MAN 2932/2935/2936/2939 Samspill og ledelse; anvendt organisasjonspsykologi - KONTINUASJONSEKSAMEN

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

MAN 2932/2935/2936/2939 Samspill og ledelse; anvendt organisasjonspsykologi - KONTINUASJONSEKSAMEN

Kursansvarlig


Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon

Semester
Høst; Vår

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Norge har lenge hatt ry på seg som et foregangsland innen organisasjonspsykologi. Lederprogrammet Samspill og ledelse; anvendt organisasjonspsykologi bygger på norsk og internasjonal forskning og erfaring. Programmet gir praktisk nyttig kunnskap for individ og bedrift om kommunikasjon og samspill mellom større grupper, mindre grupper og individer i sosiale systemer.

Programmet tilbyr vitenskapelig dokumentert kunnskap om samspill og ledelse hentet fra bl a organisasjonsteori, personlighetspsykologi og dynamisk organisasjonspsykologi. Gjennom programmet skal deltakerne lære å anvende sine kunnskaper i å planlegge og hjelpe til med å utvikle egen og andres ledelseskompetanse og relasjonskunnskap. Det vil bli lagt vekt på å bruke anerkjente kvalitative metoder så som case, deltakende observasjon og intervju.

Læringsmål
Samspillkompetanse er en nøkkelferdighet i dagens prestasjonsorienterte arbeidsliv og kunnskapsbedrifter, en kompetanse alle organisasjoner har bruk for - bedrifter, prosjektgrupper, team, familier, fotballag. Gjennom teori, oppgaveløsninger og egne erfaringer blir du personlig utfordret til å lære om de menneskelige sider ved organisasjonen og hvordan dette innvirker på utøvelsen av lederskap, beslutninger og arbeidsprestasjoner. Etter programmet vil du ha anvendbar psykologisk kunnskap til bruk i bedrifter og organisasjoner der endring skjer stadig raskere. Du vil få rikelig mulighet til å reflektere over egne erfaringer, anvende og forbedre din samspillkompetanse.

Læringsmålene for programmet i Samspill og ledelse er:

Ferdighetsmål
•Være i stand til å anvende organisasjonspsykologisk kunnskap og erfaring på egen arbeidsplass
•Kunne forbedre lederferdigheter i samspill
Flytte fokus fra mål til prosess og fra egen person til organisasjon
•Lære å jobbe mer effektivt som leder, eksempelvis hvordan drive prestasjoner i en gruppe, ta beslutninger, håndtere konflikter/skape samarbeid/ fremme trivsel
•Bidra til økt inntjening gjennom psykologisk kunnskap om eksempelvis salgssituasjoner, gjennomføringer av prosjekter, oppfølging av kunder

Holdningsmål
Følelse av økt personlig styrke
•Oppdagelse av nye muligheter
•Økt nærhet i mellommenneskelige relasjoner
•Større verdsetting av liv og arbeid
•Positive åndelige forandringer

Kunnskapsmål
Kjenne til grunnleggende problemstillinger innen ulike deler av psykologien, eksempelvis dynamisk organisasjonspsykologii, kognitiv psykologi, sosialpsykologi
•Ha kjennskap til og kunne anvende sentrale psykologiske fagbegrep, også i skriftlig arbeid
•Kjenne til epokegjørende organisasjonspsykologisk forskning og teori av relevans for samspill og ledelse
•Ha en grunnleggende innsikt i psykologisk organisasjonsteori av relevans for gruppeledelse og relasjonshåndtering
•Innsikt i kvalitativ psykologisk metode så som deltakende observasjon, intervju, fenomenologi, hermeneutikk

Det overordnede mål for programmet er å formidle en helhetlig forståelse av hvilke krefter i det menneskelige samspillet som ligger til grunn for trivsel, produktivitet og fornying. I en kontinuerlig prosess formidler programmet en fagpsykologisk viten som også gir den enkelte deltaker en unik mulighet for personlig utvikling.

