BIN 3076 Utvikling for økt konkurransekraft

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2014/2015

BIN 3076 Utvikling for økt konkurransekraft


Kursansvarlig
Espen Skaldehaug

Institutt
Institutt for innovasjon og økonomisk organisering

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Dette programmet er et lederutviklingsprogram som fokuserer på det å forbedre konkurranseevnen i en verdikjedebedrift. Det skal gi deltakerne vitenskapelig basert faglig innsikt og ferdigheter innenfor fagområdene; ledelse av forskyningskjeder og industribedrifter, bedriftsøkonomi/ økonomistyring, prosjektutvikling og -ledelse. Det skal tilegne deltakerne god faglig og praktisk forståelse av arbeid med kontinuerlig forbedring, "lean" organisering og arbeidsmetode, og i verdiskaping gjennom utvikling og omstilling. Deltakerne skal igjennom forløpet arbeide med konkrete utviklings- og/eller forbedringsprosjekter i bedriften som skal gi vesentlige bidrag til forbedring av bedriftens konkurransekraft. Prosjektene skal utvikles fram til et nivå der de kan presenteres og dokumenteres for bedriftens ledelse for beslutning om videreføring og eventuelt gjennomføring.

Læringsmål
Kunnskapsmål:
Etter gjennomføring av programmet skal deltakerne ha tilegnet seg faglig relevant kunnskap med relevans for arbeid med kontinuerlig forbedring av virksomhetens konkurransekraft, herunder kunnskap om bedriftsøkonomi, teori, metoder og styringsverktøy. De skal også ha tilegnet seg en god, helhetlig forståelse av virksomhetenes organisering og deltakelse i helhetlige forsyningskjeder samt ha tilegnet seg en god forståelse av virksomhetens rammebetingelser, markedsmessige og produktivitetsmessige forhold. Endelig skal deltakerne også ha tilegnet seg kunnskap om metoder for god prosjektledelse og prosjektorganisering.

Ferdighetsmål:
Deltakerne skal gjennom praktisk prosjektutviklingsarbeid utvikle ferdigheter innenfor prosjektutvikling, bedriftsøkonomi og forankringsarbeid, samt innenfor praktisk ledelsesarbeid. De skal også ha tilegnet seg evne til å søke og finne relevant, nyttig og anvendelig litteratur, modeller og analyser og å kunne anvende disse for å utvikle mer systematiske, slagkraftige og målrettede verdiskapingsprosjekter. Videre skal de ha oppøvet sine evner til å mobilisere ressurser, deltakere og aktiviteter i slike prosjekter på en effektiv og hensiktsmessig måte. Endelig skal deltakerne gjennom eget analysearbeid trene opp sine ferdigheter i det å analysere konkrete og komplekse problemstillinger, avklare problemforståelsen med andre involverte parter og skape organisatoriske og ledelsesmessige forutsetninger for å lykkes med gjennomføring av krevende prosjekter.

Holdningsmål:
Etter endt program skal deltakerne ha oppøvet sine evner til å stille kritiske spørsmål til og reflektere over virksomhetens utfordringer, utviklingsmuligheter og deltakernes egen roller i det å ta ansvar for krevende lederoppgaver, verdiskapende utviklingsprosjekter og økonomiske forbedringsprosjekter som krever mye av både ledere og andre involverte


    Forkunnskaper
    Ingen

    Obligatorisk litteratur
    Bøker:
    Andersen, Erling S., Kristoffer V. Grude& Tor Haug. 2009. Målrettet prosjektstyring. 6. utg. NKI Fagbokforlaget
    Bøhren, Øyvind og Per Ivar Gjærum. 2009. Prosjektanalyse : Investering og finansiering. Fagbokforlaget
    Bø, Eirill, Geir Gripsrud og Arne Nygaard. 2013. Ledelse av forsyningskjeder : et logistikk- og markedsføringsperspektiv. Fagbokforlaget
    Modig, Niklas & Pär Åhlström. 2012. Dette er Lean : løsningen på effektivitetsparadokset. Rheologica publishing


    Annet:
    Lereim, Jon. Foreleserkompendium. Samling av utvalgte artikler med forskjellige forfattere
    Olsen, Per Ingvar. Kompendium. Samling av artikler og bokkapitler av diverse forfattere
    Skaldehaug, Espen. Kompendium. Samling av artikler av diverse forfattere.



