BIN 2944 Lederskap og omstilling i skolen
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2014/2015
|
BIN 2944 Lederskap og omstilling i skolen
Kursansvarlig
Johan From
Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
30
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Bachelorprogrammet er et bransjeinternt tilbud og gjennomføres parallellt med tilsvarende program på masternivå.
Læringsmål
Norsk skole trenger å forbedre og øke sin ledelseskapasitet. Gjennom dette programmet får studentene en bred innføring i de viktigste temaene for skoleledelse. Dette skal bidra til å:
- Styrke skolens måloppnåelse i særlig grad knyttet til elevers læringsutbytte
- Utvikle en sektorstandard for ledelse
- Styrke kunnskapsforståelse og kunnskapspraksis nødvendig for effektiv skoleledelse
Kunnskapsmål
Programmet skal gi studentene kunnskap om institusjonell organisering og pedagogisk arbeid som bidrar til økt læringsutbytte hos elevene. Videre skal programmet gi kunnskap om vitenskapelig metode og forståelse som gjør studentene i bedre stand til å vurdere den kunnskap som produseres om skoleutvikling. De vil bli tilført kunnskap for å styre og utvikle organisasjonen, stimulere og utvikle medarbeidere, samt utøve ledelse. I tillegg vil det bli gitt innføring i juridiske konfliktløsningsmodeller og HR-ledelse med fokus på kompetansekartlegging og rekruttering. Dermed er kunnskap om skolesektorens tradisjoner og egenart viktig.
Ferdighetsmål
Studentene skal som ledere ha evnen til å tolke og forstå omgivelsenes krav til skolen. Programmet skal gi trygghet og mot til å lede skolen i retning av en stadig mer avansert og kompetent kunnskapsorganisasjon, i kontinuerlig utvikling. Ferdigheter i form av pedagogiske, organisatoriske og mellommenneskelige relasjoner for kontinuerlig forbedring av skolen vil bli vektlagt. I tillegg til metodisk evner til å granske og vurdere eksisterende teoriers, samt metoders og forståelsesrammers holdbarhet.
Holdningsmål
Studentene skal utvikles til å løfte frem viktigheten av barn og ungdoms læring og utvikling i diskusjoner om skolens prioriteringer, organisering og arbeidsformer. De skal inneha kompetanse, trygghet og vilje til å delta i debatten om utviklingen av den norske skolen både internt og i forhold til skolens omgivelser. Mot til å stå i en kompleks ledelsessituasjon hvor det må argumenteres faglig for gjennomføring av endringer og omstillinger for å lage en bedre norsk skole. Dette forutsetter kompetanse til å velge strategier for utvikling av egen skole, samt medarbeidere og elevers læring og utvikling.
Forkunnskaper
Det kreves ingen spesielle forkunnskaper, men det er en fordel med kunnskap og erfaring innen skoleledelse. Målgruppen for programmet er primært nåværende og fremtidige skoleledere. Hver søker vurderes individuelt.
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Eriksen, Bjørn. 2012. Rektors styringsrett. Gyldendal akademisk. ca 150 sider
Fullan, Michael. 2014. Å dra i samme retning : et skolesystem som virker. Kommuneforlaget. 133 sider
Hattie, John and Gregory C.R. Yates. 2014. Visible learning and the science of how we learn. Routledge. 368 sider.
Hattie, John. 2013. Synlig læring : et sammendrag av mer enn 800 metaanalyser av skoleprestasjoner. Cappelen Damm akademisk. 392 sider
Kuvaas, Bård og Anders Dysvik. 2012. Lønnsomhet gjennom menneskelige ressurser : evidensbasert HRM. 2. utg. Fagbokforlaget. Kap. 1, 2 og 9, 60 sider
Ladegård, Gro og Signy Irene Vabo, red. 2010. Ledelse og styring. Fagbokforlaget. Utvalgte kap. Ca 50 sider.
