LUS 2030 Blokkjeder, kryptovaluta og digitale sentralbankpenger
LUS 2030 Blokkjeder, kryptovaluta og digitale sentralbankpenger
I dette kurset skal vi studere blokkjedeteknologi, kryptovaluta og digitale sentralbank-penger. Med lanseringen av Bitcoin i 2008 («White Paper») og 2009 (selve systemet), ble blokkjedeteknologien et sentralt tema. Etter hvert dukket det også opp fleire kryptovalutaer i tillegg til bitcoin. Bitcoin førte også til at digitale sentralbankpenger kom på dagsorden i de fleste sentralbanker. Vi skal i kurset se kva disse innovasjonene kan bety for samfunnet generelt, og finanssystemet spesielt.
Etter kurset skal deltakerne forstå:
- hva blokkjeder er og hvilke teknologiske forutsetninger de bygger på
- ulike blokkjede-arkitekturer
- kryptovaluta og hvilken rolle de spiller i blokkjeder
- pengehistorie de siste 100 årene
- hva smarte kontrakter er
- bruk av smarte kontrakter som grunnlag for nye arbeidsprosesser
- ulike teoretiske og praktiske utfordringer en står overfor ved bruk av blokkjeder
- i hvilke situasjoner blokkjeder er mer egnet enn andre arkitekturer
- hvordan blokkjeder styres/kontrolleres (åpne blokkjeder spesielt)
- eksempler på praktisk bruk av blokkjeder
- blokkjeder og tillit
Etter kurset skal deltakerne:
- kunne forklare spesifikke egenskaper ved blokkjedeteknologi
- forklare hvilken plass kryptovaluta har i blokkjedeteknologi
- ha en oversikt over ulike bruksområder for blokkjedeteknologi
- ha en oversikt over ulike kryptovalutaer og deres spesifikke egenskaper
- ha oversikt over utviklingen av penger de siste 100 årene
- kunne bidra med kompetanse innen de aktuelle temaene på egen arbeidsplass
Gjennom dette kurset skal deltakerne opparbeide kompetanse til å kunne:
- Kritisk tenkning: Evnen til å analysere og evaluere blokkjedeteknologi og vurdere den opp mot mer kjente teknologier.
- Forståelse for teknologisk innovasjon: Forstå potensialet til blokkjedeteknologi og kryptovaluta framover.
- Bli en ressurs for arbeidsplassen i spørsmål som berører de aktuelle temaene i kurset.
- Samfunnsbevissthet: Sette kunnskapen om blokkjedeteknologi og kryptovaluta inn i en overordnet samfunnssammenheng, særlig med tanke på finansielle strukturer.
- Innledning om blokkjeder
- Forskjellen på åpne og lukkede/kontrollerte blokkjeder
- Penger og kryptovaluta
- Blokkjedeteknologi og Bitcoins historie
- Grunnleggende elementer i Bitcoin
- Transaksjoner, konsensus og energibruk
- Alternative kryptovalutaer
- Digitale sentralbankpenger
- Smarte kontrakter, desentral finans (DeFi), NFT, Web3, «Meme-coins»
Det er tre forutsetninger som må være på plass for at en skal kunne lære noe. En må ha en form for instruksjon, en må øve og en må vite om en har forstått noe eller ikke.
Instruksjonen i disse kursene vil være heldigital, hovedsakelig i form av tekster og videoer, mens øvinger og tester av forståelse vil være i form av ulike typer oppgaver.
I tillegg vil det være omfattende tilbakemeldingssløyfer i form av ulike typer evalueringer, slik som «smilefjes», små spørreskjemaundersøkelser etc.
Kurset gjennomføres individuelt i eget tempo, men innenfor en gitt tidsramme og i en gitt rekkefølge. Kurset vil ledsages av synkrone arrangementer i form av webinarer, podcast, spørsmål og svar med mer. Forventet arbeidsinnsats er totalt rundt 45 timer.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Ingen forkunnskaper.
No required prerequisite knowledge.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Digitale læringsressurser | 1 Time(r) | Video |
Digitale læringsressurser | 2 Time(r) | Podcaster |
Forberedelse til undervisning | 35 Time(r) | Jobbe med pensum og moduler |
Individuell oppgaveløsning | 7 Time(r) | Refleksjonsoppgaver |
Text for 0 credits