MAN 3127/3128/3129/3130 Lederskap og omstilling i skolen

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016

MAN 3127/3128/3129/3130 Lederskap og omstilling i skolen


Kursansvarlig
Johan From

Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Dette programmet er Handelshøyskolen BIs tilbud til rektorer som ønsker å gjennomføre den nasjonale rektorutdanningen. Gjennom dette programmet skal skoleledere få tilført nødvendig kunnskap og kompetanse innen ledelse og utvikling av organisasjonen. Handelshøyskolen Bi's program er særlig innrettet mot forbedring av elevens læringsutbytte. Målgruppen er både etablerte og fremtidige skoleledere.


    Læringsmål
    Norsk skole trenger å forbedre og øke sin ledelseskapasitet. Gjennom dette programmet får studentene en bred innføring i de viktigste temaene for skoleledelse. Dette skal bidra til å:

    - Styrke skolens måloppnåelse i særlig grad knyttet til elevers læringsutbytte
    - Utvikle en sektorstandard for ledelse
    - Styrke kunnskapsforståelse og kunnskapspraksis nødvendig for effektiv skoleledelse


    Kunnskapsmål
    Programmet skal gi studentene kunnskap om institusjonell organisering og pedagogisk arbeid som bidrar til økt læringsutbytte hos elevene. Videre skal programmet gi kunnskap om vitenskapelig metode og forståelse som gjør studentene i bedre stand til å vurdere den kunnskap som produseres om skoleutvikling. De vil bli tilført kunnskap for å styre og utvikle organisasjonen, stimulere og utvikle medarbeidere, samt utøve ledelse. I tillegg vil det bli gitt innføring i juridiske konfliktløsningsmodeller og HR-ledelse med fokus på kompetansekartlegging og rekruttering. Dermed er kunnskap om skolesektorens tradisjoner og egenart viktig.

    Ferdighetsmål
    Studentene skal som ledere ha evnen til å tolke og forstå omgivelsenes krav til skolen. Programmet skal gi trygghet og mot til å lede skolen i retning av en stadig mer avansert og kompetent kunnskapsorganisasjon, i kontinuerlig utvikling. Ferdigheter i form av pedagogiske, organisatoriske og mellommenneskelige relasjoner for kontinuerlig forbedring av skolen vil bli vektlagt. I tillegg til metodisk evner til å granske og vurdere eksisterende teoriers, samt metoders og forståelsesrammers holdbarhet.

    Holdningsmål
    Studentene skal utvikles til å løfte frem viktigheten av barn og ungdoms læring og utvikling i diskusjoner om skolens prioriteringer, organisering og arbeidsformer. De skal inneha kompetanse, trygghet og vilje til å delta i debatten om utviklingen av den norske skolen både internt og i forhold til skolens omgivelser. Mot til å stå i en kompleks ledelsessituasjon hvor det må argumenteres faglig for gjennomføring av endringer og omstillinger for å lage en bedre norsk skole. Dette forutsetter kompetanse til å velge strategier for utvikling av egen skole, samt medarbeidere og elevers læring og utvikling.

      Forkunnskaper
      Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng samt 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

      Obligatorisk litteratur
      Bøker:
      Eriksen, Bjørn. 2012. Rektors styringsrett. Gyldendal akademisk. ca 150 sider
      Fullan, Michael. 2014. Å dra i samme retning : et skolesystem som virker. Kommuneforlaget. 133 sider
      Hattie, John and Gregory C.R. Yates. 2014. Visible learning and the science of how we learn. Abingdon Routledge. 368 sider.
      Hattie, John. 2013. Synlig læring : et sammendrag av mer enn 800 metaanalyser av skoleprestasjoner. Cappelen Damm akademisk. 392 sider
      MacBeath, John ... [et al.]. 2007. Schools on the edge : responding to challenging circumstances. Paul Chapman. 168 sider
      Martinsen, Øyvind L., red. 2009. Perspektiver på ledelse. 3. utg. Gyldendal akademisk. Kapittel 1-5, 8, 9. ca 200 sider


      Bokutdrag:
      Kuvaas, Bård og Anders Dysvik. 2012. Lønnsomhet gjennom menneskelige ressurser : evidensbasert HRM. 2. utg. Fagbokforlaget. Kap. 1, 2 og 9, 60 sider
      Ladegård, Gro og Signy Irene Vabo, red. 2010. Ledelse og styring. Fagbokforlaget. Utvalgte kap. Ca 50 sider.
      Ulvestad, Asbjørn Kärki og Freja Ulvestad Kärki, red. 2012. Flerstemt veiledning. Gyldendal. Kap. 13-14-15. Ca 50 sider


