LUS 2033 Digital transformasjon og bærekraft i perspektiv
LUS 2033 Digital transformasjon og bærekraft i perspektiv
Finansnæringen har en spesiell rolle i bærekraftsomstilling - EU regner denne næringen som et hovedinstrument i det grønne skiftet. Finansnæringen er nøkkelen til privatfinansiering av omstillingen, og har et spesielt ansvar for at prosjekter som blir finansiert gjennom bankene er bærekraftige.
Dette kurset gir en helhetlig innføring i hvordan digitalisering og bærekraft henger sammen og gjensidig forsterker hverandre i moderne virksomheter. I modulen introduseres bærekraftbegrepet, med særlig vekt på den triple bunnlinjen: mennesker, planet og profitt. Kurset retter seg spesielt mot finansnæringen, men har overføringsverdi til alle bransjer. Målet er å utvikle en dyp forståelse for hvordan digital transformasjon kan brukes strategisk for å skape både lønnsomhet og bærekraft.
Etter fullført kurs skal studenten kunne:
- Forklare sentrale begreper og teknologier knyttet til digitalisering og bærekraft.
- Redegjøre for sammenhengen mellom digital transformasjon og bærekraftig utvikling.
- Kjenne til bærekraftsmålene, EU’s Green Deal, Sustainable Finance Action Plan, EU-taksonomien, FSDR og CDRD - og hvordan de virker inn på finansnæringen.
- Kjenne til “den grønne brøken”.
- Beskrive hvordan data og digital infrastruktur legger grunnlaget for bærekraftige forretningsprosesser.
- Forstå hvordan digitalisering kan understøtte sirkulære forretningsmodeller.
- Identifisere hvordan bærekraft og digitalisering kan integreres i virksomhetsstrategi.
- Gjøre rede for spesifikke muligheter og utfordringer digitalisering medfører i finansnæringen.
Etter fullført kurs skal studenten kunne:
- Analysere hvordan virksomheter kan bruke digitalisering for å oppnå bærekraftsmål.
- Vurdere hvordan datainnsamling, analyse og digitale verktøy kan bidra til økt effektivitet og grønn omstilling.
- Bidra til at offentlige krav og forskrifter innen bærekraft i finansbransjen etterleves.
- Foreslå tiltak for å styrke samarbeidet mellom digitaliseringsfunksjon og bærekraftsarbeid i en organisasjon.
- Være i stand til å kjenne igjen hva bærekraftig finans er.
Etter fullført kurs skal studenten:
- Ha en helhetlig forståelse finansnæringen sin rolle i bærekraftig omstilling.
- Forstå hvordan lover og reguleringer driver bærekraftig omstilling næringslivet.
- Være bevisst på hvordan strategiske valg innen digitalisering påvirker både miljømessige og sosiale forhold.
- Kunne reflektere over betydningen av tverrfaglig samarbeid mellom digitaliserings- og bærekraftsansvarlige i virksomheter.
- Være i stand til å bidra til endringsprosesser som styrker virksomhetens evne til å kombinere lønnsomhet med bærekraftige verdier.
- Introduksjon til digitalisering og bærekraft
- Finansnæringens rolle i omstilling til bærekraft
- Forskrifter og reguleringer innen bærekraft
- Verdien av data og digital infrastruktur for bærekraft
- Digitalisering som verktøy for sirkulær økonomi
- Integrering av bærekraft og digitalisering i virksomhetsstrategien
- Kompetanse og kultur for bærekraftig digitalisering
- Finansnæringens spesifikke utfordringer og muligheter
Det er tre forutsetninger som må være på plass for at en skal kunne lære noe. En må ha en form for instruksjon, en må øve og en må vite om en har forstått noe eller ikke.
Instruksjonen i disse kursene vil være heldigital, hovedsakelig i form av tekster og videoer, mens øvinger og tester av forståelse vil være i form av ulike typer oppgaver.
I tillegg vil det være omfattende tilbakemeldingssløyfer i form av ulike typer evalueringer, slik som «smilefjes», små spørreskjemaundersøkelser etc.
Kurset gjennomføres individuelt i eget tempo, men innenfor en gitt tidsramme og i en gitt rekkefølge. Kurset vil ledsages av synkrone arrangementer i form av webinarer, podcast, Q&A med mer. Totalt antall timer forventet arbeidsinnsats er 45
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Ingen forkunnskaper.
No required prerequisite knowledge.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Digitale læringsressurser | 1 Time(r) | Video |
Digitale læringsressurser | 2 Time(r) | Podcaster |
Forberedelse til undervisning | 35 Time(r) | Jobbe med pensum og moduler |
Individuell oppgaveløsning | 7 Time(r) | Refleksjonsoppgaver |
Text for 0 credits