LUS 1032 Digital økonomi og forretningsmodeller

LUS 1032 Digital økonomi og forretningsmodeller

Kurskode: 
LUS 1032
Institutt: 
Strategi og entreprenørskap
Studiepoeng: 
0
Kursansvarlig: 
Tarjei Alvær Heggernes
Kursnavn på engelsk: 
The Digital Economy and Business Models
Produktkategori: 
Executive
Portefølje: 
Executive - Leveranser uten studiepoeng
Semester: 
2025 Vår
Aktiv status: 
Aktivt
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Dette kurset gir studentene en introduksjon til nøkkelkonsepter, verktøy og tendenser i den digitale økonomien. Kursdeltakere vil lære om hvordan digital teknologi har endret økonomiske strukturer, forretninger og samfunn, samt hvordan det kan forme fremtiden.
 

Kunnskapsmål

Etter kurset skal deltakerne:

  • Forstå grunnprinsippene i den digitale økonomien, inkludert digital verdiskaping, delingsøkonomi og nettverkseffekter.
  • Identifisere de største utfordringene og mulighetene som digitaliseringen bringer, inkludert etiske, juridiske og sosiale aspekter.
  • Sette dagens digitale innovasjoner inn i en historisk, økonomisk og global sammenheng.
Ferdighetsmål

Etter kurset skal deltakerne...

  • Bruke digitale teknologier og plattformer for å skape og dele verdi i en bedriftskontekst.
  • Navigere juridiske, etiske og sosiale utfordringer i den digitale økonomien.
  • Analysere påvirkningen av digitale trender på ulike sektorer og forutse potensielle fremtidige utviklinger.
Generell kompetanse

Gjennom dette kurset skal deltakerne opparbeide kompetanse til å kunne …

  • Anvende kunnskap og ferdigheter fra den digitale økonomi i ulike profesjonelle og akademiske kontekster.
  • Bidra til diskusjoner og beslutningsprosesser om digital strategi og politikk.
  • Forstå betydningen av kontinuerlig læring og tilpasning i en raskt skiftende digital verden.
Kursets innhold
  • Industriell vs digital økonomi
  • Nettverkseffekter
  • Transaksjonskostnader
  • Hva er en commodity i den digitale økonomien
  • Hva skaper increasing returns?
  • Oppmerksomhet som økonomisk gode
  • Informasjonsmengde og verdi – verdien av store datasett
  • Finanssektoren er den digitale økonomiens rygggrad
Undervisnings- og læringsaktiviteter

Det er tre forutsetninger som må være på plass for at en skal kunne lære noe. En må ha en form for instruksjon, en må øve og en må vite om en har forstått noe eller ikke.

Instruksjonen i disse kursene vil være heldigital, hovedsakelig i form av tekster og videoer, mens øvinger og tester av forståelse vil være i form av ulike typer oppgaver.

I tillegg vil det være omfattende tilbakemeldingssløyfer i form av ulike typer evalueringer, slik som «smilefjes», små spørreskjemaundersøkelser etc.

Kurset gjennomføres individuelt i eget tempo, men innenfor en gitt tidsramme og i en gitt rekkefølge. Kurset vil ledsages av synkrone arrangementer i form av webinarer, podcast, Q&A med mer. Totalt antall timer forventet arbeidsinnsats er 45.

I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Kvalifikasjoner

Ingen forkunnskaper.

Forkunnskapskrav

No required prerequisite knowledge.

Eksamenstype: 
Ingen
Total vekting: 
0
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Digitale læringsressurser
1 Time(r)
Video
Digitale læringsressurser
2
Podcaster
Studentenes eget arbeid med læringsressurser
35 Time(r)
Jobbe med pensum og moduler
Individuell oppgaveløsning
7 Time(r)
Refleksjonsoppgaver
Sum arbeidsinnsats: 
45

Text for 0 credits