Programmet følger en strukturert, nøye regissert og vitenskapelig dokumentert psykologisk-pedagogisk metode utviklet av Paul Moxnes ved Universitetet i Oslo, skreddersydd og under kontinuerlig videreutvikling ved BI. Gjennom vekselvirkning mellom forelesninger, erfaringslæring og oppgaveløsninger lærer deltakerne å anvende fagpsykologisk teori og viten i eget liv og arbeid. Programmets velprøvde metodikk videreføres i studieåret 2011/2012.

Forkunnskaper
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Andersen, Jon Aarum. 2009. Organisasjonsteori : fra argument og motargument til kunnskap. Oslo : Universitetsforl. Ikke kapitlene 1,2, 9, 12, 13. 176 sider
Andersen, Jon Aarum. 2009. Organisasjonsteori : fra argument og motargument til kunnskap. Oslo : Universitetsforl. Ikke kapitlene 1,2, 9, 12, 13. 176 sider
Dyrkorn, Rigmor og Reidulf Dyrkorn. 2010. Innføring i gestaltveiledning. Teori, metoder, praktiske eksempler. Oslo: Universitetsforlaget. Ikke kap 2, 8, 9. 195 s
Dyrkorn, Rigmor og Reidulf Dyrkorn. 2010. Innføring i gestaltveiledning. Teori, metoder, praktiske eksempler. Oslo: Universitetsforlaget. Ikke kap 2, 8, 9. 195 s
Forsyth, Donelson R. 2010. Group dynamics. 5th ed. Belmont, Calif. : Wadsworth Publishing Company. Ikke kap 1, 15, 17. 437 s. Dette er hovedboken
Forsyth, Donelson R. 2010. Group dynamics. 5th ed. Belmont, Calif. : Wadsworth Publishing Company. Ikke kap 1, 15, 17. 437 s. Dette er hovedboken
Heinskou, Torben og Steen Visholm. 2004. Psykodynamisk organisationspsykologi: på arbejde under overfladen. København: Hans Reitzel. Bare kapittel 3, 6 og 9. 66 s. Teksten er på dansk
Heinskou, Torben og Steen Visholm. 2004. Psykodynamisk organisationspsykologi: på arbejde under overfladen. København: Hans Reitzel. Bare kapittel 3, 6 og 9. 66 s. Teksten er på dansk
Moxnes, Paul. 2001. Dyproller : helter, hekser, horer og andre mytologiske roller i organisasjonen. 2. rev. utg. Oslo: Forl. Paul Moxnes. Kapittel 4-8. (Side 82-199). 118 s
Moxnes, Paul. 2001. Dyproller : helter, hekser, horer og andre mytologiske roller i organisasjonen. 2. rev. utg. Oslo: Forl. Paul Moxnes. Kapittel 4-8. (Side 82-199). 118 s
Moxnes, Paul. 2002. Angst og arbeidsmiljø: en studie av samspill. Rev. og utvidet utg. Oslo: P. Moxnes. Ikke kap 2-4, 8. 127 s
Moxnes, Paul. 2002. Angst og arbeidsmiljø: en studie av samspill. Rev. og utvidet utg. Oslo: P. Moxnes. Ikke kap 2-4, 8. 127 s
Moxnes, Paul. 2005. Positiv angst i individ, gruppe og organisasjon : et organisasjonspsykologisk perspektiv. 3. utg. Oslo : P. Moxnes. 220 s
Moxnes, Paul. 2005. Positiv angst i individ, gruppe og organisasjon : et organisasjonspsykologisk perspektiv. 3. utg. Oslo : P. Moxnes. 220 s
Moxnes, Paul. 2007. Fasett-mennesket : personlighet og rolle : et lederopplæringsperspektiv. Oslo : Forl. Paul Moxnes. 295 s.
Moxnes, Paul. 2007. Fasett-mennesket : personlighet og rolle : et lederopplæringsperspektiv. Oslo : Forl. Paul Moxnes. 295 s.
Sharp, Daryl. 1992. Personlighetstyper : C. G. Jungs typologi. Oslo : Paul Moxnes. 105 s
Sharp, Daryl. 1992. Personlighetstyper : C. G. Jungs typologi. Oslo : Paul Moxnes. 105 s
Thagaard, Tove. 2009. Systematikk og innlevelse: en innføring i kvalitativ metode. 3. utg. Bergen: Fagbokforlaget. Kapittel 1, 2, 3, 5 og 9. 108 s. For studenter i avsluttende studieløp
Thagaard, Tove. 2009. Systematikk og innlevelse: en innføring i kvalitativ metode. 3. utg. Bergen: Fagbokforlaget. Kapittel 1, 2, 3, 5 og 9. 108 s. For studenter i avsluttende studieløp
Young, Jeffrey E. and Janet S. Klosko. 1994. Reinventing your life : the breakthrough program to end negative behavior - and feel great again. New York : Penguin. Kap. 1-5 (side xi-57). 63 s. En selvhjelpsbok.
Young, Jeffrey E. and Janet S. Klosko. 1994. Reinventing your life : the breakthrough program to end negative behavior - and feel great again. New York : Penguin. Kap. 1-5 (side xi-57). 63 s. En selvhjelpsbok.