MacBeath, John ... [et al.]. 2007. Schools on the edge : responding to challenging circumstances. Paul Chapman. 168 sider
Martinsen, Øyvind L., red. 2009. Perspektiver på ledelse. 3. utg. Gyldendal akademisk. Kapittel 1-5, 8, 9. ca 200 sider
Ulvestad, Asbjørn Kärki og Freja Ulvestad Kärki, red. 2012. Flerstemt veiledning. Gyldendal. Kap. 13-14-15. Ca 50 sider
Artikkelsamling:
Aktuelle artikler og utdrag kommer i tilllegg til hver modul
Anbefalt litteratur
Bøker:
Bakken, Anders, Ørnulf Seippel. 2012. Framgangsrike skoler under Kunnskapsløftet. Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring. NOVA notat ; 10/2012
Nordenbo, S. E. 2012. Kunnskapsløfte som reformprocess. Aarhus Universitet. Lenke til rapporten: http://www.udir.no/Upload/Rapporter/2013/Synteserapport%20Nordenbo%20Endelig.pdf
Olsen, R.V., Hopfenbeck, T. N., Lillejord, S. & Roe, A.. 2012. Elevenes læringssituasjon etter innføring av ny reform : synteserapport fra evalueringen av Kunnskapsløftet. Universitetet i Oslo. Kap. 1.. Lenke til rapporten: http://www.udir.no/Upload/Rapporter/2013/Synteserapport%20RVO%20endelig%20jan%202013.pdf
Emneoversikt
Programmet består av seks samlinger
Samling 1
Introduksjon til programmet
Skoleledelse i teori og praksis
Metodisk grunnlag for oppgaveskriving
Samling 2
Skolen i samfunnet
Utdanningsøkonomiske emner - skoleeffektivitet
Samling 3 - gjennomføres i London.
Reformer for skoleeffektivitet
Inspeksjonssystemet i engelsk skole
Besøk til fremragende engelske skoler
Samling 4
Ledertrening
Skoleorganisering for økt læring hos elevene
Kjennetegn ved effektiv ledelse
Samling 5
Ledertrening
Arbeidsrettslige emner – rektors styringsrett
Personalutvikling for en mer effektiv skole
Samling 6
Ledertrening
Hva kjennetegner gode skoler
Ledelse av skolen for økt læring
Ledertrening
Som en del av programmet vil bli gjennomført ledertrening for studentene. Ledertreningen vil være en kombinasjon av introduksjonsforelesninger, øvelser og tilbakemeldinger. Hensikten er å øve studentene til trygghet i krevende ledelsessituasjoner. Temaene som tas opp i dette masterprogrammet er Kommunikasjon og påvirkning, og Ledelse og makt.
I ledertreningen vil det bli arbeidet med studentenes egne ledelsesprofiler både for å vurdere hvordan en selv som leder bruker sine ressurser på en god måte og som grunnlag for å utvikle eget lederskap. Utarbeidelse av individuelle handlingsplaner og hvordan disse kan implementeres i utføringen av eget lederskap står sentralt.
Dataverktøy
Itslearning
Læreprosess og tidsbruk
Programmet gjennomføres over seks samlinger, totalt ca. 150 timer. Deltakerne blir påmeldt til undervisning i hvet semester. Forelesningskurset i første semester heter BIN 2945 og i siste semester BIN 2946.
Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student
Arbeidskrav
Ingen.
Eksamen
Endelig karakter i Bachelorprogrammet fastsettes på bakgrunn av prosjektoppgave og mappeevaluering.
Mappeevaluering utgjør 40% av totalkarakteren. Mappen skal gjennomføres individuelt. Mappeevalueringen består av to innleveringer. Det gis tilbakemelding underveis ut i fra gitte kriterier. Innlevert mappe er i sin helhet grunnlaget for karakteren.
Prosjektoppgaven utgjør 60% av totalkarakteren i programmet. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter. Ca. 30 sider pluss vedlegg.
Begge eksamenene må bestås for å oppnå karakter i programmet.
Eksamenskode(r)
BIN 29441 Mappeevaluering. Teller 40% for å oppnå karakter i kurset BIN 2944, 30 studiepoeng.
BIN 29442 Prosjektoppgave. Teller 60% for å oppnå karakter i kurset BIN 2944, 30 studiepoeng.
Begge eksamenene må bestås for å oppnå karakter i programmet.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Kontinuasjon
Ved neste ordinære gjennomføring av kurset. Når et program utgår kontinueres det i erstatningsprogram.
Tilleggsinformasjon