| BTH 9503 Bacheloroppgave - Økonomistyring og investeringsanalyse 
 Kursansvarlig
 Espen Skaldehaug
 
 Institutt
 Institutt for regnskap - revisjon og jus
 
 Semester
 Vår
 
 Studiepoeng
 15
 
 Undervisningsspråk
 Norsk
 
 Innledning
 Denne bacheloroppgaven vil i kombinasjon med kurset BST 9502 Økonomistyring og investeringsanalyse, 15 studiepoeng utgjøre en fordypning i fagområdet på 30 studiepoeng. Studenter ved Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon som har denne kombinasjonen, vil få påskrift om fordypning på sitt endelige vitnemål.
 
 Deltakerne skal analysere en reell problemstilling, av eller i en reell virksomhet, og komme med et forslag til beslutning. Bacheloroppgaven i økonomistyring og investeringsanalyse kan oppfattes som en utredning hvor de økonomiske modellene er velkjente og hvor arbeidet i all vesentlighet består i å:
 
anvende modellene korrekt
samle og analysere opplysninger for å kunne benytte så korrekte data som mulig
drøfte de tallstørrelser modellene gir i lys av modellenes iboende svakheter og andre relevante beslutningsfaktorer som eventuelt ikke er tatt hensyn til
komme med forslag til beslutning og drøfte ”veien videre”. Eksempler på relevante problemstillinger er:
 Gjennomfør en kostnadsanalyse knyttet til en aktivitet, aktivitetskjede, avdeling, produkt/tjeneste, kunde/klient eller et annet relevant kostnadsobjekt i den hensikt å gi en anbefaling i tilknytning til:
 
Kostnadseffektivisering 
Lønnsomhetsvurderinger
Konkurranseutsetting  Gjennomføre en analyse av en realinvestering ved hjelp av en flerperiodisk modell. Eksempler på relevante problemstillinger vil være:
 
Utvidelses- eller nedbyggingsbeslutninger
Konkurranseutsettingsbeslutninger
Effektivitetsbeslutninger  Gjennomfør en verdivurdering av en virksomhet, eller deler av denne, eksempelvis i forbindelse med:
 
Salg
Børsnotering
Generasjonsskifte   Læringsmål
 Kunnskapsmål
 Etter endt kursprogram skal studentene ha:
 
opparbeidet kunnskap innen oppgavens problemområde, understøttet av relevante lærebøker og vitenskaplige artikler.
opparbeidet enkel kunnskap om vitenskapsteori  
opparbeidet kunnskap om hvordan man definerer et forskningsproblem, gjennomfører litteraturstudier, utvikler forskningsspørsmål/hypoteser, avveier forskningsdesign, kvalitative og kvantitative metoder. 
opparbeidet dybdekunnskap om valgte metoder og teknikker for innsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
opparbeidet kunnskap om sammenhengene mellom formål, problemstilling, datakvalitet, metode, analyse og anbefaling til beslutning.  Studentene skal innse at den sluttlige anbefaling er en konsekvens av en rekke forutsetninger og valg som er gjort under utredningsarbeidet, og at ”alt kommer an på”.  Ferdighetsmål
 Etter endt kursprogram skal studentene ha tilegnet seg:
 
ferdigheter i å gjennomføre alle elementer i en forskningsprosess, herunder definere forskningsproblemet, velge forskningsdesign, avveie metode alternativer og gjennomføre de valgte alternativer  
ferdigheter i å søke, samle inn, vurdere og kritisk tolke relevant informasjon om en problemstilling (presentere og diskutere resultatene) 
ferdigheter i skriftlig å kunne redegjøre for og diskutere informasjon, problemer og løsninger i dialog med ulike grupper (skrive en rapport som henvender seg til både spesialister og ikke-spesialister)  
ferdigheter i å arbeide med et prosjekt, både individuelt og som medlem av en gruppe, så vel som å vise ferdigheter i prosjektledelse   
ferdigheter i å anvende teknikker i dataanalyse som er relevante for oppgaven Holdningsmål
 Etter endt kursprogram skal studentene ha:
 
opparbeidet seg evne til å gjøre vurderinger med hensyn til relevante samfunnsmessige, vitenskapelige og etiske aspekter i arbeidet 
utviklet seg evne til læring gjennom å identifisere behov for ytterligere kunnskaper, samt å utvikle sin kompetanse i et fordypningsområde 
innsett at optimering av en part i mange tilfeller medfører nedprioritering av en annen, og at bruk av bedriftsøkonomiske modeller ikke nødvendigvis sikrer verken rettferdighet eller maksimering av de samlede interessenters målfunksjoner. Studentene skal forstå betydningen av å evne å stille opp relevante alternativers ulike fordeler og ulemper mot hverandre, analysere disse, og trekke konklusjoner.  Studentene skal videre innse at selv om måling av virksomheters output (kvalitet og produktivitet) ikke er entydig, så er det viktig å forsøke å komme frem til objektive mål. Forkunnskaper
 Studentene forutsettes å ha forkunnskaper i matematikk, investerings- og finansieringsteori, bedriftsøkonomisk analyse og mikroøkonomi fra studier på høyskole- eller universitetsnivå.
 
 Obligatorisk litteratur
 
 Anbefalt litteratur
 
 Emneoversikt
 Studentene skal løse en reell problemstilling innenfor ett av de emneområder som vil fremgå av oppgaveteksten. Studentene har selv ansvar for å finne en aktuell virksomhet for å få løst oppgaven.
 
 Dataverktøy
 Regneark.
 
 Læreprosess og tidsbruk
 Studentene forventes å ta et selvstendig ansvar for å arbeide med bacheloroppgaven. Av den grunn forutsetter vellykket utbytte av veiledning og seminarer at studentene gjør et arbeid i forkant som danner grunnlag for diskusjoner og veiledning.
 
 
 
| Aktivitet | Tidsbruk |  
| Deltakelse i forelesninger | 48 |  
| Deltakelse i bibliotekets informasjon | 2 |  
| Forberedelse til forelesninger | 40 |  
| Utarbeide delinnleveringer underveis | 80 |  
| Arbeid med oppgaven | 227 |  
| Individuell veiledning | 3 |  
| Totalt anbefalt tidsbruk | 400 |  Krav til arbeidsprosess
 Kravene er å oppfatte som obligatoriske.
 
Se også retningslinjer for skriving av bacheloroppgaver.
Innlevering av problemdefinisjon innen 1. februar
Deltakelse på temakomponentene
Deltakelse på gruppekomponentene, minst to individuelle veiledinger per gruppe
Loggføring av arbeidsinnsatsen med Bacheloroppgaven gjennom hele prosessen frem til innlevering.  Dokumentasjon om fremdriften i arbeidet oversendes veileder  (itslearning.bi.no) to ganger i løpet av vårsemesteret, i uke 11 og uke 18.
 
 Eksamen
 Kurset avsluttes med innlevering av en Bacheloroppgave. Evaluering av bacheloroppgaven teller 100 %. Oppgaven kan besvares individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Det anbefales at oppgaven løses i grupper.
 
 Eksamenskode(r)
 BTH 95031 Bacheloroppgave i økonomistyring og investeringsanalyse, teller 100% for å oppnå karakter i kurset BTH 9503, 15 studiepoeng.
 
 Hjelpemidler til eksamen
 Alle hjelpemidler tillatt.
 
 Kontinuasjon
 Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring av kurset.
 
 Tilleggsinformasjon
 |