DIG 3610 Kommunikasjon og påvirkning
DIG 3610 Kommunikasjon og påvirkning
Overtalelse innebærer å påvirke holdninger, overbevisninger og atferd gjennom effektiv kommunikasjon. Evnen til å overbevise er en kritisk ferdighet for organisasjoner innen blant annet næringsliv, politikk og sosial aktivisme. Overbevisende teknikker gjør det mulig for organisasjoner å inspirere kunder, motivere ansatte, påvirke offentlig opinion og drive meningsfull endring.
Dette kurset består av to kjernekomponenter:
- En forelesningsserie som gir en dyptgående gjennomgang av de psykologiske mekanismene som gjør enkelte budskap overbevisende for målgrupper i ulike kontekster.
- Et praktisk gruppearbeid der dere skal bruke disse konseptene til å skape egne, overbevisende medieproduksjoner. Dette innebærer å definere og undersøke profilen til målgruppen, velge en empirisk forankret kommunikasjonsstrategi som maksimerer påvirkning, og deretter utvikle ulike medieproduksjoner (for eksempel innlegg i sosiale medier, en kort tale, en kort video osv.). Disse produksjonene danner grunnlaget for eksamensvurderingen.
Studenten skal kunne:
- Definere overbevisende kommunikasjon og gjøre rede for sentrale teoretiske rammeverk og etiske hensyn knyttet til bruken av denne
- Forklare hvordan menneskelige holdninger er sammensatte, hvordan de er bygd opp, og hvordan de påvirker og blir påvirket av atferd.
- Identifisere og analysere de viktigste kilde-, budskaps- og mottakerfaktorene som påvirker hvor overbevisende kommunikasjon er i ulike kontekster
- Analysere målgruppeprofilen og identifisere relevante behov, utfordringer og muligheter for påvirkning
- Velge en empirisk forankret kommunikasjonsstrategi som bygger på teoretisk og praktisk kunnskap for å nå definerte mål
- Utforme og strukturere overbevisende medieproduksjoner (f.eks. sosiale medier, kort tale, video) som er målrettet og effektivt tilpasset den aktuelle målgruppen
- Evaluere og justere innhold, stil og formidling basert på tilbakemeldinger og egen refleksjon
- Samarbeide i gruppe for å koordinere idéutvikling, produksjon og presentasjon av det samlede kommunikasjonsmaterialet
Temaene nedenfor gir en generell oversikt og kan justeres.
- Introduksjon til begreper, definisjoner og etikk
- Metoder for å teste overbevisende kommunikasjon
- Forholdet mellom holdning og atferd
- Modeller som forklarer kognitive reaksjoner på overbevisende kommunikasjon
- Betydningen av kildeegenskaper
- Betydningen av budskapsegenskaper
- Betydningen av mottaker-/mottakeregenskaper
- Betydningen av omgivelser/kontekst
- Modeller for hvordan mennesker påvirker hverandre til å følge regler eller ønsker.
- Hvordan produsere overbevisende budskap
- Hvordan designe overbevisende kampanjer
Kurset kombinerer forelesninger og ulike individuelle og gruppebaserte oppgaver (både i og utenfor undervisningen).
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Mappevurdering andre filtyper enn PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Gruppe (3 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Portefølje (i grupper). Den avsluttende eksamenen i dette kurset krever at dere, i en gruppe, leverer en portefølje bestående av tre medieobjekter (f.eks. innlegg i sosiale medier, video, tale) som er utformet for å overbevise en tydelig definert målgruppe. Dere må også holde en 10-minutters presentasjon der dere forklarer målgruppen, de valgte overtalelsesstrategiene og hvordan disse er integrert på tvers av ulike medier, med relevante teorier og etiske hensyn. Eksamenskode: DIG 36101 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 24 Time(r) | |
Digitale læringsressurser
| 5 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 78 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 90 Time(r) | |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 3 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.