JUR 3545 EØS-rett
JUR 3545 EØS-rett
Kurset handler om EØS-rettens alminnelige deler bestående av EØS-avtalens alminnelige del, EØS-rettens institusjonelle regler og metoderegler og generelle materielle prinsipper, med særlig vekt på regler av betydning for næringslivet.
Studenten skal:
- Ha god kunnskap til EØS-avtalens politiske og økonomiske bakgrunn og hovedinnhold
- Ha god kunnskap om EØS-institusjonene og deres rolle og kompetanse, kontrastert til EU-systemet
- Ha god kunnskap til de fire friheter og diskrimineringsforbudets hovedinnhold og betydning for lovgivning, forvaltning og domstoler
- Ha dyp forståelse av juridiske metoder i EØS-retten
Studenten skal kunne:
- identifisere rettsspørsmål med en EØS-dimensjon
- forstå og anvende EØS-rettens krav til nasjonal lovgivning og forvaltning
- finne frem til og anvende EØS-rettskilder og tolkingsmetoder (alminnelig EU-rettslig metode suppler av særkrav i EU-primærretten og særkrav i EØS-retten)
- forstå forholdet mellom EØS-rettslig metode, alminnelig norsk juridisk metode og metodekrav etter EMK
Studenten skal:
- Kunne forstå og analysere Norges tilknytning til EU fra en rettslig synsvinkel
- Ha kjennskap til den politiske og økonomiske konteksten for EØS-samarbeidet, samt utviklingstrekk i EU og EØS
- Introduksjon til EØS-retten med søkelys på EØS-avtalens bakgrunn og hovedinnhold, forholdet mellom EU-rett, EØS-rett og norsk rett og gjennomføringen av EØS-rett i norsk rett
- EØS-institusjonene (ESA, EFTAD) og EØS-systemet for nasjonal og overnasjonal håndheving, kontrastert til EUs system for håndheving.
- EØS-rettslig metode; den alminnelige EU-rettslige metoden, særkravene til legalitet, klarhet og forholdsmessighet m.m., EØS-rettslige homogenitet/forskjeller
- Alminnelig materiell EØS-rett: De fire friheter og diskrimineringsforbudet (hovedinnhold, rekkevidde og kravene til lovgrunnlag og forholdsmessighet ved inngrep), statsstøtteregelverket, konkurranseretten og reglene for offentlige anskaffelser
Kurset gjennomføres ved bruk av varierte læringsaktiviteter i en kombinasjon av tradisjonelle forelesninger, oppgaveløsning, gruppearbeid, ulike digitale læringsaktiviteter og selvstudium. Hovedvekten av den tilrettelagte undervisningen ligger på forelesninger og gruppearbeid.
De enkelte temaer som gjennomgås på forelesninger utdypes og behandles ytterligere i mindre arbeidsgrupper på 20-25 studenter. Arbeidet i arbeidsgruppene blir ledet av vitenskapelig ansatte og består av en kombinasjon av praktisk oppgaveløsning, diskusjon, muntlige presentasjoner, refleksjon og gjennomgang av løsningsforslag. Materialet som benyttes i arbeidsgruppene vil kunne omhandle temaer på tvers av kurs i inneværende semester.
I deler av opplegget i de organiserte arbeidsgruppene deles studentene inn i kollokviegrupper på 4-5 studenter. Arbeid i kollokviegruppene skal utvikle evnen til å løse relevante problemstillinger og diskutere metodiske spørsmål med medstudenter.
Studentenes evne til å formidle og argumentere for sine standpunkter, både muntlig og skriftlig, skal oppøves gjennom gruppearbeid.
For et godt læringsutbytte, forventes det studentene deltar aktivt på samtlige læringsaktiviteter, inkludert arbeidsgrupper og kollokviegrupper.
Studentene har anledning til å levere inn ett skriftlig arbeid som svar på en oppgitt oppgave. Innleveringen er frivillig, men det oppfordres sterkt til å gjøre bruk av tilbudet.
Lovdata Pro og andre relevante databaser for rettskildesøk vil benyttes ved alle læringsaktiviteter.
Undervisningen tar utgangspunkt i følgende pensumlitteratur, supplert av oppgaver og eksempelstudier som deles ut i kurset:
Cathrine Bernard: The Substantive Law of the EU - the four freedoms, Introduction s. 3-35
Hallvard Haukeland Fredriksen og Gjermund Mathiesen: EØS-rett (side 19-322)
Knut Bergo: Rett praksis - lærebok i norsk juridisk metode, kapittel 7 (s 231-328) og kap 8 (side 371-391 og 419-33)
Knut Bergo: "Dronesaken - klarhetskravet som ble borte i luften"(artikkel i Lov og Rett 2/2022
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Skoleeksamen Vurderingsform: Skriftlig skoleeksamen - digital Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 5 Time(r) Eksamenskode: JUR 35451 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 26 Time(r) | |
Seminargrupper | 5 Time(r) | |
Digitale læringsressurser | 9 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 67 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 40 Time(r) | |
Innlevering(er) | 30 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 20 Time(r) | |
Eksamen | 3 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.