MAN 5183 Ledelse av profesjonsfellesskap og læreplanarbeid

MAN 5183 Ledelse av profesjonsfellesskap og læreplanarbeid

Kurskode: 
MAN 5183
Institutt: 
Kommunikasjon og kultur
Studiepoeng: 
15
Kursansvarlig: 
Jørgen Smedsrud
Kursnavn på engelsk: 
Leading Learning Communities and Curriculum Development
Produktkategori: 
Executive
Portefølje: 
EMM - Utdanningsledelse, Spesialisering
Semester: 
2025 Høst
Aktiv status: 
Aktivt
Studienivå: 
Master
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
To semestere
Introduksjon

Barn og unge skal møte og finne løsninger på dagens og fremtidens store utfordringer. Det fordrer at skolene er rigget for både å ivareta barndommens- og ungdommens verdi her og nå, men også for å ruste elevene til de komplekse utfordringene som vil møte dem i fremtiden. Formålet med studiet er å styrke og videreutvikle skolelederes kompetanse til å utvikle skolen i tråd med dette samfunnsoppdraget.  

Det stilles store krav til skolen som institusjon og studiet vil fokusere på strategisk ledelse av utviklings- og forbedringsarbeid. Skolens praksis skal være i samsvar med hele læreplanverket og det fordrer at ledere bygger tillitsrelasjoner og motivere for utvikling, justering og endring av praksis.  

Intensjonen med studiet er derfor å styrke skoleledernes læreplananalytiske kompetanse og lede utviklingsprosesser i profesjonsfellesskapet som får betydning for elevenes faglige og sosiale læring.  

Læreplanverket er utgangspunkt og rammeverk for skolen og det vil være av betydning å forstå og se mulighets- og handlingsrommet som ligger i systematisk og helhetlig arbeid og ikke minst forstå det i lys av Opplæringsloven, teori og forskning. 

Målet er å gi skoleledere kompetanse til å kunne:

  1. tolke og forstå læreplanverket
  2. bruke læreplanverket til å lede ansattes lærings- og utviklingsarbeid
  3. skape en fellesforståelse på skolen av sentrale begreper og prinsipper i læreplanverket
  4. lede kollektivt læreplanarbeid i en digitalisert kontekst
  5. utvikle profesjonsfelleskapet ved skolen
Kunnskapsmål
  • helhetlig forståelse av læreplanverket, historisk perspektiv og hva som er sentralt i en kompetanseorientert læreplan
  • kunnskap om og forståelse av sentrale begreper i læreplanverket
  • forskningsbasert kunnskap om organisasjonsutvikling
  • forskningsbasert kunnskap om ledelse av prosesjonsfellesskap
  • kunnskap om grunnleggende endrings- og ledelsesteori
Ferdighetsmål
  • analyseferdigheter
  • organisasjons- og systemforståelse
  • lede en lærende organisasjon
  • lederferdigheter, både strategisk- og systematisk ledelse av profesjonsfellesskapet
  • lede kollektivt læreplanarbeid
  • verdi- og tillitsbasert ledelse
Generell kompetanse

Organisasjonskultur som er lærende og støttende. Rammene for arbeidet er hele læreplanverket, nyeste forskning og teori. Det er avgjørende å utforske og forstå den sterke koblingen mellom overordnet del, de tverrfaglige temaene, kompetansemålene i læreplanene for fag og målene lærerne utvikler for elevenes læring. Studiet vil derfor ha fokus på handlingsrommet skolene har i å tilpasse seg til de elevene som går der og skape en relevant og nyttig opplæring for alle elevene. Dette inkluderer å bruke det digitale mulighetsrommet.

Kursets innhold
  • Fokus på sentrale begreper og prinsipper for å forstå intensjonen med læreplanverket.
  • Gjennomgang av læreplanhistorikk og forståelse for hva som ligger i en kompetanseorientert læreplan.  
  • Ledelse av læreplanarbeid i en digital kontekst, muligheter og dilemmaer.  Vurderingsforskriften og KI blir sentrale temaer.  
  • Ledelse av endringsprosesser og forbedringsarbeid i profesjonsfellesskapet.   
  • Praktisk tilnærming til skoleleders rolle og ledelse av profesjonelle læringsfellesskap. 
Undervisnings- og læringsaktiviteter

Programmet gjennomføres over to semestre og totalt fem samlinger. Samlingene er forskningsbaserte og praksisnære. Det vil være forelesning, casearbeid, praksisfortellinger, diskusjoner og modellering av aktiviteter som direkte kan overføres til profesjonsfellesskapet på egen skole. Samlingene vil legge til rette for at studentene kan medvirke slik at innholdet oppleves relevante og nyttige. 

I løpet av programmet skal studentene skrive en prosjektoppgave og gjennomføre en hjemmeeksamen. Prosjektoppgaven er sentral gjennom hele studiet og inneholder to deler: 

Del 1 Analyse av egen skole, her skal studentene analysere kvaliteten på egen skole ut fra sentrale indikatorer.  

Del 2 Strategisk utviklingsarbeid, her skal studentene, utgangspunkt i analysen, utarbeide en konkret plan for forbedrings- og endringsarbeid.   

Det vil bli tilbud om individuell veiledning to ganger.

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Kvalifikasjoner

Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.

Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.

Eksamen
Vurderinger
Eksamenskategori: 
Innlevering
Vurderingsform: 
Fil-innlevering PDF
Eksamen/innleveringssemester: 
Andre semester
Vekting: 
40
Gruppering: 
Individuell
Varighet: 
72 Time(r)
Kommentar: 
Individuell hjemmeeksamen
Eksamenskode: 
MAN 51833
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamenskategori: 
Innlevering
Vurderingsform: 
Fil-innlevering PDF
Eksamen/innleveringssemester: 
Andre semester
Vekting: 
60
Gruppering: 
Gruppe/Individuell (1 - 3)
Varighet: 
2 Semester
Kommentar: 
Prosjektoppgave
Eksamenskode: 
MAN 51834
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamenstype: 
Ordinær eksamen
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Total vekting: 
100
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Eksamen
24 Time(r)
Arbeid med 72 timers hjemmeeksamen.
Eksamen
75 Time(r)
Arbeid med prosjektoppgaven.
Undervisning
75 Time(r)
Forberedelse til undervisning
90 Time(r)
Pensum og andre læringsressurser.
Studentenes eget arbeid med læringsressurser
136 Time(r)
Gruppediskusjoner, gruppearbeid, kollokvier, pensum, osv.
Sum arbeidsinnsats: 
400

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.

Pensumliste