ELE 3788 Bacheloroppgave
ELE 3788 Bacheloroppgave
Bacheloroppgaven er et større selvstendig arbeid, der studentene skal utforme en problemstilling innenfor BIs fagområder og ta et helhetlig ansvar for å gjennomføre et forsknings- eller utredningsprosjekt. Oppgaven skrives individuelt eller i grupper på inntil tre studenter.
Alle bacheloroppgaver skal minst inneholde følgende:
- innledning: bakgrunn og motivasjon for oppgaven, problemformulering med avgrensninger og informasjon om oppgavens oppbygning.
- litteraturkapittel: oppgavens teoretiske forankring
- metodekapittel: detaljert hvordan en har gått frem for å innhente, analysere og tolke data.
- presentasjon av datafunn
- analyse av datafunn
- diskusjon av analyseresultater
- konklusjon: svar på problemformuleringen og anbefalinger
Ev. avvik fra denne strukturen må godkjennes av veileder. Enkelte oppgavetyper kan inneholde flere kapitler.
Studentene skal
- forstå hvordan man gjennomfører et selvstendig utredningsarbeid i løpet et bestemt tidsrom.
- forstå hva som skal til for å oppfylle vitenskapelige krav til metode, form og innhold
- opparbeide seg inngående kunnskap innenfor oppgavens problemområde
Studentene skal kunne:
- utforme en tydelig problemstilling som er godt forankret i teori
- beskrive fenomenet som skal studeres
- identifisere og velge teorier og metoder som er relevante for oppgaven
- bruke sentrale teorier og metoder til å gjennomføre analyser
- finne, vurdere og kritisk tolke relevant informasjon for problemstillingen
- trekke troverdige og gyldige konklusjoner
- utarbeide en oppgave som er velskrevet, velstrukturert og som har en logisk oppbygning.
- referere korrekt og konsekvent
Studentene skal
- opparbeide evne til kritisk refleksjon - kunne vurdere en problemstilling fra ulike synsvinkler og kunne forholde seg kritisk til egen forskningsprosess
- kjenne til etiske retningslinjer for et forskningsarbeid - kunne håndtere konfidensialitet og bruk av andres og ev. egne, tidligere arbeider
Studentene velger tema og problemstilling selv. Problemstillingen skal godkjennes av veileder. Kurset gjennomføres for alle studenter ved en kombinasjon av fellesforelesninger og undervisning og individuelle veiledninger i mindre grupper.
Fellesundervisningen omfatter:
- allmenne vitenskapelige prinsipper for undersøkelser
- kvalitativ og kritisk fortolkende metode, bl.a. tekstanalyse, kildekritikk, deltakende observasjon og intervjuer
- kvantitativ metode
- metodetriangulering
- litteratur- og informasjonssøking
- vurdering av, bruk av og referering til kilder
- effektive strategier for å planlegge, skrive og revidere tekster
- vurdering av tekstens struktur, logikk, lesbarhet, begrepsbruk osv.
Undervisning og veiledning i mindre grupper organiseres av hver enkelt veileder:
- Alle studenter har krav på min. 3 individuelle veiledningsøkter.
- I tillegg kan veilederen organisere seminarer, workshops og/eller faggruppebasert undervisning.
- Hvis veilederen ikke gjennomfører seminarer, workshops eller faggruppebasert undervisning, har studentene krav på 5 individuelle veiledningsøkter.
Læringsaktivitetene er en kombinasjon av individuelt arbeid/gruppearbeid, fellesundervisning og veiledning/undervisning i mindre grupper. For å få tilfredsstillende læringsutbytte av kurset må studentene delta på alle læringsaktivitetene.
Følgende frister og tidsrom for læringsaktiviteter og administrative aktiviteter gjelder:
- April – skjema for registrering av bacheloroppgave åpner (studenter som registrerer seg tidlig, får tildelt veileder i løpet av mai / juni og kan starte arbeidet tidlig)
- mai–juni: veilederne kontakter påmeldte studenter
- 30. juli: siste mulighet for valg av bacheloroppgave, og siste mulighet for kurspåmelding
- aug.–okt.: fellesundervisning
- aug.–nov.: veiledning og ev. undervisning i mindre grupper (disse aktivitetene skal være avsluttet innen 30. nov.)
- desember: frist for innlevering av oppgaven
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Gruppe (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Studenter kan avvike oppgavens størrelse etter godkjennelse av veileder. Eksamenskode: ELE 37881 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 22 Time(r) | Fellesundervisning i oppgaveskriving, bruk av bibliotekets ressurser samt kvalitativ og kvantitativ metode. |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 3 Time(r) | Der veileder ikke gjennomfører seminarer, faggruppebasert undervisning eller workshops har studentene krav på 5 individuelle veiledningsøkter. En normal veiledningsøkt som inkluderer for- og etterarbeid er 45 minutter (estimert mellom 3 - 5 timer pr student) |
Seminargrupper | 8 Time(r) | Inntil 8 timer. Kan erstattes av individuell veiledning, faggruppebasert undervisning og/eller workshops. |
Gruppearbeid / oppgaver | 340 Time(r) | Individuell eller gruppearbeid med forskning/utredning og oppgaveskriving. |
Forberedelse til undervisning | 27 Time(r) | Forberedelse til ulike læringsaktiviteter |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.