LUS 1031 Muliggjørende teknologier

LUS 1031 Muliggjørende teknologier

Kurskode: 
LUS 1031
Institutt: 
Strategi og entreprenørskap
Studiepoeng: 
0
Kursansvarlig: 
Tarjei Alvær Heggernes
Kursnavn på engelsk: 
Enabling Technologies
Produktkategori: 
Executive
Portefølje: 
Executive - Leveranser uten studiepoeng
Semester: 
2025 Vår
Aktiv status: 
Aktivt
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

I dette kurset skal vi se nærmere på noen av de mest sentrale muliggjørende teknologiene og noen av konsekvensene de fører med seg. 

Muliggjørende teknologier kan beskrives som teknologier som skaper nye arbeids-, produksjons- og kommunikasjonsprosesser i tillegg til nye former for tjenesteyting. Konsekvensene av disse endringene ser vi i omfattende samfunnsendringer. Vi trenger ikke forklare noen i dag hva tilgangen til elektrisitet har ført til i samfunnet, eller hva muligheten for å trykke tekst og bilder på papir har ført til, eller hva utviklingen av bilen, flyet eller jernbanen har ført med seg av endringer i samfunnet.
 

Kunnskapsmål

Etter kurset skal deltakerne:

  • Forstå hva som er muliggjørende teknologier og hvorfor de er viktige.
  • Forstå hvordan banebrytende teknologier har endret samfunnet og skapt både muligheter og utfordringer.
  • Forstå konsekvensene av digital transformasjon for samfunnet og forretninger.
  • Forstå konsepter som "tingenes internett", virtuell og additiv virkelighet, og hvordan disse bidrar til digital transformasjon.
  • Forstå konseptet "digital konkurransekraft" og hvorfor det er relevant.
  • Kjenne til ulike teknologiske løsninger og hvor utviklingen av disse er på ulike områder.
  • Forstå forretningsmessige og tjeneste/produktmessige konsekvenser av teknologisk innovasjon for både offentlig og privat sektor.
Ferdighetsmål

Etter kurset skal deltakerne...

  • Identifisere de positive og negative konsekvensene av teknologiske endringer i samfunnet og utvikle løsninger for å håndtere utfordringene.
  • Identifisere og forstå de digitale trender som påvirker forskjellige sektorer.
  • Bruke kunnskap om virtuell og additiv virkelighet, samt tingenes internett, for innovasjon og utvikling i ulike bransjer.
  • Vurdere konsekvensene av teknologiske endringer for egen virksomhet og utforme passende strategiske svar.
  • Bli i stand til å kommunisere effektivt om teknologiens påvirkning på samfunnet.
  • Bruke kunnskap om muliggjørende teknologier for å fremme digital kompetanse, både personlig og innen organisasjonen.
  • Bidra til organisasjonens digitaliseringsprosjekter med innsikt i nye teknologier og forretningsmodellinnovasjon.
Generell kompetanse

Gjennom dette kurset skal deltakerne opparbeide kompetanse til å kunne …

  • Kritisk tenkning: Evnen til å analysere og evaluere komplekse ideer, teknologier og trender på en nøktern og kritisk måte.
  • Forståelse for teknologisk innovasjon: Kunnskap om hvordan teknologiske fremskritt påvirker samfunnet, og hvordan de kan brukes for å drive innovasjon og utvikling.
  • Samfunnsbevissthet: Forståelse for de sosiale, økonomiske og miljømessige konsekvenser av teknologisk utvikling, og evne til å bruke denne forståelsen til å ta ansvarlige og etisk bevisste beslutninger.
  • Livslang læring: Evne til vedvarende å lære og oppdatere seg om nye teknologiske utviklinger og forstå hvordan de påvirker ulike sektorer og samfunnet generelt.
  • Adaptivitet: Evnen til å tilpasse seg raskt og effektivt til konstant skiftende teknologiske og sosio-økonomiske landskap er også en nøkkelkompetanse.
Kursets innhold
  • Det nye digitale Norge
  • Matproduksjon og bærekraft
  • Digitalisering av matindustrien
  • Virtuell virkelighet
  • Additiv tilvirkning - 3D-print
  • Tingenes internett
  • Bioteknologi
  • Nanoteknologi
  • Autonome systemer
  • Selvkjørende biler
  • Digital konkurransekraft
Undervisnings- og læringsaktiviteter

Det er tre forutsetninger som må være på plass for at en skal kunne lære noe. En må ha en form for instruksjon, en må øve og en må vite om en har forstått noe eller ikke.

Instruksjonen i disse kursene vil være heldigital, hovedsakelig i form av tekster og videoer, mens øvinger og tester av forståelse vil være i form av ulike typer oppgaver.

I tillegg vil det være omfattende tilbakemeldingssløyfer i form av ulike typer evalueringer, slik som «smilefjes», små spørreskjemaundersøkelser etc.

Kurset gjennomføres individuelt i eget tempo, men innenfor en gitt tidsramme og i en gitt rekkefølge. Kurset vil ledsages av synkrone arrangementer i form av webinarer, podcast, Q&A med mer. Totalt antall timer forventet arbeidsinnsats er 45.

I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Kvalifikasjoner

Ingen forkunnskaper

Forkunnskapskrav

No required prerequisite knowledge.

Eksamenstype: 
Ingen
Total vekting: 
0
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Digitale læringsressurser
1 Time(r)
Video
Digitale læringsressurser
2 Time(r)
Podcaster
Studentenes eget arbeid med læringsressurser
35 Time(r)
Jobbe med pensum og moduler
Individuell oppgaveløsning
7 Time(r)
Refleksjonsoppgaver
Sum arbeidsinnsats: 
45

Text for 0 credits