BIK 3407 Selvledelse - personlig effektivitet og utvikling av medarbeidere og team

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014

BIK 3407 Selvledelse
- personlig effektivitet og utvikling av medarbeidere og team


Kursansvarlig
Geir Thompson

Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
7.5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Et markant kjennetegn ved det moderne arbeidslivet, er fremveksten av kunnskaps bedriften. En lederutfordring blir å utvikle, veilede og ta vare på høy kompetente medarbeidere som ofte sitter på mer kunnskap om arbeidsoppgavene enn lederen selv. Arbeidstakere på sin side, har i større grad enn før forventninger om personlig vekst, oppfølging og trivsel på arbeidsplassen. Nyere ledelsesforskning som presenteres i dette kurset, deriblant teoriene selvledelse og superledelse, søker å møte disse utfordringene. Kurset tar først arbeidstaker perspektivet, ved å ta for seg temaer som verdi- og mål styring, motivasjon, mental trening og stress mestring. Kurset tar deretter ledelsesperspektivet, ved å se på former for ledelse som søker å utvikle medarbeidere samtidig som organisatoriske mål ivaretas. Kurset veksler mellom forelesninger, gruppediskusjoner, øvelser og egenaktiviteter, og har en praktisk tilnærming til faget.

Læringsmål
Kunnskapsmål
Formålet med kurset er å:

  1. Bevisstgjøre deltakerne på konsekvenser knyttet til det økende oppgave trykket, samt hvordan man kan mestre utfordringer som følger av oppgavetrykket gjennom å finne en balanse mellom ulike livssfærer
  2. Gi deltakerne innsikt i individuelle forutsetninger for personlig vekst.
  3. Gi deltakerne kunnskap om hvordan de kan anvende adferdsstrategier og kognitive strategier for prestasjonsforbedring
  4. Få forståelse for hva superledelse dreier seg om og hvordan denne måten å lede på skiller seg fra tradisjonell ledelse
  5. Gi deltakerne kjennskap til organisatoriske forutsetninger for implementering av selvledelse og superledelse

Ferdighetsmål
1. Bli mer bevisst sine styrker og forbedringsområder, samt kunne videreutvikle sitt
potensiale
2. Gjøre praktisk nytte av adferdsstrategier og kognitive strategier
3. Kunne nyttegjøre seg av teknikker knyttet til superledelse
4. Kunne bruke ulike lederstiler som verktøy for å utvikle medarbeidere
5. Bidra aktivt til implementering av selvledelse i egen organisasjon
6. Kunne gjøre en kritisk analyse av praksis knyttet til selvledelse, samt drøfte forutsetninger
for implementering av selvledelse og superledelse

Holdningsmål
  1. Ha en positiv holdning som basis for å utvikle medarbeidere
  2. Ha en verdidrevet grunnholdning for utøvelse av selvledelse
  3. Se betydningen av å reflektere over egne verdier og atferd
  4. Ha en kritisk holdning til teorier i selvledelse og superledelse, samt kunne vurdere positive og negative konsekvenser ved bruk av disse teoriene
  5. Være bevisst etiske vurderinger knyttet til selvledelse

Forkunnskaper
Det kreves ingen spesielle forkunnskaper.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Eriksen, Thomas Hylland ... [et al.] , red. 2003. Selvledelse : menneskelig kapital i det nye arbeidslivet. Gyldendal akademinsk
Manz, Charles C. and Henry P. Sims. 2001. The new superleadership : leading others to lead themselves. Berrett-Koehler
Thompson, Geir. 2011. Situasjonsbestemt ledelse. 3. utg. Gyldendal


Anbefalt litteratur

Emneoversikt
1. Samling - Selvledelse
2. Samling - Superledelse
3. Samling – Implementering av selvledelse

Dataverktøy
itslearning

Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres med 40 undervisningstimer over ett semester. Foruten forelesninger vil gruppearbeide bli brukt for å skape dialog og utdype enkelte temaer. Forelesere vil ikke dekke alt pensumstoff. Hensikten med selve undervisningen er å trekke opp hovedlinjer og utdype og drøfte enkelte temaer og eksempler.I tillegg vil foreleser bruke cases, tester og spørreskjemaer for å forsterke den personlige læringen. Deltakerne er selv ansvarlige for å sette seg inn i hele pensum. Gjennomføringen skjer vanligvis med tre samlinger. De to første samlingene er på to dager. Alternativt kan kurset gjennomføres som kveldskurs, med 4 timer undervisning kveldsundervisning en gang pr. uke over ett semester.


