ELE 3748 Markedsretorikk
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014
|
ELE 3748 Markedsretorikk
Kursansvarlig
Gerhard E Schjelderup
Institutt
Institutt for innovasjon og økonomisk organisering
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Retorikk dreier seg om å overtale enten ved bruk av verbale eller nonverbale virkemidler. I dette kurset vil studenten gå i dybden på ulike retoriske virkemidler for å kunne bygge sterk argumentasjon gjennom argumentasjon basert på prinsipper fra en tradisjon som strekker seg over to tusen år tilbake i tid. Markedsretorikk dreier fokuset på det særegne ved retorikk brukt i forbindelse med reklame og holdningskampanjer på tvers av ulike mediale plattformer som for eksempel avis, TV, sosiale medier og annet.
Læringsmål
Kunnskapsmål
Studenten skal kunne være i stand til å gjenkjenne en retorisk tekst og hva det er som gjør den retorisk. Videre skal studenten kunne klassisk teori som gjør ham/henne i stand til å analysere og gjøre bruk av retoriske virkemidler.
Ferdighetsmål
Etter endt kurs skal studenten kunne anvende tilegnet kunnskap i arbeidet med å konstruere ulike budskap tilpasset ulike medier.
Holdningsmål
Studenten skal ha et bevisst forhold til hva overtalelse er, og det etiske ansvaret som følger av å benytte seg av retoriske virkemidler overfor ulike grupper en søker å endre.
Forkunnskaper
Det kreves ingen spesielle forkunnskaper.
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Kjeldsen, Jens E. 2006. Retorikk i vår tid: En innføring i moderne retorisk teori. 2. utg. Spartacus
Artikkelsamling:
Gerhard Emil Schjelderup. 2013. Artikkelsamling til Markedsretorikk
Anbefalt litteratur
Bøker:
Corbett, Edward P.J., Robert J. Connors. 1999. Classical rhetoric for the modern student. 4th ed. Oxford University Press
Emneoversikt
- Bakgrunnen og opprinnelsen for retorikk
- Definisjon av retorikk
- Overtalelse versus overbevisning
- Den retoriske situasjon Kairos vs. Chronos
- Talesjangere
- De retoriske virkemidler
- De tre hovedområder for retorikk
- Tankefigurer (troper) og herunder metaforbruk
- Reklamens mange mediale nedslagsfelt
Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Læreprosess og tidsbruk
Læringsmålene skal nås gjennom en kombinasjon av forelesninger, oppgaveløsninger i klasserom, og selvstudium. Studentene vil få muligheten til å levere inn en frivillig oppgave i kurset som de vil få individuell tilbakemelding på.
Aktivitet | Timebruk |
Deltagelse i forelesning | 36 |
Forberedelse til forelesningene | 80 |
Oppgaveløsning og gruppearbeid | 44 |
Hjemmeeksamen | 40 |
Anbefalt tidsbruk totalt | 200 |
Eksamen
En 72-timers hjemmeeksamen som teller 100 % av karakteren og løses individuelt eller i grupper på intill tre studenter. Oppgaven skal være på maksimum 15 sider eks. vedlegg.
Eksamenskode(r)
ELE 37481 Hjemmeeksamen, teller 100 % av karakteren i ELE 3748 Markedsretorikk, 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Kontinuasjon
Kontinuasjon avholdes ved neste gjennomføring av kurset.
Tilleggsinformasjon