JOU 3658 Journalistiske prosjekter og etikk - KONTINUASJONSEKSAMEN
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014
|
JOU 3658 Journalistiske prosjekter og etikk - KONTINUASJONSEKSAMEN
Kursansvarlig
Guri Hjeltnes
Institutt
Institutt for kommunikasjon - kultur og språk
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Kurset er en forlengelse og videreutvikling av JOU 3557 Undersøkende journalistikk. Hensikten med kurset er at studentene skal lære mer om å organisere sitt journalistiske arbeid, blant annet i prosjekter. Studenten skal få kunnskap om prosjektets anatomi, dvs de ulike stegene i en prosjektprosess, anvendt på journalistisk metode og presentasjon. Studentene skal selv fullføre større redaksjonelle undersøkende prosjekter. Det vil legges vekt på etiske sider og dilemmaer i journalistiske prosjekter og redaksjonelle arbeider, på de ulike nye plattformer.
Læringsmål
Kunnskapsmål
Studentene skal lære å definere et prosjekt mht. mål, kjennetegn, innhold, omfang, varighet, kostnad m.v.
Ferdighetsmål
- Studentene skal kunne utføre krevende journalistiske prosjekter og samtidig forholde seg aktivt til kildekritikk og etikk.
- Studentene skal utvikle praktiske ferdigheter i å planlegge, organisere og følge opp redaksjonelle prosjekter.
- Studentene skal kunne gjennomføre et større journalistisk arbeid og redegjøre systematisk for de ulike steg i arbeidet.
Holdningsmål
- Studentene skal beherske det etiske rammeverk i Vær Varsom plakaten.
- Studentene skal lære seg gode journalistiske arbeidsvaner.
- De skal utvikle en ydmykhet overfor kompleksiteten ved prosjektarbeid.
- De skal trene opp en etisk bevissthet rundt det journalistiske arbeidet.
Forkunnskaper
Kurset bygger på tidligere programkurs i studiet.
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Andersen, Erling S., Kristoffer Grude og Tor Haug. 2009. Målrettet prosjektstyring. 6. utg. NKI-forlaget. 264
Fossum, Egil og Sidsel Meyer. 2008. Er nå det så sikkert? : journalistikk og kildekritikk. 3. utg. Cappelen akademisk forl. 232
Hjeltnes, Guri og Warmedal, Morten Møller. 2012. Gravende journalistikk. Gyldendal akademisk. Del IV, "Presseetikk, rettsanvendelser og gråsoner i den undersøkende journalistikken"
Artikkelsamling:
Hjeltnes, Guri. 2012. Artikkelsamling - Journalistiske prosjekter og etikk. Handelshøyskolen BI
Anbefalt litteratur
Emneoversikt
- Journalistiske prosjekter
- Planlegging
- Organisering
- Gjennomføring
- Kildekritiske refleksjoner og etiske dilemmaer i journalistisk arbeid, knyttet til ulike plattformer
Dataverktøy
Læreprosess og tidsbruk
Kurset vil bli gjennomført med en kombinasjon av forelesninger og praktiske oppgaver, samt gruppearbeid og veiledningsøkter. Studentene skal aktiviseres ved å jobbe praktisk og fordele ansvar som operative redaksjonelle medarbeidere og drøfte etiske og kildekritiske dilemmaer. Studentene arbeider med en mappe gjennom semesteret.
Anbefalt tidsbruk for studentene:
Aktivitet | Timebruk |
Deltakelse i undervisningen | 27 |
Forberedelse til forelesning/lese litteratur | 90 |
Gruppearbeid og oppgaveløsing | 22 |
Mappearbeid | 20 |
Veiledning m/forberedelser | 6 |
Prosjektoppgave | 35 |
Anbefalt tidsbruk totalt | 200 |
Eksamen
Kurset avsluttes med en prosjektoppgave som skal inneholde følgende elementer:
- Egenvurdering om sitt journalistiske arbeid og etiske refleksjoner.
- Et større undersøkende journalistiske arbeid
Prosjektoppgaven kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, og kan leveres digitalt på minnepinne eller på papir. Dersom man leverer et digitalt prosjekt må dette leveres på USB minnepinne merket med studentnummer og eksamenskode.
Eksamenskode(r)
JOU 36581 - Prosjektoppgave, teller 100 % for å oppnå karakter i kurset JOU 3658 Journalistiske prosjekter og etikk, 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Kontinuasjon
Kurset ble undervist siste gang våren 2013, og kontinuasjon vil bli tilbudt høsten 2013 og siste gang våren 2014.
Ekstraordinær kontinuasjonseksamen settes opp våren 2015, som vil være aboslutt siste gang (vedtatt UUV 24.09.13).
Tilleggsinformasjon