Artikkelsamling:
Brousseau, Kenneth R.; Driver, Michael J.; Hourihan, Gary; Larsson, Rikard. 2006. The seasoned executive's decision-making style. Harvard Business Review, 84(2). 110-121. 12s.
Brousseau, Kenneth R.; Driver, Michael J.; Hourihan, Gary; Larsson, Rikard. 2006. The seasoned executive's decision-making style. Harvard Business Review, 84(2). 110-121. 12s.
Cialdini, R.B. 2001. Harnessing the science of persuasion. Harvard Business Review, 79(9). 72-79. 9 s
Cialdini, R.B. 2001. Harnessing the science of persuasion. Harvard Business Review, 79(9). 72-79. 9 s
Ekeland, Tor-Johan. 2005. Roller: Organisasjonens skuespill. Kap 12 i S. Einarsen og A. Skogstad (red): Den dyktige medarbeider. Behov og forventninger. Bergen: Fagbokforlaget. 297-317. 20 s
Ekeland, Tor-Johan. 2005. Roller: Organisasjonens skuespill. Kap 12 i S. Einarsen og A. Skogstad (red): Den dyktige medarbeider. Behov og forventninger. Bergen: Fagbokforlaget. 297-317. 20 s
Larsen J.T.; McGraw A.P.; Mellers B.A.; Cacioppo J.T. 2004. The Agony of Victory and Thrill of Defeat: Mixed Emotional Reactions to Disappointing Wins and Relieving Losses. Psychological Science, 15(5). 325-330. 6 s
Larsen J.T.; McGraw A.P.; Mellers B.A.; Cacioppo J.T. 2004. The Agony of Victory and Thrill of Defeat: Mixed Emotional Reactions to Disappointing Wins and Relieving Losses. Psychological Science, 15(5). 325-330. 6 s
McAdams, Dan P. 2006. Life scripts, life stories. Chap 10 in Dan P. McAdams: The Person. A new introduction to personality psychology. 4. edition. John Wiley & sons. 386-426. 40 s
McAdams, Dan P. 2006. Life scripts, life stories. Chap 10 in Dan P. McAdams: The Person. A new introduction to personality psychology. 4. edition. John Wiley & sons. 386-426. 40 s
McAdams, Dan P. 2006. Motives and goals: What do we want in life?. Chap 7 in Dan P. McAdams: The Person. A new introduction to personality psychology. 4. edition. John Wiley & sons. pp. 248-300. 52 s
McAdams, Dan P. 2006. Motives and goals: What do we want in life?. Chap 7 in Dan P. McAdams: The Person. A new introduction to personality psychology. 4. edition. John Wiley & sons. pp. 248-300. 52 s
Moxnes, Paul. 1999. Deep Roles: Twelve primordial roles of mind and organization. Human Relations, 52(11). 1427-1444. 15 s
Moxnes, Paul. 1999. Deep Roles: Twelve primordial roles of mind and organization. Human Relations, 52(11). 1427-1444. 15 s
Niederhoffer, K. G. & J. W. Pennebaker. 2002. Sharing ones's story: On the benefits of writing or talking about emotional experience. Fra Snyder, C. R. & Lopez, S. J. (Eds.). Handbook of Positive Psychology. Oxford University Press. 10 s
Niederhoffer, K. G. & J. W. Pennebaker. 2002. Sharing ones's story: On the benefits of writing or talking about emotional experience. Fra Snyder, C. R. & Lopez, S. J. (Eds.). Handbook of Positive Psychology. Oxford University Press. 10 s
Rise, Jostein og Einarsen, Ståle. 2002. Å lede er å lede grupper: Sosial identitetsteori og ledelse. Kap 7 i A. Skogstad og S. Einarsen (red): Ledelse på godt og vondt. Bergen: Fagbokforlaget. 147-165. 18 s
Rise, Jostein og Einarsen, Ståle. 2002. Å lede er å lede grupper: Sosial identitetsteori og ledelse. Kap 7 i A. Skogstad og S. Einarsen (red): Ledelse på godt og vondt. Bergen: Fagbokforlaget. 147-165. 18 s
Schein, Edgar. 1987. Hvordan kultur oppstår og får sin form: teoretiske perspektiver. Kap 7 i E. Schein: Organisasjonskultur og ledelse. Oslo: Libro Forlag. Sidene 126-156. 30 s
Schein, Edgar. 1987. Hvordan kultur oppstår og får sin form: teoretiske perspektiver. Kap 7 i E. Schein: Organisasjonskultur og ledelse. Oslo: Libro Forlag. Sidene 126-156. 30 s