    Anbefalt litteratur
    Bøker:
    Bicheno, John. 2007. Verktyg för Lean Produktion : the Lean toolbox. Quest Worldwide Consulting Ltd
    Boquist, John A., Todd Milbourn, Anjan Thakor. 2010. The value sphere : the corporate executives' handbook for creating and retaining shareholder wealth. 4th ed. World Scientific Publishing
    Lereim, Jon. 2013. Kvalitetsledelse i prosjekter : en erfaringsbasert tilnærming. Akademika
    Owens, Trevor, Obie Fernandez. 2014. The lean enterprise : how corporations can innovate like startups. Wiley-Blackwell


    Emneoversikt
    Modul 1 – Formål – utfordringer, strategier og verdier
    Bedriftens utfordringer, strategier og verdier
    Verdisfæren
    Lean Startup
    Ledelse for økt konkurransekraft; kontinuerlig forbedring og prosjektledelse.
    Markedsanalyse og markedsdynamikk.
    Integrasjon i verdikjeden og ledelse av forsyningskjeder
    Informasjon om prosjektutvikling /prosjektarbeid (Business Cases)

    Mellom samlingene:
    Prosjektarbeid: Gjennomføring av eksplorativ, kvalitativ undersøkelse. Utvikling av et første forslag til prosjektløsning.

    Modul 2 – Verdikjedeforståelse, kostnadsanalyse og kostnadsledelse, leanbedriften
    Utfordringer for bedriften; mellom salg og råvareforsyninger.
    Utfordringer for bedriften; vareflyt/logistikk/ verdikjedeoptimering.
    Kostnadsanalyse og kostnadsledelse
    Lean virksomheten
    Økonomistyring
    Utvikling/forbedring i interaksjon med andre
    Gruppearbeid: Presentasjon av og diskusjon om resultater fra fase 1 av prosjektarbeidet og oppgradering av prosjektplan.
    Prosjektanalyse; datafangst og analysemodeller.

    Mellom samlingene:
    Gruppearbeid: Fase 2 med “testing” av oppgradert prosjektplan i organisasjonen og hos andre relevante partnere. Utkast til oppdatert tredje versjon av planen.

    Modul 3 – Den totale markedsforståelse (modulen er tenkt lagt til konkurrerende virksomhet i utlandet).
    Markedsutfordringer, ty teknologi og ny industriell organisering.
    Innovasjon og forretningsutvikling.
    Bedriftsbesøk. Presentasjon av virksomheten. Bedriftens utfordringer i lys av lignende virksomhet i andre land. Diskusjon.

    Gruppearbeid: Rapportering fra og diskusjon av fase 2 av prosjektarbeidet.
    Forarbeid til økonomisk analyse av eget prosjekt.
    Data verktøy og et første utkast til analyse.

    Mellom samlingene:
    Gruppearbeid: Fase 3: Utvikling av forslag til analyseopplegg for prosjektet.
    Datatilgang, dataverktøy, mm.

    Modul 4 - Markedsforståelse, forbedringsarbeid og prosjektøkonomisk analyse
    Verdikjedeintegrasjon og -optimering.
    Markedsregulering, salg og verdikjede koordinering.
    Forbedringsarbeid i relasjon til og i interaksjon med andre aktører.
    “Innovasjon og produktutvikling”
    Innkjøp som innovasjons- og/eller forbedringsprosess.
    Prosjektøkonomisk analyse (Netto nåverdimetoden, livssykluskostnader m.m.)
    Mer om Lean Startup
    Ledelse av innovasjons- og forbedringsprosjekter.

    Gruppearbeid: Presentasjon og diskusjon av deltakernes forslag til økonomisk analyse av prosjektet.

