ELE 3754 Marked, nettverk og makt
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2014/2015
|
ELE 3754 Marked, nettverk og makt
Kursansvarlig
Tore Bakken, Peder Inge Furseth
Institutt
Institutt for innovasjon og økonomisk organisering
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Finanskrisen viste at økonomisk teori ikke kunne forutsi krisen før vi stod midt oppe i den. Realøkonomien må derfor forstås ut fra andre vinklinger enn bare de rent økonomiske, men også sosiologiske og psykologiske forhold. Dette er et kurs i hvordan bedrifters og samfunnets strukturer påvirker økonomisk virksomhet, og spesielt hvordan bedrifter påvirkes av marked, sosiale nettverk, og formelle og uformelle maktforhold. Kurset dels supplerer og dels utfordrer de forutsetningene og adferdsantagelsene som ligger til grunn for den konvensjonelle samfunnsøkonomiske forståelsen.
Læringsmål
Kunnskapsmål
Studentene skal tilegne seg grunnleggende begreper og kunnskaper når det gjelder hvordan markedet fungerer, hvordan nettverk blir en stadig viktigere del av økonomien, og hvordan makt fungerer i marked og nettverk.
Ferdighetsmål
Studentene skal kunne redegjøre for sentrale begreper, prosesser og teorier; hvordan disse skaper problemområder for marked, nettverk og maktforhold, samt vise hvordan problemområdene kan håndteres ved å supplere økonomisk teori med andre teorier og perspektiver om marked, nettverk og makt.
Holdningsmål
Studentene skal utvikle forståelse for at uformelle forhold og ulike adferdsantagelser enn de vi vanligvis møter i økonomisk teori har stor betydning for å forstå bedre hvordan marked, nettverk og makt fungerer. Etter gjennomført kurs skal studentene kunne stille kritiske spørsmål til anvendelse av økonomisk teori, og kunne reflektere over hvordan sentrale forutsetninger og adferdsantagelser påvirker de svarene som økonomisk teori gir.
Forkunnskaper
Ingen.
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Tranøy, Bent Sofus. 2006. Markedets makt over sinnen. Aschehoug. Kap 1,2,3,4,5,6
Tidsskrift:
Granovetter, M. 1985. Economic Action and Social Structure: The Problem of Embeddedness. Americal Journal of Sociology. 91 (3). ss 481-510
Håkansson, H., Olsen, P.I , Bakken, T. 2013. Agency and Economizing in interacted Economies. The IMP Journal. 7 (2). ss 106-111
Kahneman, D., Knetsch, J. L. & Thaler, R. 1986. Fairness and the Assumptions of Economics. Journal of Business. 59 (4), part 2. ss 285-300
Kahneman, D., Knetsch, J. L. & Thaler, R. 1986. Fairness as a Constraint on Profit Seeking: Entitlements in the Market. American Economic Review. 76 (4). ss 728-741
Annet:
Andersen, S.S. og Austvik, O.G. 2002. Norge som Petroleumsland – modent for endringer, i Tranøy og Øaterund (red.). ss 373-404
Annet: Dobbin, F. 2004. The Sociological View of the Economy. I: Dobbin, F.: The New Economic Sociology: A Reader. ss 1-46
Bauman, Zygmunt. 2007. Forbrukersamfunnet. I : Schjelderup, G. E. og M. W. Knudsen, red. Forbrukersosiologi: Makt, tegn og mening i forbrukersamfunnet. Cappelen akademisk forlag. ss 229-251 (22 s)
Furseth, Peder Inge. 2004. Social influences on competition: A study of retailing in Norway. Oslo: Unipub. Kap 7, ss 66-79 og kap 9, ss 99-112
Granovetter, M. 1993. The Nature of Economic Relationships. Swedberg (red), Explorations in Economic Sociology. New York: Russell Sage Foundation. ss 3-41
Hernes, G. 1978. Makt, Blandingsøkonomi og Blandingsadministrasjon, i G. Hernes, Forhandlingsøkonomi og Blandingsadministrasjon. Universitetsforlaget, Oslo. ss 11-61
Hveem, H. Heum, P. og Ruud, A. 2002. Norske selskapers transnasjonalisering og demokratiet, i Østerund, Tranøy (red.) ibid. ss 334-373
Håkansson et al. 2009. 2009. Analysing Business Interaction, I Håkansson et al. Business in Networks. Wiley, UK. ss 27-45
Håkansson, H et al. 2009. A Jungle or a Rainforest?. ss 1-11
Haavelmo, T. 1981. Hva kan statiske likevektsmodeller fortelle oss?. Memo ved Økonomisk institutt, UiO. ss 138-145
Tranøy, B.S. 2002. Politikk i spekulasjonens tid, i Tranøy, Østerud (red.) Mot et globalisert Norge. ss 303-324
Weber, M. 1971. Makt og Herredømme. Gyldendal, Oslo. Kap 3 og 4, ss 71-105
Anbefalt litteratur
Emneoversikt
- Marked - funksjonsmåte
- Nettverk – grunnbegrep
- Nettverk og innflytelse
- Makt – grunnbegrep
- Makt og innflytelse
- Samfunnsvariasjon og samfunnsendringer i forbindelse med marked og nettverk
Dataverktøy
Internett, div.nettsider, utvalgte podcasts
Læreprosess og tidsbruk
Studentene må være klar til å presentere i plenum minst én av oppgavene som gis på kurset, og å diksutere denne i klassen sammen med andre studenter.
Anbefalt tidsforbruk:
Aktivitet | Timebruk |
Forelesninger | 36 |
Arbeid med oppgaver | 18 |
Forberede presentasjon i klassen av studentene | 9 |
Lese aktuelle aviser, følge utvalgte podcasts | 36 |
Lese pensum | 101 |
Anbefalt tidsbruk totalt | 200 |
Arbeidskrav
Eksamen
Kurset avsluttes med 5 timers individuell skriftlig eksamen.
Eksamenskode(r)
ELE 37541- Skriftlig eksamen som teller 100 % for å oppnå endelig karakter i kurset ELE 3754 Marked, Nettverk og Makt - 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Kontinuasjon
Kontinuasjon tilbys ved neste ordinære gjennomføring av kurset.
Tilleggsinformasjon