LUS 1053 Maskinlæring og anvendelser i finansnæringen

LUS 1053 Maskinlæring og anvendelser i finansnæringen

Kurskode: 
LUS 1053
Institutt: 
Datavitenskap og analyse
Studiepoeng: 
0
Kursansvarlig: 
Vegard Høghaug Larsen
Kursnavn på engelsk: 
Machine learning and applications for the financial industry
Produktkategori: 
Executive
Portefølje: 
Executive - Leveranser uten studiepoeng
Semester: 
2025 Vår
Aktiv status: 
Aktivt
Studienivå: 
-
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Denne delen av kurset vil fokusere på ML, med et spesielt fokus på naturlig språkbehandling (NLP), og hvordan disse teknologiene anvendes i finansnæringen. Vi vil utforske ulike typer av ML, inkludert veiledet og uveiledet læring, og se spesielt på hvordan NLP bidrar til multimodalitet. Multimodale AI-systemer, som integrerer tekstdata med andre modaliteter som bilder og lyd, kan forstå komplekse sammenhenger og nyanser i data som ikke kan fanges opp ved å analysere isolerte datakilder. NLP spiller en kritisk rolle i denne prosessen ved å tolke og forstå språkbasert data, noe som er spesielt verdifullt for finansnæringen. 

Kunnskapsmål

Etter gjennomført kurs skal studentene: 

  • Forstå grunnleggende ML-konsepter og -metoder, inkludert veiledet og uveiledet læring, samt multimodalitet, med et spesielt fokus på NLP og dets relevans for finansnæringen. 
Ferdighetsmål

Etter gjennomført kurs skal studentene: 

  • Utforske hvordan ML og NLP kan anvendes for å forbedre beslutningstaking, risikoanalyse, og investeringsstrategier.  
  • Se hvordan informasjon fra tekstdata, behandlet gjennom NLP, kan kombineres med andre datakilder for å gi nye innsikter, spesielt i finanssektoren. 
  • Gjennomgå og diskutere case-studier som viser reelle eksempler på ML og NLP i finanssektoren. 
Generell kompetanse

Etter å ha fullført kurset vil studentene ha oppnådd en generell kompetanse som gjør dem i stand til å forstå og anvende AI-teknologier, spesielt innen maskinlæring (ML) og naturlig språkbehandling (NLP), i finansnæringen. De vil kunne kombinere teoretisk kunnskap med praktiske ferdigheter for å forbedre beslutningstaking, risikoanalyse, og investeringsstrategier. Videre vil de være i stand til å identifisere og konseptualisere løsninger ved å integrere NLP med andre datakilder, samt bidra til diskusjoner om hvordan AI kan implementeres i deres egne organisasjoner for å drive fremtidig innovasjon i finansnæringen. 

Kursets innhold

Naturlig språkbehandling 

  • Automatisert tekstanalyse 
  • Oppdagelse av spam eller svindel 
  • Store språkmodeller 

Multimodalitet 

  • Integrering av ulike datakilder 
  • Forbedrede prediksjoner med multimodale data 

Case studier og anvendelser 

  • Diskusjoner om hvordan man kan ta i bruk lært teori i deltakernes egne organisasjoner. 
  • Diskusjon rundt mulige innovasjoner i finanstjenester ved bruk av ML og NLP. 
Undervisnings- og læringsaktiviteter

Kurset gjennomføres online, med digitale samlinger til oppsatte tider. I tillegg kommer andre læringsaktiviteter, som f.eks. podcaster, videoer, oppgaver og andre digitale læringselementer.  

Vi kommer til å bruke læringsplattformen Ed (https://edstem.org/) som muliggjør enkle programmeringseksempler, for eksempel i Python. Spesielt vil Jupyter Notebooks bli brukt i deler av undervisningen. 

I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring. 

Dataverktøy
Dataverktøy definert under punktet "Undervisnings- og læringsaktiviteter".
Tilleggsinformasjon

Dette kurset er en del av kursserien BIK 2550 AI i finansnæringen, som består av LUS 1051 Grunnleggende teknologiforståelse, LUS 1052 Etikk og regulering i AI og LUS 1053 Maskinlæring og anvendelser i finansnæringen.

Kvalifikasjoner

Ingen forkunnskaper.

Forkunnskapskrav

No required prerequisite knowledge.

Eksamenstype: 
Ingen
Total vekting: 
0
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Undervisning
9 Time(r)
Digitale synkrone samlinger
Digitale læringsressurser
20 Time(r)
Arbeid med med innhold og aktiviteter og oppgaver fra læringsplattformen
Studentenes eget arbeid med læringsressurser
15 Time(r)
Gruppearbeid / oppgaver
10 Time(r)
Gruppeaktiviterer mellom samlinger
Sum arbeidsinnsats: 
54

Text for 0 credits