ELE 3799 Kvalitativ metode: Dypere innsikt

ELE 3799 Kvalitativ metode: Dypere innsikt

Kurskode: 
ELE 3799
Institutt: 
Ledelse og organisasjon
Studiepoeng: 
7.5
Kursansvarlig: 
Øivind Hagen
Hakim Lyngstadås
Kursnavn på engelsk: 
Qualitative Methods: Deeper Insight
Produktkategori: 
Bachelor
Portefølje: 
Bachelor - Valgkurs
Semester: 
2025 Høst
Aktiv status: 
Aktivt
Studienivå: 
Bachelor
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Kurset handler om den kvalitative forskningsprosess for å skape ny innsikt, kunnskap og verdi i forretningsverden. 

Bakgrunn og kontekst for kurset er kritikken mot handelshøyskoler som konserverende heller enn utfordrende institusjoner i lys av kravet om mer bærekraftige og etiske forretningspraksiser. 

Kurset vil gi økt forståelse for kvalitativ metode som en kritikk av- og komplement til kvantitative metoder. Kurset utfordrer morgendagens arbeidstakere, nøkkelpersonell og ledere til å tenke nytt om sammenhengen mellom vitenskap, kunnskap og verdiskaping i økonomien. Derfor vektlegges sammenhengen mellom samfunn, forskning og kunnskapsutvikling. Studenten skal etter kurset være i stand til å designe et eget kvalitativt prosjekt.

Kunnskapsmål

Etter kurset skal studenten

  • forstå forskjellen mellom kvalitativ og kvantitativ metode som metodisk grunnlag for kunnskapsutvikling.
  • ha utviklet kunnskap om kvalitative metoders egenart og plass ved handelshøyskoler.
  • forstå hvordan kvalitativ metode brukes til å utforske komplekse fenomener i organisasjoner, grupper, og hos enkeltmennesker.
  • ha utviklet kunnskap om de ulike lagene i den kvalitative forskningsprosess (f.eks. vitenskapelig paradigme til forskningsstrategi, datainnsamlingsmetoder, analyseteknikker, og formidling av empirisk data).
  • utvikle forståelse for hvordan kvalitativ metode komplementerer handelshøyskolers kunnskapssyn og bidrar til å gi handelshøyskoler relevans og legitimitet.
Ferdighetsmål

Etter kurset skal studenten kunne

  • utarbeide en kvalitativ prosjektskisse (f.eks. for et forsknings-, utviklings-, endrings-, (leder)utviklingsprosjekt i en organisasjon, eller annet tilsvarende prosjekt som lar seg løse med bruk av kvalitativ metode i en organisatorisk kontekst).
  • lage prosjektskisse med basis i rapportmalstrukturen (ITMRoD) med særlig vektlegging på metode-delen.
  • utvikle en problemstilling som utgjør en rød trå i en prosjektskisse og som lar seg besvare med bruk av kvalitativ metode.
Generell kompetanse

Etter kurset har studenten

  • evne til kritisk refleksjon over hvordan kvalitativ metode kan brukes til å undersøke komplekse organisatoriske og menneskelige fenomen.
  • evne til kritisk refleksjon over handelshøyskolers rolle for å imøtekomme virksomheters utfordringer og muligheter, slikt som bærekraft, digitalisering og globalisering.
  • bevissthet om forskningsetiske hensyn og ansvar i gjennomføring av kvalitative prosjekt.
  • evne til å jobbe selvstendig eller i gruppe for å utarbeide en kvalitativ prosjektskisse.
  • kjennskap til sentrale etiske prinsipper og lover (f.eks. informert samtykke og konfidensialitet) og forskerens rolle i kvalitative prosjekter.
  • kjennskap til kritikken mot handelshøyskoler som en konserverende kraft for økonomiske modeller som er kritisert for manglende bærekraft og etikk, spesielt fra et institusjonelt teoretisk ståsted.
Kursets innhold

Prolog: Handelshøyskoler som institusjoner

  • Endringskraft eller konserverende?
  • Et utdatert kunnskapsgrunnlag og for snevert kunnskapssyn?

Del 1: Kvalitative metoder og handelshøyskoleutdanningen

  • Forskjellen mellom kvalitative og kvantitative metoder
  • Relevans av kvalitative metoder ved handelshøyskoler
  • Anvende kvalitativ kunnskap: Ekspertisebegrepet

Del 2: Den kvalitative forskningsprosessen

  • Vitenskapelige grunnsyn: Paradigmer og logikk
  • Kvalitative forskningsstrategier
  • Datainnsamling, utvalg, og forarbeid til dataanalyse
  • Forskningsetikk
  • Analyseteknikker
  • Kvalitetskriterier for datainnsamling- og analyse

Del 3: Å tenke, å skrive, å formidle

  • Rapportmalstrukturen
  • Å skrive en kvalitativ prosjektskisse

Epilog: Et kvalitativt kunnskapssyn for å gjøre handelshøyskoler relevante og aktuelle

Undervisnings- og læringsaktiviteter

Kurset gjennomføres 100% digitalt og vil i hovedsak bestå av asynkrone læringsaktiviteter. De ulike læringsaktiviteter er utformet for å støtte studentenes forståelse og anvendelse av kursinnholdet. Kurset er strukturert for å gi studenten en fleksibel læringsopplevelse.

Det legges til rette for at læringsaktivitetene gjennomføres i studentens eget tempo innenfor de oppsatte tidsfristene. Det anbefales å delta aktivt i alle aktiviteter for å få best mulig læringsutbytte. Kurset kombinerer individuell læring med muligheter for samarbeid og veiledning, slik at studenten kan utvikle ferdigheter og kunnskap på en effektiv og motiverende måte.

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Kvalifikasjoner

Generell studiekompetanse

Forbehold

Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.

Forkunnskapskrav

Innføringskurs i samfunnsvitenskapelig metode eller tilsvarende.

Eksamen
Vurderinger
Eksamenskategori: 
Innlevering
Vurderingsform: 
Fil-innlevering PDF
Eksamen/innleveringssemester: 
Første semester
Vekting: 
100
Gruppering: 
Gruppe/Individuell (1 - 3)
Varighet: 
1 Semester
Kommentar: 
En kvalitativ prosjektskisse.
Eksamenskode: 
ELE 37991
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamenstype: 
Ordinær eksamen
Total vekting: 
100
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Webinar
10 Time(r)
Seminargrupper
10 Time(r)
Digitale seminarer
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning
15 Time(r)
Studentenes eget arbeid med læringsressurser
65 Time(r)
Eksamen
100 Time(r)
Sum arbeidsinnsats: 
200

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.

Pensumliste