      Artikkelsamling:
      Aktuelle artikler og utdrag kommer i tilllegg til hver modul

      Anbefalt litteratur
      Bøker:
      Bakken, Anders, Ørnulf Seippel. 2012. Framgangsrike skoler under Kunnskapsløftet. NOVA notat ; 10/2012. Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring
      Nordenbo, S. E. 2012. Kunnskapsløfte som reformprocess. Aarhus Universitet. Lenke til rapporten: http://www.udir.no/Upload/Rapporter/2013/Synteserapport%20Nordenbo%20Endelig.pdf
      Olsen, R.V., Hopfenbeck, T. N., Lillejord, S. & Roe, A.. 2012. Elevenes læringssituasjon etter innføring av ny reform : synteserapport fra evalueringen av Kunnskapsløftet. Universitetet i Oslo. Kap. 1.. Lenke til rapporten: http://www.udir.no/Upload/Rapporter/2013/Synteserapport%20RVO%20endelig%20jan%202013.pdf


      Emneoversikt
      Programmet består av seks samlinger

      Samling 1
      Introduksjon til programmet
      Skoleledelse i teori og praksis
      Metodisk grunnlag for oppgaveskriving

      Samling 2
      Skolen i samfunnet
      Utdanningsøkonomiske emner - skoleeffektivitet

      Samling 3 - gjennomføres i London.
      Reformer for skoleeffektivitet
      Inspeksjonssystemet i engelsk skole
      Besøk til fremragende engelske skoler

      Samling 4
      Ledertrening
      Skoleorganisering for økt læring hos elevene
      Kjennetegn ved effektiv ledelse

      Samling 5
      Ledertrening
      Arbeidsrettslige emner – rektors styringsrett
      Personalutvikling for en mer effektiv skole

      Samling 6
      Ledertrening
      Hva kjennetegner gode skoler
      Ledelse av skolen for økt læring

      Ledertrening
      Som en del av programmet vil bli gjennomført ledertrening for studentene. Ledertreningen vil være en kombinasjon av introduksjonsforelesninger, øvelser og tilbakemeldinger. Hensikten er å øve studentene til trygghet i krevende ledelsessituasjoner. Temaene som tas opp i dette masterprogrammet er Kommunikasjon og påvirkning, og Ledelse og makt.

      I ledertreningen vil det bli arbeidet med studentenes egne ledelsesprofiler både for å vurdere hvordan en selv som leder bruker sine ressurser på en god måte og som grunnlag for å utvikle eget lederskap. Utarbeidelse av individuelle handlingsplaner og hvordan disse kan implementeres i utføringen av eget lederskap står sentralt.

      Dataverktøy
      Itslearning

      Læreprosess og tidsbruk
      Programmet gjennomføres over seks samlinger, totalt ca. 150 timer. Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige Executive Master of Management Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer pr oppgave.

      Arbeidskrav

      Eksamen
      Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 18 studiepoeng, og mappeevaluering, 12 studiepoeng.

      Mappen skal gjennomføres individuelt. Mappeevalueringen består av to innleveringer. Det gis tilbakemelding underveis ut i fra gitte kriterier. Innlevert mappe er i sin helhet grunnlaget for karakteren.

      Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter. Ca. 30 sider pluss vedlegg.

      Begge evalueringsformer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

      For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
      Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 24 studiepoeng og mappeevaluering, 6 studiepoeng. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Mappeevalueringen skal løses individuelt. Begge evalueringer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


      Eksamenskode(r)
      MAN 31271 - Prosjektoppgave; teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 3127, 18 studiepoeng.
      MAN 31281 - Mappeevaluering; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3128, 12 studiepoeng.
      Begge evalueringer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

      For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
      MAN 31291 - Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3129, 24 studiepoeng.
      MAN 31301 - Mappeevaluering; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3130, 6 studiepoeng.
      Alle evalueringsformer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


      Hjelpemidler til eksamen


      Kontinuasjon
      Ved neste ordinære gjennomføring av kurset. Når et program utgår kontinueres det i erstatningsprogram.

      Tilleggsinformasjon