BTH 3011 Bacheloroppgave - Innovasjonsledelse
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
BTH 3011 Bacheloroppgave - Innovasjonsledelse Kursansvarlig Heidi Wiig Aslesen, Thomas Hoholm Institutt Institutt for innovasjon og økonomisk organisering Semester Vår Studiepoeng 15 Undervisningsspråk Norsk Innledning Bacheloroppgaven er et større selvstendig arbeid der studentene skal vise at de kan gå inn i en problemstilling og ta helhetlig ansvar for å løse denne på en god måte. Bacheloropgaven inngår som en obligatorisk del av studiet. Oppgaven skrives i grupper på inntill tre studenter som samarbeider om oppgaven. Læringsmål Kunnskapsmål Studenten skal forstå hvordan man gjennomfører et selvstendig utredningsarbeid innen et bestemt tidsrom. Studentene skal forstå sammenhengen mellom studiets teori og forretningsmessige betraktninger, valg av løsninger og forventede konsekvenser. Studentene skal forstå hva som skal til for å fylle vitenskapelige krav til form og innhold. Ferdighetsmål Studenten skal kunne svare på en konkret problemstilling innenfor fagområdet innovasjon i form av en skriftlig oppgave. Studenten skal kunne analysere og reflektere over valgt problemstiling. Studenten skal kunne bruke ervervet kunnskap kritisk og analytisk Studenten skal kunne trekke slutninger på bakgrunn av teoretisk arbeid og innhentet empiri. Holdningsmål Studentene skal i løpet av prosessen med å skrive bacheloroppgave utvikle holdninger og ferdigheter tilknyttet det å skrive et selvstendig utredningsarbeid. Forkunnskaper Bacheloroppgaven skal bygge på fordypningskurset i Innovasjonsledelse eller tilsvarende. Obligatorisk litteratur Bøker: Gripsrud, Geir, Ulf Henning Olsson og Ragnhild Silkoset. 2010. Metode og dataanalyse : beslutningsstøtte for bedrifter ved bruk av JMP. 2. utg. Høyskoleforlaget Troye, Sigurd Villads, Kjell Grønhaug. 1993. Utredningsmetodikk : hvordan skrive en utredning til glede for både deg selv og andre. 3. utg. TANO Anbefalt litteratur Emneoversikt Følgende krav stilles til valg av oppgave: Oppgaven skal ha forankring i en bedrift eller organisasjon og det skal formuleres en problemstilling som faller innenfor innovasjonsfeltet. Det skal være mulig å formulere en konkret problemstilling som skal inngå i en helhetlig prosess, fra problemforståelse, datainnsamling, analyse, til strategi, plan eller tiltak. Anvendelse av stoff fra flere fagområder vil ofte være påkrevet. Så sant ikke oppgaven skrives som en teoretisk oppgave, skal oppgaven inneholde innsamling av et sett primærdata i forbindelse med analysen.
Oppgaven vil bli bedømt med vekt på følgende kritérier i uprioritert rekkefølge:
Eksamen Kurset avsluttes med innlevering av en Bacheloroppgave. Evaluering av bacheloroppgaven teller 100 %. Oppgaven kan besvares individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Det anbefales at oppgaven løses i grupper. Eksamenskode(r) BTH 30111 Bacheloroppgave i Innovation Management, teller 100% for å oppnå karakter i kurset BTH 3011, 15 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Alle hjelpemidler er tillatt. Kontinuasjon Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring av kurset. Tilleggsinformasjon |