Anbefalt litteratur
Bøker:
Beck-Karlsen, Jo. 2003. Gode fagtekster : essayskriving for begynnere. Oslo : Universitetsforlaget. 158 s.
Beck-Karlsen, Jo. 2003. Gode fagtekster : essayskriving for begynnere. Oslo : Universitetsforlaget. 158 s.
Bråten, Stein. 2004. Kommunikasjon og samspill : fra fødsel til alderdom. 2. utg. Oslo : Universitetsforlaget. 290 s
Bråten, Stein. 2004. Kommunikasjon og samspill : fra fødsel til alderdom. 2. utg. Oslo : Universitetsforlaget. 290 s
Gladwell, Malcolm. 2005. Blink : intuisjonens kraft. Oslo : Gyldendal. 218
Gladwell, Malcolm. 2005. Blink : intuisjonens kraft. Oslo : Gyldendal. 218
Gladwell, Malcolm. 2009. Outliers: the story of success. New York : Little, Brown and co. 309 s. Finnes også på Kindle
Gladwell, Malcolm. 2009. Outliers: the story of success. New York : Little, Brown and co. 309 s. Finnes også på Kindle
Nijstad, Bernard A. 2009. Group performance. Hove : Psychology Press. 235 s. Finnes også på Kindle
Nijstad, Bernard A. 2009. Group performance. Hove : Psychology Press. 235 s. Finnes også på Kindle


Artikler:
Abele, A.E & B. Wojciszke. 2007. Agency and communion from the perspective of self versus others. Journal of Personality and Social Psychology. 93(5). 751-763. 12 s
Abele, A.E & B. Wojciszke. 2007. Agency and communion from the perspective of self versus others. Journal of Personality and Social Psychology. 93(5). 751-763. 12 s
Mast, M.S & Hall, J.A. 2003. Anybody Can Be a Boss But Only Certain People Make Good Subordinates: Behavioral Impacts of Striving for Dominance and Dominance Aversion. Journal of Personality. 71(5). 871-892. 21 s
Mast, M.S & Hall, J.A. 2003. Anybody Can Be a Boss But Only Certain People Make Good Subordinates: Behavioral Impacts of Striving for Dominance and Dominance Aversion. Journal of Personality. 71(5). 871-892. 21 s
Van Vugt, Mark. 2006. Evolutionary Origins of Leadership and Followership. Personality and Social Psychology Review. 10(4). 354–371. 17 s
Van Vugt, Mark. 2006. Evolutionary Origins of Leadership and Followership. Personality and Social Psychology Review. 10(4). 354–371. 17 s


