MAN 5214 Samtidsinnsikt – forstå tiden du lever i
MAN 5214 Samtidsinnsikt – forstå tiden du lever i
Samfunn og kultur er i kontinuerlig endring og utvikling. En vitenskapelig basert innsikt i samfunnets dominerende trender og sosiale prosesser, vil gi studentene en uvurderlig kunnskap om hvordan de på vellykket vis skal styre bedrifter og merkevarer i vårt vekst og innovasjonsdrevne samfunn.
Dybdeinnsikt i samtidssamfunnet, evne til å ta samtiden på pulsen og forstå hva som er i emning og på vei, er en ressurs som gir aktørene et helt grunnleggende konkurransefortrinn, når det gjelder å utforme ulike typer kommunikasjon, skape medieinnhold som treffer lesere, seere og lyttere, samt kartlegge hvilke typer innovasjoner vi som samfunn er mottakelige for.
En vitenskapelig basert dybdeforståelse av samfunnets dynamikker gir studentene ferdigheter i å utnytte de muligheter og unngå de fallgruver som kulturen åpner for og skaper.
Etter kurset skal studentene ha opparbeidet:
- Grundig kunnskap om de viktigste trender og sosiale prosesser som former vårt samfunn og vår tid.
- Omfattende og dyp innsikt i sentrale drivkrefter, motivasjonskomplekser og sosiale dynamikker som påvirker og styrer dagens forbrukere.
- Grundig kunnskap om kvalitative metoder, og de ulike elementer i den kvalitative verktøykassen, og hvordan de brukes for å avdekke trender og sosial endring.
- Grundig kjennskap til hvordan denne kunnskapen forankres empirisk, gjennom å benytte verktøy og relevante databaser, som Forbruker og Media, Surveybanken, samt SSB og ulike utgaver at AI.
Etter kurset skal studentene:
- Ha opparbeidet evne til å analysere på en omfattende og grundig måte samtidssamfunnet og vår tids forbrukere.
- Ha opparbeidet omfattende ferdigheter til å utvikle trendkart og personas.
- Ved hjelp av kvalitative metoder etablere grundige ferdigheter i å innhente relevant informasjon, forstå og fortolke samfunnet og forbrukeren og anvende denne innsikten i ulike konkrete cases der vitenskapelighet er det bærende prinsipp
- Ved hjelp av avansert bruk databaser og tilgjengelige sekundærdata være i stand til å analysere trender og bevegelser i vår tid på en måte som skaper sann innsikt
Etter kurset skal studentene opparbeide:
- En dyp og grundig forståelse for forbrukersamfunnets kompleksitet og egenarten til samtidens forbrukere.
- En evne til å reflektere, analysere, argumentere grundig på en empiri og teori basert måte rundt samfunnet, forbrukeren, trender, drivkrefter og endringsfaktorer.
- En dypere forståelse knyttet til digitalisering og sosiale medier, makt, identitet, verdier globalisering i det moderne samfunnet.
Programmet er delt inn i fem ulike tematiske blokker.
Del 1 Samtidssamfunnet
Den delen handler om å kontekstualisere samtidssamfunnet. Dette har en historisk komponent. Denne delen viser blant annet hvordan ulike trender og prosesser går fra å være små og marginale i industrisamfunnet og så utvikler seg, og blir styrende elementer i konsumsamfunnet. Det handler om kjøp-og-kast-samfunnets formative elementer, det handler om hvordan individualismen utvikler seg, og hvordan det å skape en identitet gjennom forbruk og livsstil, blir en sentral komponent i forbrukersamfunnet.
Den historiske overgangen fra et industri/jordbrukssamfunn handler også om en overgang fra et behovs- til et begjærsdrevet samfunn, som en forutsetning for å skape omløpshastighet på varer og tjenester, og derved som fundament for massemarkedet. I denne konteksten blir ulike former for «planlagt foreldelse» så og si til konsumsamfunnets skjulte motor, og legger grunnen til det vi forstå som det demokratiserte forbruk.
Del 2 Identitet
Denne delen handler om den problematiske identiteten i samtidens livsstilsamfunn. Den tar for seg fenomener som strategisk forbruk, livsstil og klasse. Den viser hvordan likhetssamfunnet skjuler økende klasseforskjeller og hvordan dagliglivet kan sees som en kamparenaer hvor individene kjemper mot hverandre med smaken og identitetsmarkørene som sentrale våpen.
