forberedelse til undervisning | 75 Time(r) | Selvstudium |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 125 Time(r) | Arbeid med læringsressurser, digitale og øvelser/oppgaver |
Eksamen | 125 Time(r) | Arbeid med prosjektoppgave/mappeinnlevering |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.