MAN 2836/2837/2838/2839 PR-ledelse og strategisk kommunikasjon - KONTINUASJONSEKSAMEN
MAN 2836/2837/2838/2839 PR-ledelse og strategisk kommunikasjon - KONTINUASJONSEKSAMEN
R er en ledelsesfunksjon og -praksis med bakgrunn i strategisk kommunikasjon. En PR-medarbeider kan støtte en organisasjon ved systematisk og metodisk å identifisere og utvikle gunstige relasjoner mellom organisasjonen og organisasjonens omgivelser.
Mange som arbeider i, eller ønsker å arbeide med kommunikasjon og i PR, har bakgrunn fra annet arbeid og arbeider derfor intuitivt med kommunikasjon. Selv om erfaringsbasert kunnskap er viktig, kommer den til kort i møte med komplekse beslutningsmiljøer. Dette programmet tar sikte på å tette gapet mellom hverdagens opplevelser og forskningsbasert innsikt. Studentene utvikler slik innsikt gjennom forelesninger, kollokvier og egne studier av akademisk litteratur om strategisk kommunikasjon, PR, relasjonsbygging og påvirkning.
Den som søker et mellomleder- eller lederansvar i PR, må ha innsikt i strategisk tenkning og kunne gjennomføre strategiske prosesser. Programmet tar derfor sikte på å kunne gi deltakere solid teoretisk innsikt på relevante felt, som kommunikasjonsstrategi, krisehåndtering, omverdensanalyse og evalueringsmetoder.
Kandidater kommer fra ulike miljøer, som journalistikk, medievirksomhet, salg og markedsføring. Etter dette programmet kan de innta mellomleder- eller lederposisjoner i utadrettet kommunikasjonsvirksomhet i privat, offentlig eller sivil sektor.
- ha kjennskap til ulike modeller for strategisk kommunikasjon
- ha kjennskap til ulike teorier og modeller for påvirkning og overtalelse
- ha kjennskap til ulike modeller for issues management
- ha kjennskap til ulike modeller og teorier for krisekommunikasjon
- ha kjennskap til hva omdømme er, hva som påvirker omdømmet og hvordan det kan endres
- ha kjennskap til medienes mentalitet og arbeidsform
- kunne gjennomføre en omverdensanalyse og lage en kommunikasjonsstrategi
- kunne etablere en plan for og gjennomføre issues management i praksis
- kunne lage en plan for krisekommunikasjon og håndtere kommunikasjon under en krise
- kunne planlegge en PR-kampanje
- kunne analysere en organisasjons omdømme
- ha holdninger til PR som samsvarer med faglige og etiske grunnprinsipper i faget
- Begrepsforståelse, sentrale begreper i public relations og strategisk kommunikasjon
- Strategiske prosesser og strategisk analyse
- Feltets bakgrunn, utvkling og historie
- Om profesjon og praksis, nasjonalt og internasjonalt
- Strategiske prosesser og strategisk analyse
- Omverdensanalyse
- PR-prosess og PR-kampanjer
- PR-strategi
- PR-taktikk
- Kommunikasjonsstrategi
- Issues management
- Krisekommunikasjon
- Kommunikasjonsteori
- Holdningspåvirkning og overtalelse
- Medierelasjoner
- Etikk i PR
- Omdømme
- Planlegging og evaluering av PR
- Situasjonsbestemt PR-arbeid
Programmet gjennomføres over fem samlinger, totalt ca 150 timer. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går på Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende, er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer pr oppgave.
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 18 studiepoeng og en 24 timers individuell hjemmeksamen, 12 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektoppgaven skrives individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter.
For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 24 studiepoeng og en 24 timers individuell hjemmeeksamen, 6 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter.
Oversikt over samlingene:
1. Samling ; Strategisk kommunikasjon
Delmål
Samlingen skal gi deltakerne kunnskaper om fagets opprinnelse, historie og nå-situasjon; dessuten om retorikk og etikk.