Her introduseres mote som et overordnet tema. Der omhandler det vi vanligvis forstå som mote, som klær og tilbehør, fra haute couture til fast fashion, men utvider også motebegrepet til å omhandle kjønn, sex og kropp. I forlengelsen blir Cool tematisert som en ny form for demokratisk identitetskapital.
Del 3 Sosiale medier
Denne delen handler om de sosiale mediers nye identitetsmessige betydning. Hvordan påvirker bruken av sosiale medier bygging av identitet. Det sentrale tema er at det dreier seg om ustrakte og kompliserte former for uhensiktsmessig sammenligning.
Disse tematiseres ved hjelp av begrepet parasosial interaksjon. Det inkluderer de intime fremmedes nye betydning, -det vil si hvordan influenser, kjendiseriet, realityshowene, såpeoperaene, påvirket enkeltindividet både ved å fungere som «morality plays» og eksistensielle veiledere i hverdagslivets utfordringer, det i en tid hvor de store fortellingene er falt og verdiene er i endring.
Del 4 Kulturelle grenseerfaringer
Denne delen tar opp en rekke nye trender og sosiale dynamikker knyttet til globalisering, migrasjon og det forholdsvis nye multikulturelle samfunnet.
Sentral tematikker her er klansamfunn versus nasjonalstatens voldsmonopol, æreskodekser basert på sedvane versus institusjonalisert lov og rett, og hvordan de intimitetens endringer som har dominert de vestlige samfunn i etterkigstiden blir utfordret av nye, tradisjonelt orienterte familiekonstellasjoner.
Del 5 Den offentlige og politiske verden
Denne delen består av fem hovedelementer
- Globalisering
Med globalisering fikk vi en ny internasjonal handelsorden.
Globalisering har siden 80 tallet vært et betydelig element i den internasjonale handelen og den internasjonale arbeidsdelingen. Den har skapt nye betingelser knyttet til produksjon og konsum, og endret premissene for verdiskapningen. Globaliseringen har gitt nye handlingsrom for nye multinasjonale selskaper, økt mangfold i investeringer over landegrensene, økt eksport og import, samt endret de globale verdikjeder.
Disse globale prosessene er i kontinuerlig endring. Det skjer stadig reforhandlinger av premissene for internasjonal handel, knyttet til endringer i makt og styrkeforhold. Hvem tjener hva på bekostning av hvem.
Denne delen tar for seg de nye geopolitiske dynamikker og spenninger, knyttet til fenomen som de-globalisering, økt nasjonalisme og ulike former for proteksjonisme. Det globale og det nasjonale er tett sammenvevd. Det innebærer at endringer i den ene også slår ut i den andre og vice versa. Globalisering slår også sterkt inn på den nasjonale arena, og det skapes det nye store motsetninger og endringer, som nye politiske landskap med velgere på vandring.
- Det norske samfunnet
Kultur og samfunn er i store endringer og for Norges del er det betydelige forandringer i struktur og styringselementer.
Her vil vi gi en beskrivelse av det norske samfunnet og de viktigste politiske prosessene i vår tid. For å få en god beskrivelse av vårt samfunn vil viktige endringsprosesser knyttet til overgangen fra embetsmannsstat til ettpartistat over til konkurranse- staten bli grundig diskutert.
Samtidig vil kurset se på vesentlige endringstrekk i det norske samfunnet knyttet til overgangen fra en monokultur til en multikultur.
- Maktforholdene i endring
Maktforholdene er dermed også i forandring. Kurset vil diskutere maktbegrepet og se på viktige forskningsbidrag knyttet til maktforhold mellom ulike aktører, grunnlaget for makt og endringer i maktbalansen.
Hvem mister makt, hvem får makt, og hvordan endres maktens anatomi. Konkret betyr dette at de ulike grunnlag for makt som økonomi, teknologi, politikk, organisasjonsliv og ideologi er i endring, og dynamikken skaper nye allianser og nye strukturer.
- Verdier i endring
Norske verdier har lenge vært i endring og denne delen vil vi også gjennomgå de viktige verdimessige endringene. Her vil analyser fra Norsk Monitor og Forbruker og Media stå sentralt.
Deltakerne blir presentert for empiriske bidrag når det gjelder verdi og holdningsendringer.
Konkret har vi sett verdier som går fra mer tradisjonelle verdier til mer moderne verdier, samt en verdiendring fra fellesskap til individ. Verdier har stor betydning for utforming av politikk og forståelse av individenes identitet og selvforståelse.
- Kommunikasjon i endring
Avslutningsvis vil denne delen ta for seg ulike former for digital makt, knyttet til de store forandringer i medieoffentligheten. Sosiale medier har endret betingelsene for den offentlige samtalen, og de store globale teknologigigantene har fått økt innflytelse og makt.