Eksamen
Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave. Studentene skal arbeide med prosjektoppgaven gjennom hele kurset. Besvarelsen utarbeides individuelt eller i samarbeid mellom to eller tre studenter. Tema for prosjektoppgaven kan gjerne hentes fra egen arbeidsplass,og må omhandle teamet selvledelse. Prosjektoppgaven kombinerer reelle problemstillinger, vitenskaplig litteratur, datainnsamling og forslag til konkrete tiltak. Prosjektoppgave er valgt som eksamensform for å styrke den praktiske nytten av kurset. Prosjektoppgaven vektes med 100%.

Eksamenskode(r)
BIK 34073 Selvledelse-personlig effektivitet og utvikling av medarbeidere i team, Prosjektoppgave, teller 100% for å oppnå godkjent karakter i kurset BIK 3407 7,5 studiepoeng

Hjelpemidler til eksamen


Kontinuasjon
Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring av kurset.

Tilleggsinformasjon
1. samling: Selvledelse.
På første samlingen gis en oversikt over selvledelse som metode. Selvledelsesteori vil da bli sammenliknet med andre ledelsesteorier. Videre gjennom gås strategier for å forbedre egen effektivitet. Dessuten belyses forutsetninger for prestasjonsforbedringer.

Temaer:
Kjennetegn ved yrkeslivet i vår tid og selvledelse som mulig svar på noen av utfordringene.
Selvledelse i forhold til andre teorier om ledelse
Adferdsstrategier som metode for å forbedre egne prestasjoner
Kognitive strategier for å fremme positiv tenkning
Forutsetninger for å lykkes med selvledelsesmetodene
Øvelser for å vise hvordan selvledelse kan brukes for å bedre egne prestasjoner
Utforming av plan for prestasjonsforbedring
Litteratur:
Hylland Eriksen, T., Gad, T., Martinsen, Ø. & Thompson, G. (Red.). 2003. Selvledelse. Menneskelig kapital i det nye arbeidslivet. 1. utg. Gyldendal Akademisk (utv. sider).

2. samling: Superledelse.
På andre samling rettes søkelyset på lederens arbeide med å støtte sine medarbeidere i sine bestrebelser på å bli dyktige. Metoder for å dyktiggjøre medarbeidere til å bli dyktigere til å lede seg selv gjennomgås.

Temaer:
Fremdrift i arbeidet med å implementere egen handlingsplan
Leder som rollemodell
Teamet som læringsarena
Fra lederstyring til medarbeiderstyring
Hvordan fremme superledelse i organisasjoner
Videre arbeide med egen handlingsplan

Litteratur:
Hylland Eriksen, T., Gad, T., Martinsen, Ø. & Thompson, G. (Red.). 2003. Selvledelse. Menneskelig kapital i det nye arbeidslivet. 1. utg. Gyldendal Akademisk (utv. sider.
Thompson, G.. 2006. Situasjonsbestemt ledelse. 2. utg.. Oslo: Gyldendal Akademisk
Sims, Henry P. og Charles C. Manz. 1991. Superleadership. Beyond the Myth of Heroic Leadership. Organisational Dynamics.

3. samling: Implementering av selvledelse
På siste samling belyses ulike former for betingelser som er av betydning for implementering av selvledelse i organisasjoner. Videre gis en oppsummering av hele kurset samt veiledning i hvordan deltakerne kan gå frem for å skrive eksamensoppgaver.

Temaer:
Fremdrift i arbeidet med å implementere egen handlingsplan
Selvledelse og superledelse i egen organisasjon
Prosessuelle betingelser
Strukturelle betingelser
Ledelsesmessige betingelser
Oppsummering
Arbeidet med personlig handlingsplan
Eksamenstrening

Litteratur:
Hylland Eriksen, T., Gad, T., Martinsen, Ø. & Thompson, G. (Red.). 2003. Selvledelse. Menneskelig kapital i det nye arbeidslivet. 1. utg. Gyldendal Akademisk (utv. sider)