MAN 5183 Ledelse av profesjonsfellesskap og læreplanarbeid
MAN 5183 Ledelse av profesjonsfellesskap og læreplanarbeid
Barn og unge skal møte og finne løsninger på dagens og fremtidens store utfordringer. Det fordrer at skolene er rigget for både å ivareta barndommens- og ungdommens verdi her og nå, men også for å ruste elevene til de komplekse utfordringene som vil møte dem i fremtiden. Formålet med studiet er å styrke og videreutvikle skolelederes kompetanse til å utvikle skolen i tråd med dette samfunnsoppdraget.
Det stilles store krav til skolen som institusjon og studiet vil fokusere på strategisk ledelse av utviklings- og forbedringsarbeid. Skolens praksis skal være i samsvar med hele læreplanverket og det fordrer at ledere bygger tillitsrelasjoner og motivere for utvikling, justering og endring av praksis.
Intensjonen med studiet er derfor å styrke skoleledernes læreplananalytiske kompetanse og lede utviklingsprosesser i profesjonsfellesskapet som får betydning for elevenes faglige og sosiale læring.
Læreplanverket er utgangspunkt og rammeverk for skolen og det vil være av betydning å forstå og se mulighets- og handlingsrommet som ligger i systematisk og helhetlig arbeid og ikke minst forstå det i lys av Opplæringsloven, teori og forskning.
Målet er å gi skoleledere kompetanse til å kunne:
- tolke og forstå læreplanverket
- bruke læreplanverket til å lede ansattes lærings- og utviklingsarbeid
- skape en fellesforståelse på skolen av sentrale begreper og prinsipper i læreplanverket
- lede kollektivt læreplanarbeid i en digitalisert kontekst
- utvikle profesjonsfelleskapet ved skolen
- helhetlig forståelse av læreplanverket, historisk perspektiv og hva som er sentralt i en kompetanseorientert læreplan
- kunnskap om og forståelse av sentrale begreper i læreplanverket
- forskningsbasert kunnskap om organisasjonsutvikling
- forskningsbasert kunnskap om ledelse av prosesjonsfellesskap
- kunnskap om grunnleggende endrings- og ledelsesteori
- analyseferdigheter
- organisasjons- og systemforståelse
- lede en lærende organisasjon
- lederferdigheter, både strategisk- og systematisk ledelse av profesjonsfellesskapet
- lede kollektivt læreplanarbeid
- verdi- og tillitsbasert ledelse
Organisasjonskultur som er lærende og støttende. Rammene for arbeidet er hele læreplanverket, nyeste forskning og teori. Det er avgjørende å utforske og forstå den sterke koblingen mellom overordnet del, de tverrfaglige temaene, kompetansemålene i læreplanene for fag og målene lærerne utvikler for elevenes læring. Studiet vil derfor ha fokus på handlingsrommet skolene har i å tilpasse seg til de elevene som går der og skape en relevant og nyttig opplæring for alle elevene. Dette inkluderer å bruke det digitale mulighetsrommet.
- Fokus på sentrale begreper og prinsipper for å forstå intensjonen med læreplanverket.
- Gjennomgang av læreplanhistorikk og forståelse for hva som ligger i en kompetanseorientert læreplan.
- Ledelse av læreplanarbeid i en digital kontekst, muligheter og dilemmaer. Vurderingsforskriften og KI blir sentrale temaer.
- Ledelse av endringsprosesser og forbedringsarbeid i profesjonsfellesskapet.
- Praktisk tilnærming til skoleleders rolle og ledelse av profesjonelle læringsfellesskap.
Programmet gjennomføres over to semestre og totalt fem samlinger. Samlingene er forskningsbaserte og praksisnære. Det vil være forelesning, casearbeid, praksisfortellinger, diskusjoner og modellering av aktiviteter som direkte kan overføres til profesjonsfellesskapet på egen skole. Samlingene vil legge til rette for at studentene kan medvirke slik at innholdet oppleves relevante og nyttige.
I løpet av programmet skal studentene skrive en prosjektoppgave og gjennomføre en hjemmeeksamen. Prosjektoppgaven er sentral gjennom hele studiet og inneholder to deler:
Del 1 Analyse av egen skole, her skal studentene analysere kvaliteten på egen skole ut fra sentrale indikatorer.
Del 2 Strategisk utviklingsarbeid, her skal studentene, utgangspunkt i analysen, utarbeide en konkret plan for forbedrings- og endringsarbeid.
Det vil bli tilbud om individuell veiledning to ganger.
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Andre semester Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Kommentar: Individuell hjemmeeksamen Eksamenskode: MAN 51833 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Andre semester Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Semester Kommentar: Prosjektoppgave Eksamenskode: MAN 51834 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Eksamen | 24 Time(r) | Arbeid med 72 timers hjemmeeksamen. |
Eksamen | 75 Time(r) | Arbeid med prosjektoppgaven. |
Undervisning | 75 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 90 Time(r) | Pensum og andre læringsressurser. |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 136 Time(r) | Gruppediskusjoner, gruppearbeid, kollokvier, pensum, osv. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.