ELE 3807 KI i markedsføring

ELE 3807 KI i markedsføring

Kurskode: 
ELE 3807
Institutt: 
Markedsføring
Studiepoeng: 
7.5
Kursansvarlig: 
Cecilie Staude
Roy Willy Elvegård
Kursnavn på engelsk: 
AI in Marketing
Produktkategori: 
Bachelor
Portefølje: 
Bachelor - Valgkurs
Semester: 
2025 Høst
Aktiv status: 
Aktivt
Studienivå: 
Bachelor
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

I en digital tidsalder gir kunstig intelligens (KI) markedsførere unike muligheter til å forstå og engasjere kunder på nye og mer treffsikre måter. Ved å bruke KI kan markedsførere skape tilpassede kundeopplevelser, styrke grunnlaget for beslutninger i kampanjer og analyser, samt automatisere og effektivisere prosesser som tidligere krevde mye manuelt arbeid. Kurset tar sikte på å gi praktisk innsikt i hvordan KI kan anvendes som et strategisk verktøy for å øke effekten og verdien av markedsføringsarbeidet.

Kunnskapsmål

Etter endt kurs skal studentene:

  • ha kunnskap om hvordan kunstig intelligens og maskinlæring anvendes i markedsføring.
  • kjenne til sentrale KI-verktøy og metoder som brukes til dataanalyse, segmentering, personalisering, kundekommunikasjon og beslutningsstøtte i markedsføring.
  • ha innsikt i etiske og juridiske utfordringer knyttet til KI-bruk i markedsføring, inkludert personvern og ansvarlig KI-bruk.
Ferdighetsmål

Etter endt kurs skal studentene kunne:

  • anvende kunstig intelligens og maskinlæring i markedsføringsarbeid ved å bruke KI-drevne teknikker til dataanalyse, kundesegmentering og personalisering av markedsføringstiltak.
  • bruke og vurdere sentrale KI-verktøy for automatisert kundekommunikasjon, innholdsproduksjon og beslutningsstøtte, samt justere bruken basert på analytiske resultater.
  • identifisere og håndtere etiske og juridiske problemstillinger knyttet til KI i markedsføring, inkludert vurdering av personvern, GDPR og ansvarlig bruk av KI-teknologier.
Generell kompetanse

Etter endt kurs skal studentene kunne:

  • kunne formidle og diskutere hvordan KI påvirker markedsføringsstrategier og beslutningsprosesser, både skriftlig og muntlig, samt reflektere kritisk over teknologiens rolle i samfunnet.
  • kjenne til innovasjonsprosesser knyttet til KI og hvordan teknologien kan brukes til å skape nye markedsføringsmuligheter og konkurransefortrinn.
Kursets innhold
  • Grunnleggende konsepter: hva KI er og hvordan maskinlæring fungerer. Gi oversikt over vanlige KI-verktøy som brukes i markedsføring.
  • Kundeinnsikt og segmentering: hvordan markedsførere kan bruke KI til å analysere kundedata og identifisere mønstre basert på atferd, preferanser og demografi.
  • Automatisert kundekommunikasjon: hvordan KI kan brukes til å personalisere kundereisen og håndtere kundespørsmål, support og salg i sanntid, samt hvordan de integreres i en kundestrategi.
  • KI i innholdsproduksjon: hvordan KI kan brukes til å generere innhold og optimalisere annonsering til riktige målgrupper til rett tid, og forbedre effektiviteten i markedsføringsarbeidet.
  • KI i analyse og beslutningsstøtte: hvordan KI-verktøy kan analysere resultater av markedsføringskampanjer i sanntid, og gi markedsførere innsikt i hva som fungerer, og hva som ikke gjør det.
  • Etikk og personvern: hvordan bedrifter må balansere personalisering med personvernkrav og GDPR når de bruker KI for å samle inn og analysere data.
Undervisnings- og læringsaktiviteter

Dette kurset er et 100 % digitalt nettbasert kurs der alt undervisningsmateriale er ferdigstilt på forhånd og publiseres ukentlig på læringsplattformen ITs Learning. Kurset er utformet for å gi studentene fleksibilitet til å lære i eget tempo, samtidig som det legger til rette for refleksjon og aktiv deltakelse.

Læringsaktivitetene inkluderer:

  • Videoforelesninger og podkaster som introduserer og utdyper sentrale temaer innen KI i markedsføring.
  • Interaktive læringsressurser som demonstrasjoner av KI-verktøy, casestudier og digitale simuleringer.
  • Ukentlige refleksjonsoppgaver hvor studentene anvender teori i praksis og utvikler en kritisk forståelse av KI i markedsføring.
  • Diskusjonsforum hvor studentene deler erfaringer, diskuterer problemstillinger og reflekterer over faglige temaer.
  • Digitale oppgaver og quizzer for å teste forståelse og anvendelse av kursinnholdet.

Dataverktøy

I kurset benyttes ulike dataverktøy og KI-plattformer for å gi studentene praktisk erfaring med kunstig intelligens i markedsføring.

Dataverktøy
Dataverktøy definert under punktet "Undervisnings- og læringsaktiviteter".
Tilleggsinformasjon

For valgkurs tilbys normal kontinuasjonseksamen ved neste gjennomføring av kurset. Dersom et valgkurs utgår eller ikke blir satt i gang i det semesteret det tilbys, vil det bli tilbudt kontinuasjonseksamen i kursets normalsemester.

Kvalifikasjoner

Generell studiekompetanse

Forbehold

Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.

Forkunnskapskrav

Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper.

Eksamen
Vurderinger
Eksamenskategori: 
Innlevering
Vurderingsform: 
Fil-innlevering PDF
Eksamen/innleveringssemester: 
Første semester
Vekting: 
100
Gruppering: 
Individuell
Varighet: 
72 Time(r)
Eksamenskode: 
ELE 38071
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamenstype: 
Ordinær eksamen
Total vekting: 
100
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Digitale læringsressurser
  • Interaktiv video
  • Interaktive web-sider
40 Time(r)
Digital undervisning (asynkront)
Forberedelse til undervisning
80 Time(r)
Gruppearbeid / oppgaver
40 Time(r)
Refleksjonsoppgaver og diskusjonsforum
Studentenes eget arbeid med læringsressurser
40 Time(r)
Sum arbeidsinnsats: 
200

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.

Pensumliste