Digitalisering og kunstig intelligens endrer totalt vårt samfunn, og det vil bli gjennomgått hvordan teknologi er en form for determinisme for samfunnsendring. Dette vil si at endringer i teknologi og produksjonssystemer legger sterke føringer på økonomi, politikk og ideologi.
Dette kurset gjennomføres som en kombinasjon av samlinger på campus og digitale moduler. De digitale modulene vil kombinere ulike læringsaktiviteter, som skal gjennomføres både individuelt og i grupper. Kombinasjonen av samlinger på campus og digitale moduler tilsvarer 75 forelesningstimer fordelt over et semester»
Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige Executive Master of Management Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til 2 timer pr. oppgave.
I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesning, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/ It's learning eller annet kursmateriell.
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren og en individuell mappeevaluering som teller 40%. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.
Prosjektoppgaven tar utgangspunkt i egendefinert problemstilling, der bruk av kvalitativ metode, sekundærdata og databaser underlegges vitenskapelige prinsipper for å få innsikt i vår tid. Det legges opp til omfattende veiledning for å sikre studentenes læringsprosess, samt at målene for kurset nås.
Mappeevalueringen består av en videopresentasjon, trendkart og personas med tilbakemelding underveis. Eksamen vil bestå av å identifisere viktige trender innenfor et bestemt definert felt Mappeeksamen består av tre ulike deler. Først en videopresentasjon av prosjektet, deretter identifisering, beskrivelse og visualisering av trender gjennom trendkart, samt avslutningsvis identifisering, beskrivelse og visualisering av personas. Studentene får tilbakemelding underveis for å forbedre sin mappe.
Prosjektoppgaven inngår i gradens selvstendige arbeid, jf Forskrift om krav til mastergrad, tilsvarende 18 studiepoeng pr. program. For graden Executive Master of Management vil det selvstendige arbeidet bestå av summen av prosjektoppgaver fra tre program.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Kurset bygger på en pedagogisk læringsfilosofi kalt - Dialogisk orientert workshopformat.
Undervisningsformen er utformet både med hensyn til den kunnskap som skal innarbeides og de studenter som skal tilegne seg denne, som i hovedsak er samfunnsengasjerte individ.
Vi har to sentrale bærebjelker i dette undervisningsformatet.
- Virkelighetsnær undervisning: Koble workshopinnholdet til virkelige scenarier eller aktuelle hendelser for å gjøre det mer relevant og relaterbart.
Dette formatet forutsetter engasjerte deltagere som er villig til å sette seg inn i relevant pensum og teori. Det muliggjør en levende undervisningsform, med gruppediskusjoner, debatter, og ulike typer innlegg.
- Interaktive aktiviteter: Inkluderer praktiske aktiviteter som lar deltakerne bruke det de lærer. Dette inkludere ulike gruppeprosjekter knyttet til bruk av ulike former for kvalitative data, samt bruk av databaser og relevante samtidsaktuelle case.
Det innebærer at workshopen også blir et brytnings sted, en arena hvor studentene bringer med seg sin kunnskap og sine konkrete erfaringer, som så brytes i møtet med ny kunnskap og andre aktører. Dette formatet har vist seg å både engasjere samt å produsere betydelige synergieffekter.
Det vil legges betydelig vekt på veiledning til prosjektoppgaven, samt jobbing med empiridrevet utvikling av trendkart og personas.
Dataverktøy: Forbruker og Media.
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 60 Gruppering: Gruppe Varighet: 1 Semester Kommentar: Prosjektopppgave, teller 60% av totalkarakter Eksamenskode: MAN 52141 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Mappevurdering andre filtyper enn PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 1 Semester Kommentar: Mappeevaluering, teller 40% av totalkarakter. Mappeevalueringen består av en videopresentasjon, trendkart og personas med tilbakemelding underveis. Eksamen vil bestå av å identifisere viktige trender innenfor et bestemt definert felt Mappeevalueringen består av tre ulike deler. Først en videopresentasjon av prosjektet, deretter identifisering, beskrivelse og visualisering av trender gjennom trendkart, samt avslutningsvis identifisering, beskrivelse og visualisering av personas. Studentene får tilbakemelding underveis for å forbedre sin mappe. Eksamenskode: MAN 52142 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 48 Time(r) | Undervisning på campus |
Webinar | 27 Time(r) | |
Digitale læringsressurser | 53 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 100 Time(r) | |
Eksamen | 222 Time(r) | Arbeid med mappeevaluering og prosjektoppgave |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.