LUS 1030 Introduksjon til digital transformasjon for finansnæringen

LUS 1030 Introduksjon til digital transformasjon for finansnæringen

Kurskode: 
LUS 1030
Institutt: 
Strategi og entreprenørskap
Studiepoeng: 
0
Kursansvarlig: 
Tarjei Alvær Heggernes
Kursnavn på engelsk: 
Introduction to Digital Transformation for The Finance Industry
Produktkategori: 
Executive
Portefølje: 
Executive - Leveranser uten studiepoeng
Semester: 
2025 Vår
Aktiv status: 
Aktivt
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Banker og andre virksomheter innen finanssektoren blir berørt av digitalisering og digital transformasjon minst like mye som andre institusjoner i samfunnet.

Det som driver denne utviklingen fremover er i stor grad utviklingen av «muliggjørende teknologier», endrede reguleringer (eks PSD2), samt mekanismene i den digitale økonomien. Kraftig reduserte transaksjonskostnader sammen med nettverkseffekter er de viktigste mekanismene i den digitale økonomien. I tillegg kommer nettverkseffekter som gjør det mulig å skalere opp tjenester nesten uendelig med synkende gjennomsnittskostnader. Derfor blir det svært vanskelig å konkurrere med de store globale plattform-selskapene, som kanskje er de fremste til å utnytte disse mekanismene.

Denne innledende modulen vil gi studentene en oversikt over aktuelle temaer som berører næringen, og den tar opp en rekke spørsmål det er viktig å få svar på for at dagens aktører skal kunne konkurrere med nye aktører på de nye digitale arenaene. Hvordan skal en unngå å bli rammet av truslene og samtidig kunne utnytte de mange nye mulighetene som oppstår?
 

Kunnskapsmål

Etter kurset skal deltakerne:

  • Forstå på hvilke måter finanssektoren er under press og har behov for større endring
  • Forstå hvordan nye reguleringer som PSD-2, GDPR og SCHREMS II virker inn på finanssektoren
  • Forstå hvordan nye forretningsmodeller og nye digitale tjenester, slik som for eksempel "embedded finance" skaper både nye tjenester og nye trusler/muligheter
  • Forstå hvordan endret samfunnsforhold skaper nye utfordringer
  • Forstå hvilke muligheter og trusler som nye fintech-selskaper bidrar med
  • Forstå hvordan "big tech" bidrar til å endre konkurransebildet og hvilke konsekvenser utviklingen har på ulike nivåer i samfunnet
Ferdighetsmål

Hovedmålet med dette kurset er at du skal kunne få innsikt i noen av de viktigste utfordringene vi står overfor i årene som kommer, hvilke mekanismer som driver utviklingen og hva viktige konsekvenser av endringene kan komme til å bli, samt bli bedre rustet til å kunne bidra til å iscenesette nødvendige endringer.

 

Generell kompetanse

Gjennom dette kurset skal deltakerne opparbeide kompetanse til å kunne …

  • anvende aktuell teori og modeller på et bredt felt av praktiske problemstillinger knyttet til digital transformasjon i egen organisasjon og sektoren mer overordnet
  • anvende sin kunnskap i nye kontekster i finansnæringen
Kursets innhold
  • Hvorfor omstilling?
  • Hva gjør endring vanskelig?
  • Muliggjørende teknologier
  • Endrede samfunnsforhold
  • Nye reguleringer
  • Folkefinansiering
  • Trenger vi bankene?
  • Teknologi og tillit
  • Fintech
Undervisnings- og læringsaktiviteter

Det er tre forutsetninger som må være på plass for at en skal kunne lære noe. En må ha en form for instruksjon, en må øve og en må vite om en har forstått noe eller ikke.

Instruksjonen i disse kursene vil være heldigital, hovedsakelig i form av tekster og videoer, mens øvinger og tester av forståelse vil være i form av ulike typer oppgaver.

I tillegg vil det være omfattende tilbakemeldingssløyfer i form av ulike typer evalueringer, slik som «smilefjes», små spørreskjemaundersøkelser etc.

Kurset gjennomføres individuelt i eget tempo, men innenfor en gitt tidsramme og i en gitt rekkefølge. Kurset vil ledsages av synkrone arrangementer i form av webinarer, podcast, Q&A med mer. Totalt antall timer forventet arbeidsinnsats er 45

I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Kvalifikasjoner

Ingen forkunnskaper.

Forkunnskapskrav

No required prerequisite knowledge.

Eksamenstype: 
Ingen
Total vekting: 
0
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Digitale læringsressurser
1 Time(r)
Video
Digitale læringsressurser
2 Time(r)
Podcaster
Studentenes eget arbeid med læringsressurser
35 Time(r)
Jobbe med pensum og moduler
Individuell oppgaveløsning
7 Time(r)
Refleksjonsoppgaver
Sum arbeidsinnsats: 
45

Text for 0 credits