MAN 2956/2957 Arbeids- og elevrett for skoleledere

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016
English version

MAN 2956/2957 Arbeids- og elevrett for skoleledere


Kursansvarlig
Inge Unneberg

Institutt
Institutt for rettsvitenskap

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
15

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Master of Management i Skoleledelse hvor MAN 2944 lederskap og omstilling i skolen utgjør grunndelen av studiet og hvor MAN 2956/2957 sammen med 3 øvrige kurs, hver på 15 studiepoeng, utgjør helheten. Dette kurset kan tas som et delstudium eller som en del av hele studiet.

Læringsmål
Et sentralt mål er å gi skoleledere innføring i juridisk metode og tenkning vedrørende de sentrale rettslige problemer de vil stå overfor i sin hverdag. I tillegg skal de få omfattende juridiske kunnskaper innenfor forvaltnings- og arbeidsrett. Dette vil gi de muligheter for å løse juridiske problemer, eventuelt å se at de står overfor en juridisk problemstilling som forutsetter at saken bringes inn på et høyere nivå. Forskning viser at konflikter løses best så tidlig som mulig og på et lavest mulig nivå etter at problemet har oppstått. Skolelederne skal derav kunne settes i stand til å anvende enkle konfliktløsningsmodeller eller kunne se behovet for ekstern hjelp.

Forkunnskaper
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Eriksen, Bjørn. 2012. Rektors styringsrett. Gyldendal akademisk
Jakhelln, Henning. 2006. Oversikt over arbeidsretten. 4. utg. Damm


Artikkelsamling:
Eriksen, Bjørn. Juridiske utdrag i arbeidsrett for skoleledere. Innholder aktuell lovgivning og forskrifter, samt alle relevante avgjørelser knyttet til hvert enkelt emne av Høyesterett og Siviombudsmannen

Anbefalt litteratur

Emneoversikt
Emneoversikt og gjennomføring
1. Samling: Arbeidsrettens særpreg, juridisk metode, arbeidsgivers styringsrett, målsetninger og prinsipper for en god saksbehandling og begrepet best kvalifisert ved ansettelser.

Denne samlingen vil omhandle juridisk metode spesielt anvendt innenfor forvaltnings- og arbeidsrett og de grunnleggende elementer innenfor disse juridiske disipliner. I tillegg vil det rettslige begrepet ”best kvalifisert” ved ansettelser bli gjennomgått reglene om fortrinnsrett.

2. Samling: Lojalitetsplikt og ytringsfrihet, stillingsvern, herunder saksbehandling av stillingsvernssaker, nedbemanning(overtallighet) og konfliktløsning.

Samlingen vil inneholde en gjennomgang av de mest aktuelle lovreglene i forvaltningsloven og offentlighetsloven, rettspraksis og uttalelser fra Sivilombudsmannen til de samme bestemmelser, samt den ulovfestede regelen om lojalitetsplikt og den grunnlovfestede regelen om ytringsfrihet. Videre reglene om stillinngsvern, nedbemanning og konfliktløsning.

3. Samling: Tariffrett, elevrett, skolens erstaningsansvar og bort visning

De viktigste reglene knyttet til elevrett vil bli belyst, elevenes krav på et godt psykososialt miljø, bortvisning og en oversikt over tariffretten, blant annet arbeidstavtalen for lærerne.

Dataverktøy
Innføring i bruk av Lovdata

Læreprosess og tidsbruk
Delprogrammet foreleses over tre samlinger, totalt ca. 75 timer.


Eksamen
Skriftlig 72-timers casebasert hjemmeeksamen som skal løses individuelt utgjør 6 studiepoeng og en Prosjektoppgave som skal løses med inntil 3 studenter gir 9 studiepoeng.

Eksamenskode(r)
MAN 29561 - 72 timers casebasert hjemmeeksamen som teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 2956, 6 studiepoeng.
MAN 29571 - Prosjektoppgave som teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 2957, 9 studiepoeng.
Begge kurs/eksamener må være bestått for å oppnå karakter i delprogrammet.


Hjelpemidler til eksamen


Kontinuasjon
Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

Tilleggsinformasjon