KLS XX11 Kulturøkonomi
KLS XX11 Kulturøkonomi
Kulturøkonomi introduserer kunst og kreativ næring gjennom en økonomisk ramme, og kurset fungerer som et viktig grunnkurs for å introdusere økonomiske teorier og analysemetoder som utvikles og anvendes også i andre kurs innenfor Creative Industries Management. Studentene skal utstyres med teoretiske begreper og analytisk verktøy for å forstå verdiutfordringene i forhold til kulturgoder, og hvorfor enkelte kulturgoder mottar offentlige tilskudd. Kurset vil presentere og diskutere aktuelle løsninger på spørsmålet om å verdsette kulturelle og kreative goder, ved å bruke både økonomiske (monetære) og ikke-økonomiske beregninger. Kurset vil dekke kritiske økonomiske spørsmål for tilbud og etterspørsel av kulturelle og kreative goder. Dette inkluderer å presentere nyere forskning på egenskapene til kreativt arbeid, forbrukers smaksdannelse, forbrukerteori, segmentering og digitalt forbruk
Studentene skal lære om grunnleggende teoretiske og analytiske verktøy for å evaluere prosesser og dynamikk i kreativ næring. De skal tilegne seg kunnskaper om:
- teorier om verdi innen kunst og kreativ næring
- sentrale kjennetegn ved kulturelle og kreative goder
- argumenter for offentlig støtte til kunst- og kultursektoren
- metoder for å vurdere økonomiske og ikke-økonomiske verdier
- teorier om kreative arbeidernes motivasjon og inntekt
- forbrukeratferd i kreativ næring
Studentene skal kunne redegjøre for og analysere grunnleggende atferd nøkkelaktørene innenfor kunst og kreativ næring. De skal lære seg:
- å identifisere en rekke økonomiske relaterte problemstillinger innen kunst og kreativ næring
- å anvende økonomiske teorier og verktøy for å forstå den grunnleggende dynamikken innen kunst og kreativ næring
Kulturøkonomi vil bli introdusert som en disiplin som omhandler økonomiske spørsmål om kunst og kreativ næring. Studentene skal lære å anvende metoder fra økonomi faget som en analytisk tilnærming til kunst og kreativ næring.
- Hva er kulturøkonomi og hvorfor økonomer arbeider med kulturspørsmål
- Organisering av markeder i kreativ næring
- Økonomiske argumenter for offentlig støtte til kunst- og kulturelle goder
- Økonomiske verdi av kreative og kulturelle goder
- Ikke økonomiske verdi av kreativ og kulturelle goder
- Prestasjonsvurdering i kreative og kulturorganisasjoner
- Kreative arbeidernes arbeidsmarkedsatferd og inntekt
- Opphavsrettsøkonomi
- Økonomiske temaer knyttet til digital distribusjon av kreative og kulturelle goder
- Forbrukeratferd i kreativ næring
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.