ELE 3799 Kvalitativ metode: Dypere innsikt
ELE 3799 Kvalitativ metode: Dypere innsikt
Kurset handler om den kvalitative forskningsprosess for å skape ny innsikt, kunnskap og verdi i forretningsverden.
Bakgrunn og kontekst for kurset er kritikken mot handelshøyskoler som konserverende heller enn utfordrende institusjoner i lys av kravet om mer bærekraftige og etiske forretningspraksiser.
Kurset vil gi økt forståelse for kvalitativ metode som en kritikk av- og komplement til kvantitative metoder. Kurset utfordrer morgendagens arbeidstakere, nøkkelpersonell og ledere til å tenke nytt om sammenhengen mellom vitenskap, kunnskap og verdiskaping i økonomien. Derfor vektlegges sammenhengen mellom samfunn, forskning og kunnskapsutvikling. Studenten skal etter kurset være i stand til å designe et eget kvalitativt prosjekt.
Etter kurset skal studenten
- forstå forskjellen mellom kvalitativ og kvantitativ metode som metodisk grunnlag for kunnskapsutvikling.
- ha utviklet kunnskap om kvalitative metoders egenart og plass ved handelshøyskoler.
- forstå hvordan kvalitativ metode brukes til å utforske komplekse fenomener i organisasjoner, grupper, og hos enkeltmennesker.
- ha utviklet kunnskap om de ulike lagene i den kvalitative forskningsprosess (f.eks. vitenskapelig paradigme til forskningsstrategi, datainnsamlingsmetoder, analyseteknikker, og formidling av empirisk data).
- utvikle forståelse for hvordan kvalitativ metode komplementerer handelshøyskolers kunnskapssyn og bidrar til å gi handelshøyskoler relevans og legitimitet.
Etter kurset skal studenten kunne
- utarbeide en kvalitativ prosjektskisse (f.eks. for et forsknings-, utviklings-, endrings-, (leder)utviklingsprosjekt i en organisasjon, eller annet tilsvarende prosjekt som lar seg løse med bruk av kvalitativ metode i en organisatorisk kontekst).
- lage prosjektskisse med basis i rapportmalstrukturen (ITMRoD) med særlig vektlegging på metode-delen.
- utvikle en problemstilling som utgjør en rød trå i en prosjektskisse og som lar seg besvare med bruk av kvalitativ metode.
Etter kurset har studenten
- evne til kritisk refleksjon over hvordan kvalitativ metode kan brukes til å undersøke komplekse organisatoriske og menneskelige fenomen.
- evne til kritisk refleksjon over handelshøyskolers rolle for å imøtekomme virksomheters utfordringer og muligheter, slikt som bærekraft, digitalisering og globalisering.
- bevissthet om forskningsetiske hensyn og ansvar i gjennomføring av kvalitative prosjekt.
- evne til å jobbe selvstendig eller i gruppe for å utarbeide en kvalitativ prosjektskisse.
- kjennskap til sentrale etiske prinsipper og lover (f.eks. informert samtykke og konfidensialitet) og forskerens rolle i kvalitative prosjekter.
- kjennskap til kritikken mot handelshøyskoler som en konserverende kraft for økonomiske modeller som er kritisert for manglende bærekraft og etikk, spesielt fra et institusjonelt teoretisk ståsted.
Prolog: Handelshøyskoler som institusjoner
- Endringskraft eller konserverende?
- Et utdatert kunnskapsgrunnlag og for snevert kunnskapssyn?
Del 1: Kvalitative metoder og handelshøyskoleutdanningen
- Forskjellen mellom kvalitative og kvantitative metoder
- Relevans av kvalitative metoder ved handelshøyskoler
- Anvende kvalitativ kunnskap: Ekspertisebegrepet
Del 2: Den kvalitative forskningsprosessen
- Vitenskapelige grunnsyn: Paradigmer og logikk
- Kvalitative forskningsstrategier
- Datainnsamling, utvalg, og forarbeid til dataanalyse
- Forskningsetikk
- Analyseteknikker
- Kvalitetskriterier for datainnsamling- og analyse
Del 3: Å tenke, å skrive, å formidle
- Rapportmalstrukturen
- Å skrive en kvalitativ prosjektskisse
Epilog: Et kvalitativt kunnskapssyn for å gjøre handelshøyskoler relevante og aktuelle
Kurset gjennomføres 100% digitalt og vil i hovedsak bestå av asynkrone læringsaktiviteter. De ulike læringsaktiviteter er utformet for å støtte studentenes forståelse og anvendelse av kursinnholdet. Kurset er strukturert for å gi studenten en fleksibel læringsopplevelse.
Det legges til rette for at læringsaktivitetene gjennomføres i studentens eget tempo innenfor de oppsatte tidsfristene. Det anbefales å delta aktivt i alle aktiviteter for å få best mulig læringsutbytte. Kurset kombinerer individuell læring med muligheter for samarbeid og veiledning, slik at studenten kan utvikle ferdigheter og kunnskap på en effektiv og motiverende måte.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Innføringskurs i samfunnsvitenskapelig metode eller tilsvarende.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: En kvalitativ prosjektskisse. Eksamenskode: ELE 37991 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Webinar | 10 Time(r) | |
Seminargrupper | 10 Time(r) | Digitale seminarer |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 15 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 65 Time(r) | |
Eksamen | 100 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.