BMP 2400 Ledelse og coaching. Verktøy og virkemidler
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014
|
BMP 2400 Ledelse og coaching. Verktøy og virkemidler
Kursansvarlig
Morten Emil Berg
Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
30
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Praktiske ferdigheter i lederrollen.
Ledere og medarbeidere har store ressurser og "skjulte" talenter, men greier ikke å utvikle sitt potensiale alene. Mange ødelegger for seg selv gjennom "negativt selvsnakk" og bruk av feilaktige "mentale kart". Tradisjonelle "ordre- og kontroll-teorier" må erstattes av nye former for ledelse. Medarbeidere trenger dyktige ledere som kan utfordre og støtte dem for å nå viktige personlige og organisatoriske mål.
Coaching er å stille gode spørsmål, lytte aktivt, antyde alternative valg, oppfordre til handling, gi tilbakemelding og bidra til å utvikle selvtillit. En rekke konkrete verktøy som konfliktbehandling, personlig effektivitet, stressmestring, tilbakemelding, kognitiv ledelse og emosjonell intelligens blir presentert og diskutert. Utvikling av en coachende lederstil og en coachingkultur står sentralt.
Læringsmål
Kunnskapsmål
Etter at kurset er avsluttet, skal deltakerne:
- Ha innsikt i en moderne referanseramme og en stor verktøykasse for ledelse
- Kjenne til ledelse på fem ulike nivåer: Ideologisk ledelse, strategisk ledelse, administrativ ledelse og operativ ledelse, samt selvledelse.
- Kjenne til idékilder, metoder og spesialiseringer i coaching
- Ha innsikt i suksessfaktorer og fallgruver ved coaching
- Forstå hva en coachende lederstil kan innebære
Ferdighetsdmål
- Kunne benytte minst 10 konkrete virkemidler hentet fra "lederens og coachens verktøykasse"
- Bli mer klar over sin egen emosjonelle intelligens og bruke denne ferdigheten i praksis
- Identifisere, bruke og forsterke sine signaturstyrker
- Kunne gjennomføre en coachende samtale
- Bruke en coachende lederstil og hjelpe medarbeidere og team til å lykkes
- Lage en plan på hvordan en selv kan videreutvikle seg som leder med en coachende lederstil
Holdningsmål
- Ha en altruistisk grunnholdning og hjelpe medarbeidere og kunder til å lykkes
- Gi et bidrag til at medarbeidere kan utvikle sine signaturstyrker og leve et meningsfullt liv
- Kunne reflektere over sine egne signaturstyrker og finne frem til en etisk balanse
- Være bevisst positive og negative konsekvenser ved bruk av verktøyene i ledelse og coaching
Forkunnskaper
Det kreves ingen spesielle forkunnskaper for å delta på Bachelor Programmet, men deltakerne bør ha grunnleggende innsikt i organisasjon og ledelse.
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Berg, Morten Emil og Ribe E.. 2013. Coaching : å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes. 3. utg. Universitetsforlaget. ca. 310 sider
Berg, Morten Emil. 2008. Ledelse : verktøy og virkemidler. 3. utg. Universitetsforlaget. Unntatt side 206 - 213. 300 sider
Brown, Donald R. 2011. An experiential approach to organization development. 8th ed., international ed. Pearson Prentice Hall. 491 sider
Collins, Jim. 2002. Good to great : hvorfor noen virksomheter blir fremragende- og andre ikke. Universitetsforlaget. 302 sider
Hargrove, Robert. 2008. Masterful coaching. 3rd ed. Jossey-Bass. 285 sider
Linley, P. Alex, Susan Harrington, Nicola Garcea, eds. 2010. Oxford handbook of positive psychology and work. Oxford University Press. 313 sider
Anbefalt litteratur
Bøker:
Blanchard, Kenneth H. 2010. Leading at a higher level : Blanchard on how to be a high-performing leader. 2nd ed. Pearson
Cox, Elaine,Tatiana Bachkirova and David Clutterbuck, eds. 2010. The complete handbook of coaching. Sage
Emneoversikt
Samling 1: Jeg som leder: Teorier og modeller
Samling 2: Coaching og en coachende lederstil
Samling 3: Lederens og coachens verktøykasse
Samling 4: Team, teamutvikling og selvledelse
Samling 5: Utvikling av en coachingkultur. Lederen som endringsagent
Dataverktøy
itslearning
Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres med 150 undervisningstimer over to semestre. Deltakerne blir påmeldt til undervisning i hvert semester, forelesningskurset i 1. semester heter BMP 2401 og i 2. semester BMP 2402. Gjennomføringen skjer med fem samlinger av fire dager, hvorav to samlinger i 1. semester og tre samlinger i 2. semester.
