LUS 1033 Ledelse av digital transformasjon
LUS 1033 Ledelse av digital transformasjon
I en tid preget av rask teknologisk utvikling og skiftende forretningsmiljøer, står finansnæringen overfor et stadig økende behov for digital transformasjon. Dette kurset vil gi ledere og beslutningstakere i finansnæringen de nødvendige verktøy og innsikt for å forstå og å delta i vellykkede endringsprosesser innen sine organisasjoner. Kurset kombinerer teoretisk kunnskap med praktiske innsikter og strategier for å gi en omfattende forståelse av hvordan man navigerer i og leder digitale transformasjoner effektivt.
Etter kurset skal deltakerne:
- Forstå betydningen av organisasjonsendringer på makro- og mikronivå og deres nødvendighet i lys av eksterne og interne drivkrefter.
- Innsikt i forskjellige organisasjonsteorier og hvordan de kan anvendes for å forstå og styre organisasjonsdynamikk og endringer.
- Lære om forskjellen mellom proaktive og reaktive endringer samt strategiene for håndtering av disse.
- Få dypere forståelse av organisasjonskultur, dens rolle i endringsprosesser, og metoder for kulturell transformasjon.
- Kunne identifisere og analysere de psykologiske og sosiale barrierer som kan motvirke endring.
Etter kurset skal deltakerne...
- Ha ferdigheter i å reflektere kritisk over sin organisasjons struktur, kultur og endringsprosesser.
- Kunne delta i planlegging, gjennomføring og evaluering av endringsinitiativer ved å anvende prosjekter og organisasjonsutviklingsteknikker.
- Kunne anvende ulike lederverktøy og strategier for å forstå digitale transformasjoner og håndtere motstand.
- Styrke kommunikasjons- og gruppekompetanse for å fremme et læringsorientert og tilpasningsdyktig arbeidsmiljø.
Gjennom dette kurset skal deltakerne opparbeide kompetanse til å kunne …
Ha en helhetlig forståelse av hvordan lederskap og tillitsbygging spiller avgjørende roller i vellykkede digitale transformasjoner.
Bli bedre rustet til å gjøre vurderinger og ta beslutninger som omfatter både teknologiske, kulturelle og organisatoriske aspekter ved endringsledelse.
Øke sin evne til å delta i endringsprosesser med en velfundert tilnærming basert på beste praksis og teoretisk innsikt.
- Hvorfor må finanssektoren arbeide med å forstå endring?
- Modeller for å forstå endrings- og utviklingsprosesser i dagens organisasjoner
- Endring, utfordringer og kontroll
- Kategorisering av endringer
- Motstand mot endringer
- Endringsstrategier og endringsorganisering
- Hva innebærer det å arbeide med organisasjonsutvikling
- Hva kan vi bruke organisasjonsutvikling til?
- Læring – Nødvendig for å lykkes med digital transformasjon og utvikling
- Lederskap, tillit og makt
- Personlighetstrekk
- Hva trenger vi lederskap til?
Det er tre forutsetninger som må være på plass for at en skal kunne lære noe. En må ha en form for instruksjon, en må øve og en må vite om en har forstått noe eller ikke.
Instruksjonen i disse kursene vil være heldigital, hovedsakelig i form av tekster og videoer, mens øvinger og tester av forståelse vil være i form av ulike typer oppgaver.
I tillegg vil det være omfattende tilbakemeldingssløyfer i form av ulike typer evalueringer, slik som «smilefjes», små spørreskjemaundersøkelser etc.
Kurset gjennomføres individuelt i eget tempo, men innenfor en gitt tidsramme og i en gitt rekkefølge. Kurset vil ledsages av synkrone arrangementer i form av webinarer, podcast, Q&A med mer. Totalt antall timer forventet arbeidsinnsats er 45.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Ingen forkunnskaper.
No required prerequisite knowledge.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Digitale læringsressurser | 1 Time(r) | Video |
Digitale læringsressurser | 2 Time(r) | Podcaster |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 35 Time(r) | Jobbe med pensum og moduler |
Individuell oppgaveløsning | 7 Time(r) | Refleksjonsoppgaver |
Text for 0 credits