Kort beskrivelse
Ved siden av å innha de taktiske og tekniske ferdigheter som PR-faget krever, må en leder innen feltet beherske teorier og metoder som bidrar til at PR kan ha en strategisk funksjon for organisasjonen. Det er derfor nødvendig at man evner å se hvilken rolle PR kan spille i samspill med andre deler av virksomheten, for at organisasjonen skal kunne kan nå de mål som er definert. Spesielt viktig blir det å kjenne metoder for strategisk PR-arbeid.
Emneoversikt:
Begrepsforståelse, PR og strategisk kommunikasjon
Feltets historie, opprinnelse og utvikling
PR: profesjon og praksis
Feltets juriske og etiske rammer.
Systemteori
Strategi og strategisk kunnskap
Communication excellence
Retoriske og kritiske perspektiver i PR
2. Samling ; Påvirkning og overtalelse, omdømme, digital PR
Delmål
Samlingen skal gi deltakerne innsikt i det psykologiske grunnlaget for holdninger og holdningsendring. Denne kunnskapen skal kunne brukes i praktisk budskapsutforming.
Kort beskrivelse
Samlingen skal gi en oversikt over sentrale informasjons- og kommunikasjonsteorier, samt temaene påvirkning og overtalelse. Holdningers struktur og funksjon vil belyses, samt relasjonen mellom holdning og atferd. Sentrale teorier for holdningsendring og -påvirkning vil gjennomgås.
Emneoversikt
Overtalelse og påvirkning
Holdningspåvirkning
Holdning og atferd
Digital PR
3. Samling ; Omverdensanalyse, issues management, strategi, taktikk
Delmål
Formålet med denne samlingen er å gi innsikt i hvordan organisasjonen er avhengig av og kan håndtere eksterne relasjoner, enten det er i form av myndigheter, andre organsiasjoner, grupper eller enkeltpersoner.
Kort beskrivelse
For å lykkes er en organisasjon avhengig av å etablere og vedlikeholde relasjoner til omgivelsene. Derfor er det nødvendig å kunne utføre en analyse av omgivelsene og hvordan de kan påvirke organisasjonen. En organisasjon må også følge med på saker (issues) som kan være kritiske eller utfordrende for organisasjonens overlevelse og omdømme.
Emneoversikt:
PR-prosessen
Omverdensanalyse
Environmental scanning
Issues management
Strategi
Taktikk
Evaluering
4. Samling ; Krisekommunikasjon, mediarelasjoner, evaluering
Delmål
Formålet med denne samlingen er å gi studentene innsikt i krisekommunikasjon, samt i medienes oppgaver, funksjoner og arbeidsmetodikk. Samlingen vil også gi innsikt i grunnleggende metoder for planlegging og evaluering av PR, og om PR i ulike situasjoner og sektorer
Kort beskrivelse
I enkelte tilfeller kan vanskelige saker utvikle seg til kriser for en organisasjon. Studentene vil få en teoretisk og praktisk innføring i krisekommunikasjon. Mediene utgjør en sentral del av omgivelsene for en virksomhet. For å kunne håndtere relasjonen til mediene på en fornuftig måte kreves det kunnskaper om hvilken rolle mediene har i samfunnet, deres funksjon, samt om hvordan journalister arbeider. Samspillet mellom PR-folk og mediene bør også kunne forstås innenfor et bredere maktperspektiv. Det er også en viktig oppgave for PR-ledere å gi råd til toppledere om hvordan de bør opptre og håndtere media. Samlingen vil også gi et grunnlag for å fatte beslutninger knyttet til planlegging og evaluering av PR, noe som er et lederansvar.
