KLS 3510 Kreativ næring i reiseliv og stedsutvikling
KLS 3510 Kreativ næring i reiseliv og stedsutvikling
Mange av de kreative bransjene utgjør betydelige ressurser i reiselivet. Turister reiser for å oppleve museer, arkitektur, kulturarv, festivaler, opera, konserter mm. I tillegg til å generere verdiskaping i egen næring utløser kreativ næring betydelige inntekter i turismen. Det bedrives derfor utstrakt bruk av place marketing ved hjelp av kulturdestinasjoner og events der målet er å tiltrekke seg reisende fra både utland og omland. Etableringen av det spektakulære Guggenheim-museet i Bilbao er et eksempel på dette. Likeså benyttes nye og gamle kulturbygg og begivenheter til å bygge små steder og store byer. Målet er her å bygge attraktive steder med identitet og tiltrekningskraft for både arbeidskraft og bedriftsetableringer. Byggingen av Bjørvika i Oslo rundt de store kultursignalbyggene er et eksempel på en slik bydelsutvikling. Da de var på plass, ble de deretter benyttet til å markedsføre Oslo som attraktiv kulturby. Dette kurset skal handle om kreativ næring som ressurs i reiselivet og innsatsfaktor i å bygge steder.
Etter kurset skal du ha opparbeidet:
- innsikt i kreativ næring som ressurs både i reiseliv og stedsutvikling slik at studenten kan identifisere og analysere dette potensialet, og på sikt kunne implementere dette i praktisk arbeid.
- kunnskap om teorier i place marketing og stedsutvikling. Det presenteres både norske og utenlandske case for å illustrere teoriene.
Etter kurset skal du kunne:
- analysere kreative bransjers potensial som ressurs i reiseliv og stedsutvikling og de politiske rammebetingelsene
- beherske flere måter å implementere kreativ næring på i praksis
Forstå reiseliv og stedsutviklingens betydning for kreativ næring og hvordan kreativ næring kan være bidragsyter til den.
- Kreativ nærings rolle i reiseliv og stedsutvikling
- Historiske og samtidige case
- Kulturformenes ulike ressurser og funksjoner
- Place/destination marketing i teori og praksis
- By- og stedsutvikling i teori og praksis
- Ildsjelens/den sosiale entreprenørens rolle
- Politiske rammebetingelser
Kurset gjennomføres med 30 timer forelesning, som inkluderer en utflukt til et relevant sted. Det blir utstrakt bruk av gjester fra reiselivsnæringen og stedsutvikling.
Studentene arbeider med prosjektoppgaven hele semesteret, og temaet for oppgaven skal også presenteres i klassen (prosjektoppgaven teller hundre prosent av karakteren).
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Prosjektoppgave Eksamenskode: KLS 35101 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 15 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 80 Time(r) | |
Eksamen | 75 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.