Annet:
Monsen, Jon T. 1997. Silvian Tomkins affekt- og scriptteori. I S. Karterud og J.T. Monsen: Selvpsykologi. Ad Notam Gyldendal. 105-119. 15 s
Monsen, Jon T. 1997. Silvian Tomkins affekt- og scriptteori. I S. Karterud og J.T. Monsen: Selvpsykologi. Ad Notam Gyldendal. 105-119. 15 s



Emneoversikt
•Gruppepsykologi: Ledelse og samspill i og mellom team
•Refleksjonsteam: Roller og gruppefantasier
•Organisasjonsutvikling: Innovasjons- og overlevelsesstrategier
•Personlighet og ledelse: Selvinnsikt og utvikling av andre
•Kollegaveiledning: Anvendelse av psykologisk kompetanse

Dataverktøy
Ingen.

Læreprosess og tidsbruk
Programmet foreleses over fem samlinger, totalt ca 152 timer. Hver samling er lagt opp som en sekvens med nøye integrerte forelesninger og øvelser. Mesteparten av arbeidet vil skje i små grupper, men også i større grupper. I disse gruppene vil det utvikles arbeidsmåter som du vil kjenne igjen fra eget arbeid. Gjennom å knytte disse erfaringene sammen med andre deltakeres erfaringer, forskningslitteratur, forelesninger og oppgaveskriving, vil du få mulighet til å finne fram til anvendbar organisasjonspsykologisk kunnskap til bruk i egen organisasjon. Programmet setter i gang en læringsprosess som fortsetter også etter at programmet er slutt. For å oppnå en helhetlig læring, vil minst én av lærerne undervise på samtlige samlinger.

Det kreves deltakelse i minimum 75 pst. av samlingene (tilsvarende 15 dager) i tillegg til fullført og bestått eksamen for å få utstedt kursbevis. Daglig fremmøte på samling 4 er viktig for oppgaveskriving.

Veiledningstilbudet vil være noe ulikt lagt på de forskjellige Master Program. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til en time pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende program er veiledningstilbudet estimert til tre timer pr. student. På avsluttende program stilles krav om en gjennomført intervjuundersøkelse.

Av administrative grunner meldes ordinære studenter opp i programmet MAN 2933 for høstsemesteret, samt MAN 2934 og MAN 2935 i vårsemesteret.


Av administrative grunner meldes avsluttende studenter opp i programmet MAN 2937 for høstsemesteret, samt MAN 2938 og 2939 i vårsemesteret.


Eksamen
Studentene evalueres på karakterskalaen A til F gjennom følgende aktiviteter:
Innlevering av fagessay 15 sider høst og 15 sider vår. De kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Karakterene legges sammen til en samlet karakter på vitnemålet.
Hjemmeeksamen: Det skal i tillegg skrives en 72 timers individuelt fagessay (15 sider) som utgjør 12 studiepoeng.
For alle eksamener gjelder følgende: I tillegg til papirversjonen skal ett eksemplar leveres elektronisk via it's learning for plagieringskontroll. Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
Studentene evalueres på karakterskalaen A til F gjennom følgende aktiviteter:
Innlevering av individuelle fagessay (15 sider) høst og (15 + 20 sider) vår. Karakterene legges sammen til en samlet karakter på vitnemålet.
Hjemmeeksamen: Det skal også skrives en 72 timers individuelt fagessay (15 sider) som utgjør 6 studiepoeng.
For alle eksamener gjelder følgende: I tillegg til papirversjonen skal ett eksemplar leveres elektronisk via it's learning for plagieringskontroll. Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


