MAN 5216 Strategisk historiefortelling
MAN 5216 Strategisk historiefortelling
Dette kurset fokuserer på bruken av historiefortelling for å nå konkrete mål på arbeidsplassen. Historiefortelling innebærer å fortelle om handlinger eller hendelser gjennom tekst, tale eller kunstneriske former. Kurset gir innsikt i historiefortelling som en presentasjonsteknikk som kan benyttes i en rekke ulike sammenhenger, for ulike formål. Teoretiske rammeverk, forskning innen fagfeltet samt praktiske eksempler benyttes for å belyse hvordan historiefortelling kan påvirke blant annet organisasjonskultur, styrke internkommunikasjon og bygge sterkere relasjoner med kunder og samarbeidspartnere. Kursets læringsmål legger samtidig opp til at studentene skal utvikle egne historiefortellingsferdigheter, for selv å kunne skrive historier som speiler og støtter organisasjonens mål.
Historiefortelling har vist seg som en nyttig form for kommunikasjon for bedrifter og organisasjoner som ønsker å treffe publikum på et dypere nivå. Historiefortelling er en kommunikasjonsform som fanger oppmerksomheten til publikum ved å underholde og engasjere, og historiefortellingsformatet har dermed potensiale til å nå ut til publikum på en annen måte enn andre tradisjonelle kommunikasjonsmetoder. Ved å formidle informasjon gjennom relaterbare historier kan bedrifter og organisasjoner fremkalle følelser som øker interessen og forståelsen hos publikum, hvilket igjen kan påvirke og inspirere til handling.
Organisasjoner kan bruke historiefortelling av mange forskjellige grunner, og historiene kan i seg selv føre til ulike reaksjoner, avhengig av målgruppe, og konteksten historiene blir fortalt i. Ofte benyttes historiefortelling som en kommunikasjonsmetode, for eksempel når bedriftens ledelse bruker historiefortelling som en teknikk for å kommunisere et budskap. Der avsender har behov for å formidle kompleks informasjon til publikum kan historiefortelling brukes til å formidle mening og skape forståelse. Videre brukes historiefortelling gjerne i forbindelse med organisatoriske endringer, som et verktøy for å forklare begrunnelsen for endringene; eller som indirekte maktutøvelse fra ledelsens side. Organisasjonshistorier kan gi publikum en følelse av tilhørighet til organisasjonen ved å spille på identitet og identifikasjon.
Kurset vil gi inngående kunnskap og forståelse i de mekanismene som gjør historiefortelling til et effektivt verktøy for ledere og andre med kommunikasjonsoppgaver. Samtidig legges det vekt på å utvikle etisk bevissthet rundt bruken av historiefortelling, og de etiske forpliktelsene historiefortellere må være klar over når de utarbeider historier med det formål å påvirke målgruppens holdninger og handlinger. Kursets innhold, undervisning og læringsaktiviteter skal føre til at kursdeltakerne er godt forberedt til ansvarlig og effektiv anvendelse av historiefortelling som en strategisk kommunikasjonsform.
Etter gjennomført kurs:
- Skal deltakerne ha avansert kunnskap om historiefortelling som kommunikasjonsform, og spesialisert innsikt i hvordan historiefortelling kan anvendes strategisk i organisatoriske sammenhenger
- Skal deltakere ha inngående kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder innen historiefortelling for å engasjere og påvirke målgruppen
- Skal deltakerne være i stand til å analysere kommunikasjonsbehov i en organisasjon, og å utforme passende historier som oppfyller disse behovene
- Skal deltakerne ha inngående kunnskap om etiske aspekter ved historiefortelling, og være i stand til å vurdere etisk hensyn i utformingen og presentasjonen av organisasjonshistorier
Etter gjennomført kurs:
- Skal deltakerne kunne bygge på teoretiske rammeverk og forskning innen historiefortelling til å utforme effektive og engasjerende historier tilpasset ulike målgrupper
- Skal deltakerne kunne formidle budskap, ideer og strategier gjennom overbevisende historier med velutviklede historieelementer
- Skal deltakerne beherske fagområdets uttrykksformer i relevante presentasjonsformater, både internt og eksternt i organisasjonen
- Skal deltakerne ivareta etiske hensyn i sin historiefortelling, og kritisk vurdere effekt av historiefortellingen opp mot ulike målgrupper
Etter gjennomført kurs:
- Skal deltakerne kunne anvende sin innsikt og ferdigheter i historiefortelling til å analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- Skal deltakerne kunne kritisk analysere og sammenligne historier på tvers av målgruppe og kontekst, og kunne reflektere over faktorer som bidrar til utforming og tilpasning av historier
Kursets innhold omfatter sentrale områder innenfor historiefortelling som bidrar til teoretisk og praktisk forståelse av strategisk historiefortelling, herunder:
- Historiefortelling som konsept og kommunikasjonsform
- Definisjoner og grunnleggende begreper
- Historier opp mot andre former for narrativer
- Teoretisk rammeverk og litteratur
- Gjennomgang av sentrale teorier og modeller som støtter effektiv historiefortelling
- Forskning som undersøker effekten av historiefortelling i ulike kontekster
- Strategisk bruk av historiefortelling i organisasjoner
- Områder hvor historiefortelling kan formidle informasjon og mening
- Tilpasning av historier til spesifikke målgrupper og kommunikasjonssituasjoner
- Praktiske eksempler på bruk av strategisk historiefortelling
- Design og utvikling av historier
- Mal for struktur og elementer for å skape historier med gjennomslagskraft
- Praktiske øvelser i historiefortelling tilpasset ulike formål
- Etiske overveielser
- Etiske aspekter ved bruk av historiefortelling
- Historiefortelling som kan manipulere, desinformere og feilinformere
Programmet gjennomføres med 6 samlingsdager over ett semester. Det er ikke obligatorisk oppmøte, men kursdeltakerne anbefales å møte på samlingene. I tillegg til fysiske samlinger, består en del av læringsmaterialet av digitale øvelser og aktiviteter som løses individuelt eller i grupper mellom samlingene. Obligatorisk pensum (utenom bøker) vil bli gjort tilgjengelig gjennom den digitale kursplattformen. Pensumlitteraturen er hovedsakelig på engelsk.
Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige Executive Master of Management Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til 2 timer pr. oppgave.
I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesning, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/ læringsplattform eller annet kursmateriell.
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren og en individuell mappeevaluering som teller 40%. Begge eksamener må bestås for at vitnemål i kurset skal bli tildelt. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Mappeinnleveringen består blant annet av historier som studenten selv skriver i løpet av semesteret. I løpet av kurset er det mulig å levere inn to utkast av historien og få skriftlig tilbakemelding fra underviser samt digital veiledning mellom samlingene.
Prosjektoppgaven inngår i gradens selvstendige arbeid, jf Forskrift om krav til mastergrad, tilsvarende 9 studiepoeng pr. program. For graden Executive Master of Management vil det selvstendige arbeidet bestå av summen av prosjektoppgaver fra programmene som er tatt.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Mappevurdering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 1 Semester Kommentar: Mappeevaluering, teller 40% av total karakter. Eksamenskode: MAN 52161 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 60 Gruppering: Gruppe (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Prosjektoppgave, teller 60% av total karakter. Eksamenskode: MAN 52162 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Kurskode | Credit reduction |
---|---|
MAN 5190 | 60 |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 75 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 75 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 200 | Inkl prosjektoppgave |
Innlevering(er) | 50 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.