LUS 2032 Plattformer, plattformøkonomi og plattformorganisering
LUS 2032 Plattformer, plattformøkonomi og plattformorganisering
Mange av de største virksomhetene i verden i dag har vokst frem som plattformselskaper. For å forstå dynamikken som har gjort denne veksten mulig må vi gå nærmere inn på hva en plattform er, hvordan den fungerer, og hvordan å skape, eller å delta i plattformer kan bidra til verdiskaping for virksomheter og samfunn.
Gjennom tverrfaglige perspektiver undersøker vi hvordan digitale plattformer fungerer som teknologiske og økonomiske infrastrukturer, og hvordan de muliggjør nye former for verdiskaping, organisering og innovasjon. Kurset gir særlig fokus på hvordan plattformer etablerer og leder digitale økosystemer, samt hvilke strategiske og samfunnsmessige konsekvenser dette medfører.
Etter fullført kurs skal studenten ha kunnskap om:
- sentrale begreper som digitale plattformer, nettverkseffekter, tosidige markeder og økosystemer
- ulike typer plattformer (transaksjonsplattformer, innovasjonsplattformer, integrerte plattformer) og deres forretningsmodeller
- hvordan plattformer genererer, samordner og utnytter data i verdiskaping
- plattformorganisering og samspillet mellom plattformer, leverandører, brukere og utviklere
- samfunnsmessige og regulatoriske utfordringer knyttet til plattformmakt, datatilgang, konkurranse og arbeidsliv
Etter fullført kurs skal studenten kunne:
- analysere og sammenligne plattformbaserte forretningsmodeller og strategier
- anvende begreper og rammeverk for å forstå og forklare plattformdrevne økosystemer
- identifisere og vurdere teknologiske og organisatoriske forutsetninger for vellykket plattformutvikling
- reflektere over hvordan plattformorganisering endrer roller, strukturer og beslutningsprosesser i organisasjoner
Etter fullført kurs skal studenten kunne:
- forstå og reflektere kritisk over hvordan plattformer påvirker næringsliv, organisasjoner og samfunn
- bidra til utvikling og implementering av plattformstrategier
- identifisere og håndtere etiske og samfunnsmessige dilemmaer knyttet til digitalisering og plattformmakt
- formidle innsikt om plattformøkonomien til både faglige og ikke-faglige målgrupper
- arbeide tverrfaglig i utvikling og analyse av plattformbaserte løsninger
- Innføring i plattformer og plattformøkonomi
- Digitale økosystemer og verdiskaping
- Forretningsmodeller og inntektsmekanismer
- Plattformstrategi og konkurranse
- Plattformorganisering og styring
- Plattformer og arbeid
- Samfunnsmessige og regulatoriske perspektiver
- Fremtidsutsikter og bærekraft i plattformøkonomien
Det er tre forutsetninger som må være på plass for at en skal kunne lære noe. En må ha en form for instruksjon, en må øve og en må vite om en har forstått noe eller ikke.
Instruksjonen i disse kursene vil være heldigital, hovedsakelig i form av tekster og videoer, mens øvinger og tester av forståelse vil være i form av ulike typer oppgaver.
I tillegg vil det være omfattende tilbakemeldingssløyfer i form av ulike typer evalueringer, slik som «smilefjes», små spørreskjemaundersøkelser etc.
Kurset gjennomføres individuelt i eget tempo, men innenfor en gitt tidsramme og i en gitt rekkefølge. Kurset vil ledsages av synkrone arrangementer i form av webinarer, podcast, Q&A med mer. Totalt antall timer forventet arbeidsinnsats er 45.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Ingen forkunnskaper.
No required prerequisite knowledge.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Digitale læringsressurser | 1 Time(r) | Video |
Digitale læringsressurser | 2 Time(r) | Podcaster |
Forberedelse til undervisning | 35 Time(r) | Jobbe med pensum og moduler |
Individuell oppgaveløsning | 7 Time(r) | Refleksjonsoppgaver |
Text for 0 credits