Emneoversikt
Krisekommunikasjon
Kommunikasjonsledelse og ledelsesrådgivning
Medierelasjoner
Medienes rolle og mentalitet
Internkommunikasjon
5. Samling: Offentlig sektor, politisk kommunikasjon, NGOer, utviklingstrekk
Delmål
Formålet med denne samlingen er å gi deltakerne innsikt i det store kommunikasjonsarbeidet i offentlig sektor, politisk kommunikasjon lobbyisme, NGOer
Kort beskrivelse
Den store offentlige sektoren i Norge, på alle tre forvaltningsnivåer, har svært omfattende kommunikasjonsarbeid. Arbeidet er grunnlovspålagt. I denne modulen samler vi trådene, avslutter med PR i ulike sektorer, og ser fremover.
Emneoversikt
Offentlig sektor
Politiske miljøer
Frivillig sektor
NGOer
Privat sektor
Interesseorganisasjoner
Utviklingstrekk
Pedagogisk opplegg
Samlingene brukes i hovedsak til forelesninger. I tillegg arbeider studentene med gruppeoppgaver/case i forbindelse med noen av temaene som undervises på samlingene.
Mellom samlingene arbeider studentene i selvstyrte grupper (frivillig deltakelse). Disse arbeider med oppgaver knyttet til temaer som er relatert til samlingen og som anses som særlig sentrale i pensumlitteraturen.
Prosjektoppgaven på programmet i PR-ledelse og strategisk kommunikasjon består av en selvvalgt oppgave som enten leveres individuelt, eller i grupper på inntil tre studenter. Oppgaven gis en bokstavkarakter, som teller 60% av den totale karakteren på kurset. Målet for denne oppgaven er at kandidaten viser evne til å belyse en problemstilling ved hjelp av en selvstendig drøfting av relevant litteratur i tilknytning til det valgte spesialområdet. Dersom de ønsker det, kan kandidatene samle empiriske data i forbindelse med oppgaven.
For studenter som tar dette programmet som avsluttende program gjelder andre regler for prosjektopgaven. For disse studentene skal den avsluttende prosjektoppgaven på Master-kurset i PR-ledelse og strategisk kommunikasjon bestå av en selvvalgt, individuell oppgave. Oppgaven gis en bokstavkarakter, som teller 80% av den totale karakteren på kurset. Oppgaven skal gi trening i å anvende empiriske data og relevant teori til å analysere og vurdere et faglig problem, samt eventuelt planlegge et relevant tiltak, med relasjon til PR-ledelse og strategisk kommunikasjon. Teorien skal gi bedre forståelse av hvilke prosesser som pågår, samt eventuelt hva som (kan) gjøres og hvorfor. Å anvende teori konstruktivt er en ferdighet som ikke kommer av seg selv, og som denne oppgaven bidrar til å innøve. Prosjektoppgaven skal også gi trening i å bruke empiriske data og relevant litteratur som hjelpemiddel i å løse et problem med relasjon til informasjon/informasjonsledelse.
To til tre dager under samlingene brukes til prosjektoppgaven. På første samling brukes tid til å gjennomgå praksis omkring veiledning, samt til innføring i temaer som utforming av problemstilling, etc. Studentene gis informasjon om hvordan prosessen med arbeidet med oppgaven bør foregå. På andre samling brukes en dag på oppgaven. Dette skjer i form av at det gis korte forelesninger om temaer som problemstilling,teori, litteratur, etc. Etter hvert tema arbeider studentene i smågrupper med å bruke dette stoffet til å gjøre konkrete valg for sine egne oppgaver. På fjerde samling brukes en dag til at studentene presenterer skisser til prosjektoppgavene i plenum.
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Semester Kommentar: Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2836, 18 studiepoeng. Eksamenskode: MAN 28361 Karakterskala: ECTS |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Individuell Varighet: 24 Time(r) Kommentar: Individuell hjemmeeksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2837, 12 studiepoeng. Eksamenskode: MAN 28371 Karakterskala: ECTS |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 2) Varighet: 2 Semester Kommentar: Prosjekoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2838, 24 studiepoeng. Eksamenskode: MAN 28381 Karakterskala: ECTS |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Individuell Varighet: 24 Time(r) Kommentar: Individuell hjemmeeksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2839, 6 studiepoeng. Eksamenskode: MAN 28391 Karakterskala: ECTS |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.