INF 2022 Virksomhetsarkitekturer og systembehov - KONTINUASJONSEKSAMEN

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

INF 2022 Virksomhetsarkitekturer og systembehov - KONTINUASJONSEKSAMEN

Kursansvarlig
Bo H Christensen

Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon

Semester
Høst

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Virksomhetsarkitekturer og systembehov er et programspesifikt kurs på bachelorstudiet i økonomi og IT-ledelse. Kurset tar for seg hvordan strategisk bruk av IT er en forutsetning for verdiskapning, og hvordan IT-systemer kan bidra til forbedret verdiskapning og vedvarende konkurransefortrinn. Kurset skal gjøre studentene i stand til å modellere en virksomhet for å skape innsikt i hvordan virksomhetens strategi/visjon/mål, strukturer og prosesser er koblet sammen og resulterer i verdiskapning, lønnsomhet og konkurranseevne. Kurset baserer seg i stor grad på casearbeid og andre praktiske øvinger relatert til virksomhetsmodellering. Det legges vekt på å skape en naturlig overgang til kurset Systemarkitekturer og systemplanlegging som går i påfølgende semester.

Læringsmål
Kurset skal gi kunnskap om betydningen av IT for virksomhetens verdiskapning, lønnsomhet og konkurranseevne, og studentene skal kunne modellere sentrale deler av en virksomhet med tanke på forståelse og forbedring av virksomheten. Det vil være om lag 50/50 vektlegging mellom virksomhetsforståelse og praktisk modellering.

Kunnskapsmål
  • Forståelse for behovet for ulike abstraksjonsnivåer avhengig av formål og målgruppe
  • Ha et helhetlig perspektiv på samspillet mellom virksomhetens prosesser og datastrukturer og systemanvendelse
  • Kunnskap om hvilket potensial IT har til å understøtte en verdikonfigurasjon
  • Kunnskap om hvordan virksomhetsmodeller kan danne grunnlag for analyse og optimalisering (forbedring) av virksomheten.

Ferdighetsmål
  • Kunne anvende ett eller flere arkitekturrammeverk
  • Kunne beskrive en virksomhet ved hjelp av modelleringsspråket UML
  • Kunne identifisere, prioritere og beskrive systembehovet på basis av virksomhetsbeskrivelsene

Holdningsmål
  • Forståelse for betydningen av samarbeid og brobygging mellom aktører og interessenter innen virksomheten og dens omgivelser
  • Bevissthet om forholdet mellom strukturelle endringer og bedriftskultur

Forkunnskaper
INF 3402 IT i organisasjoner eller tilsvarende.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Eriksson, Hans-Erik and Magnus Penker. 2000. Business modeling with UML : business patterns at work. Wiley
Whittle, Ralph and Conrad B. Myrick. 2005. Enterprise business architecture : the formal link between strategy and results. Auerbach Publications. Kapitlene 1-4.


Annet:
Kompendium med utvalgte artikler.


Anbefalt litteratur
Bøker:
Podeswa, Howard. 2010. UML for the IT business analyst : a practical guide to requirements gathering using the Unified Modeling Language. 2nd ed. Course Technology/Cengage Learning
Reynolds, Chris. 2010. Introduction to business architecture. Course Technology
Whittle, Ralph and Conrad B. Myrick. 2005. Enterprise business architecture : the formal link between strategy and results. Auerbach Publications. Kapitlene 5-8.


Annet:
Sparx Systems. 2007. UML Tutorials. Using UML Part One – Structural Modeling Diagrams. Kan lasts ned fra http://www.sparxsystems.com.
Sparx Systems. 2007. UML Tutorials. Using UML Part Two – Behavioral Modeling Diagrams. Kan lastes ned fra http://www.sparxsystems.com.



Emneoversikt
Virksomhetsforståelse og modellering
  • Forståelse av virksomheten
  • Koblingen mellom strategi og resultater
- Perspektiver
- Konfigurasjoner
  • IT-systemets rolle
  • Tilnærming til modellering
- Formål og begrensninger
- Alternative rammeverk

Grunnleggende modellering med UML
  • Grunnleggende elementer
  • Diagramtyper
- Strukturorienterte diagrammer
- Atferdsorienterte diagrammer
  • Arkitekturmodellering
- Forretningsperspektiver
- Effektivisering: regler og mønstre

Fra virksomhetsarkitektur til programvarearkitektur
  • Programvareutviklingsprosessen
  • Modellering av programvarearkitektur

Dataverktøy
I tillegg til generell bruk av Internett og it’s learning skal studentene gjøre bruk av moderne løsninger for prosjektstyring og samhandling, for eksempel Prosjektplassen. For tegning av diagrammer benyttes for eksempel Microsoft Visio (utvidelse til MS Office).

Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres med 27 timer forelesninger. I tillegg vil det bli gitt veiledning, individuelt eller i gruppe, og kan dermed foregå i klasse- eller grupperom, eller elektronisk (f eks bidrag på Prosjektplassen, epost, edokument, videokonferanse, elæringsplattform og lignende).

Enkeltelementene vil i hovedsak være gruppearbeid og presentasjoner knyttet til case-og øvingsoppgaver, og i mindre grad individuelle bidrag knyttet til case-/øvingsoppgaver.

Anbefalt tidsbruk for studentene:
Aktivitet
Timebruk
Deltakelse i undervisningen
27
Forberedelse til forelesning/lese litteratur
63
Arbeid med fagoppgave/prosjekt
45
Arbeid med case (Prosjektplassen, tilsv.)
45
Eget arbeid med IT-verktøy (Visio, tilsv.)
20
Anbefalt tidsbruk totalt
200


    Eksamen
    Kurset avsluttes med en Fagoppgave over en (1) uke, som kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre studenter.

    Eksamenskode(r)
    INF 20223 Fagoppgave, teller 100% for å oppnå godkjent karakter i kurset INF 2022 Virksomhetsarkitekturer og systembehov, 7,5 studiepoeng.

    Hjelpemidler til eksamen
    Alle hjelpemidler tillatt.
    Under punktet eksamensinformasjon i studiehåndboken på web finnes det definisjoner av hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen. Legg særlig merke til bruk av kalkulator. http://www.bi.no/studiehandbok/hjelpemidler


    Kontinuasjon
    Kurset ble undervist siste gang høsten 2011. Kontinuasjonseksamen vil bli tilbudt høsten 2012 og våren 2013. Studenter som skal kontinuere må avlegge ny evalueringsform.

    Tilleggsinformasjon