JOU 3660 Bacheloroppgave i medieutvikling og journalistikk - KONTINUASJONSEKSAMEN

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014

JOU 3660 Bacheloroppgave i medieutvikling og journalistikk - KONTINUASJONSEKSAMEN


Kursansvarlig
Tor Bang

Institutt
Institutt for kommunikasjon - kultur og språk

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
15

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Bacheloroppgaven skal være et avsluttende arbeid med en kvalitativ eller kvantitiv undersøkelse over et relevant tema. Bacheloroppgaven inngår som en obligatorisk del av studiet Bachelor i i medieutvikling og journalistikk. Oppgaven skrives individuelt, eller i gruppe på to eller tre studenter.

Læringsmål
Studenter kan velge en kvalitativ, eller en kvantitativ tilnærming.
Målet med bacheloroppgaven er å lære seg å analysere og reflektere over egne erfaringer fra praksis i redaksjoner under utplasseringen om høsten. Erfaringene kan være hendelser, situasjoner, konflikter, dilemmaer eller annet som reiser profesjonelle problemstillinger, som etikk, kildekritikk, håndverk, relasjoner eller annet.
For studenter som velger å foreta et undersøkelsesarbeid i journalistikk, eller i et medierelatert felt, skal bachloroppgaven være en refleksjon over den kunnskapen studenten har tilegnet seg under sitt bachelorstudium.

Kunnskapsmål:
Studenten skal forstå hvordan man gjennomfører et selvstendig utredningsarbeid innen et bestemt tidsrom. Studentene skal ha tilegnet seg begreper, teorier og metoder fra fagene i studiet, kunne se sammenhenger, valg av løsninger og forventede konsekvenser. Studentene skal forstå hva som skal til for å fylle vitenskapelige krav til form og innhold.

Ferdighetsmål:
Studentene som velger undersøkende oppgaver skal kunne formulere en konkret problemstilling som skal løses med tanke på at den inngår i en helhetlig prosess fra problemforståelse, datainnsamling og analyser, til eventuelle strategi, plan eller tiltak. Anvendelse av stoff fra flere fagområder vil i slike tilfeller være påkrevet.

Holdningsmål:
Gjennom arbeid med oppgaven skal studentene ha tilegnet seg innsikt i hvordan kunnskap blir til gjennom forskning og utredning, og ha tilegnet seg et etisk og kritisk forhold til bruk av kilder, data og informanter og dermed bruk av referanser i egne og andres arbeid.


Forkunnskaper
Studenten må ha inngående kunnskaper om medieutvikling og journalistikk og grunnleggende kunnskaper i samfunnsvitenskaplig metode. For å kunne skrive en bacheloroppgave om praksis må studentene har gjennomført redaksjonspraksis/internship.

Obligatorisk litteratur

Annet:
Selvvalgt pensum.. Avhengig av tema for oppgaven, skal studenten foreslå to verk om relevant metode.


Anbefalt litteratur

Emneoversikt
Innledning

  • Orientering om bacheloroppgaven.
  • Bibliotekets gjennomgang
  • Selvvalgt litteratur.
  • Valg av tematikk og gruppedannelse

Forberedelse til informasjonsinnhenting
  • Forholdet mellom problemstilling og metode
  • Forberedelse til datainnsamling (teoretisk, kvalitativ, kvantitativ).
  • Metodiske krav til målinger, observasjon, intervju, case studier, oppsummeringsoppgaver og teoretiske oppgaver.
  • Planlegging av undersøkelsen/observasjonsgrunnlaget.

Gjennomføring av analyser
Kvalitative og/eller kvantitative analyser

Dataverktøy
PC med tekstbehandlingsprogram. Avhengig av type oppgave kan datainnsamlingsprogrammer som confirmit, og SPSS være aktuelt. Bruk av bibliotekts databaser.

Læreprosess og tidsbruk
Studentene forventes å ta et selvstendig ansvar for arbeidet med bacheloroppgaven. Derfor forutsetter veiledning og seminarer at studentene gjør et arbeid i forkant som danner grunnlag for diskusjoner og veiledning. Gjennomføres over ett semester og omfatter både seminarer og veiledning.
  • Studenten skal fylle ut et registreringsskjema hvor faglig interessefelt oppgis
  • Det gjennomføres forelesninger i oppgaveskriving (2 x 2 timer).
  • I tillegg får studentene gruppeveileding med veileder(oppgaveseminarer) i inntil 8 timer (4 x 2 timer). Til hvert seminar skal studentene normalt forberede og presentere, og/eller levere inn materiale på forhånd. Seminarundervisningen er obligatorisk. Studenter som ikke har deltatt på seminarene og/eller ikke har levert dokumentasjon må forvente å bli innkalt til muntlig høring.
  • Individuell veiledning inntil 3 kurstimer pr. oppgave. Studenten har selv ansvaret for å kontakte veileder angående personlig veiledning.
    Veiledning gis i det ordinære semesteret oppgaven skal skrives. Bacheloroppgaven kan løses individuelt, men empiriske undersøkelsesoppgaver kan løses i grupper med inntil tre studenter.

Se også retningslinjer for skriving av bacheloroppgaver.

Aktivitet
Timebruk
Deltakelse i introduksjonsforelesning
2
Deltakelse i bibliotekets informasjon
2
Forberedelse til seminarer
40
Deltakelse i seminarer, 4 x 2 timer
8
Arbeid med oppgaven
345
Individuell veiledning
3
Anbefalt tidsbruk totalt
400


    Eksamen
    Bacheloroppgaven skal skrives over ett semester og innleveres innen gitt frist. Studenter som ikke har deltatt på seminarene, eller har hatt kontakt med veileder, kan bli innkalt til muntlig forsvar av den ferdige oppgaven.

    Eksamenskode(r)
    JOU 3660 Bacheloroppgave i medieutvikling og journalistikk, teller 100 % for å oppnå karakter i kurset JOU 36601, 15 studiepoeng.

    Hjelpemidler til eksamen
    Alle hjelpemidler tillatt

    Kontinuasjon
    Kurset ble undervist siste gang våren 2013, og kontinuasjon vil bli tilbudt høsten 2013 og siste gang våren 2014. Seminartimer gis kun i forbindelse med siste undervisning.
    Ekstraordinær kontinuasjon tilbys våren 2015, som vil være siste mulighet til å levere bacheloroppgave til dette studiet (vedtatt UUV 24.09.13).


    Tilleggsinformasjon