Programmet gjennomføres i et samspill mellom teori og praksis Det brukes forelesninger, gruppearbeid, øvelser, tester og faglige diskusjoner. Studentene skal arbeide med en prosjektoppgave gjennom hele programmet. Prosjektoppgaven deles ut ved 1. samling og skal innleveres etter nærmere angitt frist i slutten av 2. semester.
Eksamen
Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren, samt en fem timers individuell, skriftlig eksamen som teller 40 % av totalkarakteren i kurset. Prosjektoppgaven kan løses individuelt eller som gruppearbeid med inntil tre deltakere. Oppgaven skal være på maksimalt 25 sider. Eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Eksamenskode(r)
BMP 24001 Ledelse og coaching; verktøy og virkemidler - skriftlig eksamen som teller 40% for å oppnå godkjent karakter i BMP 2400, 30 studiepoeng.
BMP 24002 Ledelse og coaching; verktøy og virkemidler - prosjektoppgave som teller 60% for å oppnå godkjent karakter i BMP 2400, 30 studiepoeng.
Begge eksamener må være fullført og bestått for å få godkjent kurset.
Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt til den skriftlige eksamen.
Kontinuasjon
Ved neste ordinære eksamen
Tilleggsinformasjon
1. samling: Jeg som leder. Teorier og modeller
Etter at samlingen er avsluttet, skal deltakerne:
- Ha tilegnet seg en helhetlig oversikt over moderne ledelse
- Kunne analysere sin egen situasjon som leder
- Bli inspirert av positiv psykologi for å utøve god ledelse og coaching
Kursinnhold
- Lederroller: Ideolog. Strateg. Sosial arkitekt. Teamutvikler. Coach
- Fem ledelsesnivåer
- Situasjonsbestemt ledelse og to-dimensjonal ledelse
- Transaksjonsledelse og transformasjonsledelse
- Positiv psykologi: Signaturstyrke.
Obligatorisk litteratur
Berg,( 2008). Ledelse: verktøy og virkemidler. (Kap. 1-3, 9 og 10)
Lindley m.fl. (2010)(ed.): Oxford Handbook of Positive Psychology and Work. (Kap. 1, 8, 9, 17 og 18)
2. samling: Coaching og en coachende lederstil
Etter at samlingen er avsluttet, skal deltakerne:
- Ha god innsikt i coaching
- Kunne gjennomføre en coachende samtale
- Utviklet sin emosjonelle intelligens
Kursinnhold
- Coaching og forholdet til mentoring, rådgiving, veiledning, terapi og ledelse
- Hvordan gjennomføre en coachingsamtale, trinn for trinn?