Eksamenskode(r)
MAN 29321 - Fagoppgave 1; teller 1/3 for å oppnå karakter i kurset MAN 2932, 18 studiepoeng.
MAN 29322 - Fagoppgave 2; teller 2/3 for å oppnå karakter i kurset MAN 2932, 18 studiepoeng.
MAN 29351 - Hjemmeeksamen; teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 2935, 12 studiepoeng.
Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
MAN 29361 - Fagoppgave 1; teller 25% for å oppnå karakter i kurset MAN 2936, 24 studiepoeng.
MAN 29362 - Fagoppgave 2; teller 25% for å oppnå karakter i kurset MAN 2936, 24 studiepoeng.
MAN 29363 - Fagoppgave 3; teller 50% for å oppnå karakter i kurset MAN 2936, 24 studiepoeng.
MAN 29391 - Hjemmeeksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2939, 6 studiepoeng.
Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


Hjelpemidler til eksamen
Selvvalgt litteratur må samlet sett tilfredsstille kursets faglige masternivå. Det vil bli gitt veiledning og vurdering av deltakernes litteraturforslag.

Kontinuasjon
Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

Krav om 75% oppmøte gjelder ikke for kontinuasjonsstudenter som tidligere har oppfylt dette kravet.


Tilleggsinformasjon
Metodeundervisning
Fagessay erstatter den tidligere prosjektoppgaven og vil være en integrert del av kurset. Det vil bli gitt veiledning, individuelt og i gruppe, om kvalitativ metode for fagessayskriving. Fagessayoppgavene studentene skal skrive er direkte knyttet til innholdet og prosessen i programmet og fokuserer på de erfaringer og utfordringer de som ledere og medarbeidere får i løpet av programmet. Oppgaven skal ikke være bygget opp som en tradisjonell prosjektoppgave, men skal være refleksjoner rundt et eller flere tema. Disse tema skal igjen knyttes til teorier og studier som er presentert i pensum og i forelesninger. Veiledning om skriving av fagessay vil bli gitt i plenum på første og andre samling og blir løpende arbeidet med gjennom samlingene. Du vil i programmet få individuell tilbakemelding fra veileder/sensor på første innleverte fagessay. Studenter i avsluttende program får veiledning på intervjumetode.
Veiledningen tar opp tema, hvilke teorier som anvendes og ikke minst, hvordan fagessayet skal gjennomføres.
Fagessayet vurderes på basis av oppbygging, temaets faglige relevans, refleksjonens kvalitet og metodisk gjennomføring. Ved bedømmelsen skal sensor legge vekt på hvor selvstendig arbeidet er utført, i hvor stor grad studenten har lyktes i å utdype og analysere temaet formulert i fagessayets tittel, og i hvor stor grad kandidaten har evnet å anvende fagbegreper.


Fagansvarlige
Nasjonalt programansvarlig: Professor, dr. philos. Paul Moxnes, Handelshøyskolen BI. Han er spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi (NPF), lisensiert gruppeterapeut (IGA) og har doktorgrad på en avhandling om samspillet mellom profesjonsgrupper på en sykehusavdeling. Nasjonalt og internasjonalt kjent bidragsyter innen gruppe- og organisasjonspsykologi.
Lærere:
•Cand. psychol. Jon Einar Jacobsen, organisasjonspsykolog i Østfold fylkeskommune. Han er psykolog fra Universitetet i Oslo, foreleser samme sted og mangeårig foreleser på Samspill og ledelse..
•Cand. psychol. Kathrine Johannesen. Hun er psykolog fra Universitetet i Oslo og mangeårig foreleser på Samspill og ledelse.
•Cand. psychol. Paul Moxnes er professor i organisasjonspsykologi ved Handelshøyskolen BI, spesialist i arbeids- og organisasjonspsykologi (NPF) og mangeårig foreleser på Samspill og ledelse.