    Mellom samlingene:
    Gruppearbeid: Gjennomføring av fase 3 med vekt på økonomisk analyse av prosjektet. Utvikling av evalueringsverktøy for måling av økonomiske resultater fra prosjektet
    Utvikle forslag til prosjektorganisering og implementeringsplan

    Modul 5 – Prosjektledelse
    Mulighetsbeskrivelse (Business case)
    Målformulering, effektmål og leveransemål
    Prosjektplanlegging
    Prosjektstyring og oppfølging av fremdrift
    Styring og endringer av avvik
    Risiko- og kvalitetsstyring i prosjekter
    Prosjektorganisering og roller
    Prosjektorganisering i linjeorganisasjoner
    Fra utviklingsprosjekt til integrert praksis. Utviklings- og omstillingsprosesser.

    Fagoppgaven: Identifisering og klargjøring av problemstillinger, bruk av teori og metode.
    Gruppearbeid: Presentasjon og diskusjon av forslag til implementeringsplan.
    Økonomisk analyse og bruk av usikkerhetsanalyser i prosjektpresentasjoner.

    Mellom samlingene:
    Gruppearbeid: Fase 4: Utvikling av prosjektpresentasjon i PPT format (utkast til presentasjon på avslutningsdagen i modul 7). “Testing” av forslag til implementeringsplan i organisasjonen.
    Utkast til fagoppgave. Problemstillinger, teori, metode og disposisjon.

    Modul 6 – Ledelse for økt konkurransekraft
    Ledelse og kommunikasjon
    Interessentanalyse, et viktig ledelsesverktøy
    Interessentanalyse og forventningsstyring
    Ledelse av komplekse prosesser og prosjekter
    Ledelse og ledelsesverktøy i praksis.
    Bruk av kritiske prestasjonsindikatorer i virksomhetsstyringen
    Lean virksomheten og bruk av data
    Verdien av rapportering

    Presentasjon av prosjekter i PPT format (15 minutter per prosjekt). Feedback og diskusjon.
    Forberedelser til hjemmeeksamen
    Fagoppgaven: Hvordan skrive en god fagoppgave? Bruk av litteratur. Fagoppgave - veiledning.
    Gruppearbeid: Utkast til fagoppgave

    Mellom samlingene:
    Gjøre ferdig PPT presentasjon for avsluttende presentasjon i samling 7
    Individuell hjemme eksamen
    Innelvering av fagoppgave eksamen

    Modul 7 – Prosjekt presentasjoner
    Prosjektpresentasjoner for bedriftens ledelse - i plenum. Evaluering og feedback til deltakerne.

    Dataverktøy
    Itslearning. Det er også bruk av dataverktøy for økonomisk analyse samt ordinær programdatavare så som Windows Office

    Læreprosess og tidsbruk
    Programmet gjennomføres gjennom syv moduler med i alt 150 undervisningstimer over to semestre. Det har et prosessforløp der deltakerne skal arbeide med et konkret utviklingsprosjekt i bedriften igjennom hele forløpet, og der det på hver samling vil bli brukt noe tid til at deltakerne presenterer sine arbeider og får feedback. Forelesningene er basert på pensum, og vil gi faglig innput også til arbeidet med prosjektene. Det forventes at deltakerne mellom hver samling bruker tid på både å forberede seg til forelesningene ved å lese de relevante delene av pensum til hver samling, og at de bruker tid mellom samlingene til prosjektarbeidet. Deltakerne blir påmeldt til undervisning i hvert semester, forelesningskurset i 1. semester hete BIN 3077 og i 2. semester BIN 3078.


    Eksamen
    Programmet avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave (inntil 20sider) som teller 60% av totalkarakteren, samt en 48 timers individuell hjemmeeksamen (inntil 10 sider) som teller 40 % av totalkarakteren i kurset.
    Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre deltakere.


    Eksamenskode(r)
    BIN 30761 - prosjektoppgave som teller 60% for å oppnå godkjent karakter i BIN 3076, 30 studiepoeng.
    BIN 30762 - 48 timers individuell hjemmeeksamen som teller 40% for å oppnå godkjent karakter i BIN 3076, 30 studiepoeng.

    Begge eksamener må være fullført og bestått for å få godkjent kurset.


    Hjelpemidler til eksamen


    Kontinuasjon
    Ved neste ordinære eksamen.

    Tilleggsinformasjon