LUS 1055 Vesentlighetsanalyse
LUS 1055 Vesentlighetsanalyse
Finanssektoren har et stort ansvar og vil være en nødvendig og viktig sektor for å få til et bærekraftig samfunn. Finanssektoren opererer innenfor et juridisk rammeverk som stadig er i utvikling for nettopp å legge til rette for en omstilling til et bærekraftig samfunn. Dette kurset gir innsikt i hvordan det juridiske rammeverket og finanssektoren i større og større grad legger til rette for overgangen til et bærekraftig samfunn. Det fokuseres på hands-on kompetanse med praktiske problemstillinger som skal løses i fellesskap. I den grad det er mulig forsøker vi i kurset også å se på utvikling i rammeverk og metoder for implementering som kommer.
Det legges vekt på rådgiverens rolle når det gjelder hvordan bærekraft og bærekraftrisiko kan påvirke investeringsbeslutninger i egenkapital og kreditt. Rådgiveren skal kunne forstå hvordan finansnæringen kan bistå kunden med omstilling til en mer bærekraftig virksomhet.
I dette korte kurset får deltakerne kunnskap om dobbel vesentlighet, og hvordan en slik analyse kan innlemmes i bærekraftstrategien og den operative oppfølgingen av denne (styringsmodellen). Det første korte kurset (Rettslige Rammebetingelser) legger rammene for analysen som gjennomføres i dette kortkurset.
Etter gjennomført kurs skal studentene:
- Forstå hva som menes med dobbel vesentlighet ut fra intensjon og regelverk.
- Kunne vurdere vesentlighetsanalyser utført av ulike selskaper.
- Få en grunnleggende forståelse for hvordan bedriftene kan tallfeste den økonomiske effekten av ulike hendelser knyttet til bærekraft (for eksempel en kraftig økning i CO2-prisen).
- Forstå hvordan en dobbel vesentlighetsanalyse kan innpasses i bærekraftstrategien og den operative oppfølgingen av denne (styringsmodellen).
Etter gjennomført kurs skal studentene være i stand til å:
- Utvikle en (enkel) dobbelt vesentlighetsanalyse i praksis med utgangspunkt i ulike næringer og/eller forretningsmodeller.
- Vise hvordan læringen fra vesentlighetsanalysen kan brukes til å påvirke bærekraftstrategien og den operative oppfølgingen av denne (styringsmodellen).
- Kunne bruke kunnskap om vesentlighetsanalyse for å veilede kunder i forhold til for eksempel kreditt, og veilede i forhold til ulike steg i bærekraftsarbeidet.
- Kunne bistå kunder med omstilling og evaluering av omstillingsplaner.
Studentene skal utvikle en kritisk sans til eksisterende forretningspraksis og modeller. I tillegg skal studentene forstå hvordan juridiske rammevilkår og finansfaget kan bidra til en mer effektiv omstilling til et bærekraftig samfunn.
I dette kurset skal studentene jobbe med:
Dobbel vesentlighet:
- Hvordan kan en slik vesentlighetsanalyse gjennomføres i praksis.
- Jobbe med eksempler fra ulike næringer og/eller forretningsmodeller (for eksempel eiendom).
- Integrering av vesentlighetsanalysen i bærekraftstrategien og den operative oppfølgingen av denne (styringsmodellen).
Å reflektere rundt intensjonen og formålet med hvordan en grundig vesentlighetsanalyse legger rammene for alt bærekraftsarbeid i banken og hos kundene.
Studentene jobber med praktiske case (blant annet eiendom)
Kurset gjennomføres 100% digitalt med felles nettsamlinger på oppsatte tider, samt andre aktiviteter online, som kan bestå av podcaster, videoer, simuleringer, oppgaver og andre digitale læringselementer.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Kurset er en del av kursserien BIK 2479 Bærekraft i kreditt og utlån for bedriftsrådgivere, som består av LUS 1054 Rettslige rammebetingelser, LUS 1055 Vesentlighetsanalyse og LUS 1056 Rådgivning og risiko.
Ingen forkunnskaper.
No required prerequisite knowledge.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 9 Time(r) | Digitale synkrone samlinger |
Digitale læringsressurser | 20 Time(r) | Arbeid med innhold og aktiviteter/oppgaver fra læringsplattformen |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 15 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 10 Time(r) | Gruppeaktiviteter mellom samlinger |
Text for 0 credits