Sensor og veileder av fagessayskriving:
•Cand. psychol. Jon Einar Jacobsen, organisasjonspsykolog i Østfold fylkeskommune. Han er psykolog fra Universitetet i Oslo og foreleser samme sted.
•Cand. psychol. Per-Magnus Thompson er psykolog fra UiO. Han jobber som organisasjonspsykolog/konsulent i Psykologbistand –organisasjon og ledelse AS. Underviser på Bachelor of Management innen fagområdene team og selvledelse.
•Cand.psychol. Bård Greve, psykolog fra UiO. Han er spesialist i klinisk voksenpsykologi. Militærpsykolog i Stressmestringsteamet, Forsvarets sanitet, og konsulent i Montgomery AS.
•Cand. psychol. Jan-Martin Berge er psykolog fra UiB. Egen praksis som klinisk psykolog i tillegg til arbeidsrådgiver i NAV. Flere års erfaring med veiledning og skrivetrening for studenter ved UiB.
•Cand. psychol. Kristin Engh. Egen praksis. Utdannelse fra UiB, Master of Management fra BI. Mange års erfaring med leder- og organisasjonsutvikling i AFF, KPMG. Universitetslektor ved UiS.


1. Samling - Gruppepsykologi: Ledelse og samspill i og mellom team

Delmål
Hva som motiverer og demotiverer teammedlemmer betyr mye for teamets suksess. Derfor er gruppepsykologi et naturlig studieområde for den som er opptatt av resultater. Denne samlingen formidler klassiske strukturerte øvelser og psykologisk teori om grupper og gir nødvendig grunnlag for å forstå de tema som skal tas opp på senere samlinger. Studentene vil erfare og få vitenskapelig dokumentert kunnskap om relasjoner i og mellom arbeidsgrupper.

Emneoversikt

  • Teamutvikling
  • Ledelse og kommunikasjon
  • Erfaringslæring
  • Konkurranse og samarbeid
  • Trygghet + angst = prestasjon
  • Relasjoner til eksterne konsulenter
  • Relasjoner til ledere og medarbeidere
  • Gruppeidentitet
  • Det ubevisste i grupper
  • Endring av gruppekultur
  • Trening i deltakende observasjon

2. Samling - Refleksjonsteam: Roller og gruppefantasier
Delmål
Hvordan gruppen konstruerer sin virkelighet har betydning for hvordan den lykkes med sine interne og eksterne relasjoner. Samlingen gir nytt perspektiv på erfaringene fra 1. samling. Den enkelte deltaker vil få mulighet til å studere egen og andres gruppeatferd og relasjonskompetanse i lys av klassisk og nyere psykologiske forskningsresultater og teori .

Emneoversikt
  • Hva kjennetegner det vinnende team?
  • Teamdiagnostikk
  • Overflateroller, samspillroller og kjerneroller
  • Konflikt og konflikthåndtering
  • Makt, autoritet og lydighet
  • Rolledifferensiering i grupper
  • Konstruktive og destruktive krefter i grupper
  • Arketypiske roller og dyprollefantasier
  • Angst og avverge
  • Fagessayskriving

3. Samling - Organisasjonsutvikling: Innovasjons- og overlevelsstrategier
Delmål
Det er ikke alltid de beste som vinner. Fantasier og følelser har betydning for bedriftens økonomiske resultat. Relasjonskompetanse og inntrykkspåvirkning, både individuelt og mellom organisasjoner, blir en viktig overlevelsesfaktor. Denne samlingen dreier seg om psykologiske faktorer i oppstart, utvikling, markedsføring og opprettholdelse av kunnskapsbedrifter. Studentene vil få dokumentert vitenskapelig innsikt i innovasjonsprosessens psykologi, relasjoner mellom konkurrerende bedrifter, og krav og konsekvenser for den enkelte medarbeider.