- Metoder: Behavioristisk , kognitiv, humanistisk og eksistensiell coaching
- Spesialiseringer: Executive coaching, kollegacoaching, emosjonell coaching, selvcoaching, livscoaching
- Emosjonell intelligens: Selvinnsikt og empati. Selvledelse og relasjonsledelse. Etiske vurderinger
Obligatorisk litteratur
Berg, (2006). Coaching: å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes. (Kap. 1 - 8)
Hargrove.( 2008). Masterful coaching. (Forord. Introduksjon. Kap. 1 - 5)
Lindley m.fl.(2010) (ed.): Oxford Handbook of Positive Psychology and Work. (Kap. 14 og 15)
3. samling: Lederens og coachens verktøykasse
Etter at samling 3 er avsluttet, skal deltakerne:
- Ha innsikt i en rekke verktøy, virkemidler og teknikker
- Kunne diagnostisere en situasjon og velge aktuelle verktøy
- Kunne utvikle egne verktøy, tilpasset egne mål og forutsetninger
Kursinnhold
- Kommunikasjon og aktiv lytting. Johari Vindu
- Målstyring, medarbeidersamtale, karrierecoaching og livsplan
- Målindikatorer (resultatkriterier) og prosessindikatorer (spilleregler)
- Personlig effektivitet. Stressmestring. Delegering. Empowerment
- Tilbakemelding. Ros og ris. Konflikt og konfliktbehandling
Obligatorisk litteratur
Berg,( 2008). Ledelse: verktøy og virkemidler. (Kap. 7 og 8)
Hargrove.( 2008). Masterful coaching. (Kap. 10, 11, 14, 18 og 24)
Brown. (2010). An experiential approach. (Kap. 7 – 9)
Lindley m.fl. (2010) (ed.): Oxford Handbook of Positive Psychology and Work. (Kap. 4 og 6)
4. samling: Team, teamutvikling og selvledelse
Etter at samlingen er avsluttet, skal deltakerne:
- Identifisere hemmende og fremmende krefter i teamet
- Bruke relevante verktøy for å utvikle samspill og synergi i teamet
- Lede medarbeidere til å lede seg selv
Kursinnhold
- Fasene i en teamutviklingning. Hva karakteriserer dyktige teamledere?
- Rolleanalyse og rollefordeling. Strategier for konfliktbehandling i grupper
- Superledelse og selvledelse: Å lede medarbeidere til å lede seg selv. Coaching i team.
- Fallgruver og barrierer ved utvikling av team. Strategier for å overvinne hindringene
- Hva karakteriserer et team som lykkes? Hva karakteriserer et team som mislykkes?
Obligatorisk litteratur
Berg (2006). Coaching: Å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes. (Kap. 10 - 13)
Hargrove.( 2008). Masterful coaching. (Kap. 13 og 23)
Brown.( 2010). An experiential approach.(Kap. 10 - 13)
Lindley m.fl. (2010) (ed.): Oxford Handbook of Positive Psychology and Work. (Kap. 7 og 19)
5. samling: Å utvikle kultur. Lederen som endringsagent.
Etter at samlingen er avsluttet, skal deltakerne:
- Kunne foreta en diagnose av en avdeling/organisasjon
- Kjenne konkrete strategier for å utvikle en organisasjon
- Være aktiv bidragsyter ved endringsprosesser
Kursinnhold
- Ideologisk og strategisk ledelse. Visjon og misjon
- Hva karakteriserer og hvordan utvikle en fremragende organisasjon?
- Jobb-design, avdelings-design og organisasjons-design
- Fasene i en endringsprosess: Fra diagnose til evaluering.
- Motstand mot forandring. Strategier for å overkomme motstand
- Suksessfaktorer og fallgruber ved endring. Utfordringer i fremtiden
Obligatorisk litteratur
Berg. Ledelse: verktøy og virkemidler. (Kap. 4 - 6 og 11)
Collins. (2002). Hvorfor noen virksomheter blir fremragende. (Kap. 1 - 3)
Hargrove.( 2008). Masterful coaching. (Kap. 16, 20, 22, 26 og 29)
Brown. (2010). An experiential approach. (Kap. 1 - 6 og 14 - 16)
Lindley m.fl. (2010) (ed.): Oxford Handbook of Positive Psychology and Work. (Kap. 13, 25 og 26)