Emneoversikt
Påvirkning og innflytelse
  • Oppbygging av kompetanse og tillit
  • Ressursutnyttelse og overtallighet
  • Prosjektorganisasjonens psykologi
  • Ledelse av nyetablerte team
  • Salg og innsalg: Konkurranse som "vinn eller forsvinn"
  • Relasjonsbygging og alliansedannelser
  • Krise og nye muligheter
  • Psykologiske faktorers innvirkning på driftsresultatet

4. Samling - Personlighet og ledelse: Selvinnsikt og utvikling av andre
Delmål
Å kjenne seg selv er en kongstanke ved ledelse. I tillegg er emosjonell kompetanse blitt en viktig del av lederrollen. På denne samlingen vil studentene – gjennom arbeid i små grupper – få mulighet til å bli bedre kjent med seg selv og andre. Studentene vil ved hjelp av vitenskapelig dokumenterte psykologiske metoder og praktiske oppgaver bli utfordret til å videreutvikle egen og andres evne til mentalisering og emosjonell intelligens. Sammen med kunnskaper fra moderne personlighetspsykologi vil det bli gitt praktisk trening i personfokusert kommunikasjon, relasjonsledelse og menneskelig ressursutvikling.

Emneoversikt
  • Leder som hjelper, hjelp til leder
  • Personlighetstyper og personlighetsendring
  • Fasettmennesket og fasettledelse
  • Selvbildet og sosial identitet
  • Åpenhet som endringsfaktor
  • Individuasjon: Selvutvikling som organisasjonsbygging
  • Livsfeller og barndommens innflytelse
  • Empati, ekthet, aksept og forståelse av andre

5. Samling - Kollegaveiledning: Anvendelse av psykologisk kompetanse
Delmål
Læringen skal ikke være bare for skolen, men for livet. Samlingen gir et nytt blikk på tidligere samlinger og gir deltakerne trening i å anvende det som er lært på programmet til å løse lederoppgaver og utvikle nye muligheter. Anvendelse av erfaringsbasert psykologisk kunnskap, dialogisk kommunikasjon og relasjonskompetanse.

Emneoversikt
  • Løsningsfokusert veiledning
  • Kollegacoaching og sokratisk dialog
  • Selvrefleksjon og personpersepsjon
  • Førsteinntrykk og ”impression management”
  • Reflekterende team
  • Kompetanse og inkompetanse som leder og medarbeider

Evaluering av programmet
"Dette er desidert det beste kurset jeg noen gang har deltatt på! Meget flinke forelesere på ulike måter."
Mvh. Siv Halvorsen, spesialrådgiver HR-avd., Sykehuset Asker og Bærum, 2008.

En vitenskaplig undersøkelse av Master of Managementprogrammet Samspill og ledelse viser at programmet har positiv innvirkning på deltakernes arbeidsplasser. Professor Leif Chr. Lahn, UiO skriver (2004): "Universitetet i Oslo (Pedagogisk forskningsinstitutt) har gjort en evaluering av Samspill og ledelse der tidligere deltakere blir bedt om å vurdere effekten av dette programmet opp mot andre ledelseskurs de har deltatt i (i Norge og utlandet). Foreløpige analyser viser at Samspill og ledelse kommer bedre ut når det gjelder personlig utbytte og utvikling av lederegenskaper. Imidlertid er det først og fremst når informantene blir bedt om å vurdere effekten på egen arbeidsplass at Samspill og ledelse skårer vesentlig høyere enn de andre ledelseskursene."

Forskning viser at ledertreningsprogrammer generelt sett har positive virkninger på bedrifters prestasjoner dersom de er integrert strategisk og organisatorisk. En viktig del av en leders jobb er å ta beslutninger. Samspill og ledelse er som et treningsstudio i beslutninger. I tillegg viser en undersøkelse at 66 % av deltakere har bedret sin evne til å tjene penger. Dokumentasjon om det pedagogisk-psykologiske grunnlaget for programmet Samspill og ledelse er gitt i Moxnes, P.: Learning group psychology, leadership, and anxiety coping by use of fairy tales as educational guide. Nordic Psychology, 2006, 58 (1), 5-21.