BIK 2951 Strategi i praksis
BIK 2951 Strategi i praksis
En velutviklet strategi er avgjørende for at en bedrift skal utvikle seg og overleve i fremtiden. Strategi setter bedriftens ressurser og aktiviteter i system og skjerper konkurranseevnen. Med den raske utviklingen som skjer i omgivelsene er det viktig å bygge inn en evne til å omstille seg etter nye krav. Strategi er koblet mot en helhetlig utvikling av en organisasjon for å sikre langsiktige konkurransefordeler.
Strategi i praksis er et kurs som beskriver og diskuterer strategi og som gir forståelse for hvordan ledelse og strategi beskrives og anvendes i dagens raske utvikling. Gjennom teorier og analysemodeller i strategi er gis det innsikt i ulike angrepsvinkler for hvordan man arbeider med strategi i praksis.
Avslutningsvis diskuteres utfordringer for strategi som gjennomgripende digitalisering, endrede samarbeidsformer og organisasjonsmåter, og innovative bransjer, for eksempel innen opplevelsesindustrien, medieindustrien og det offentlige.
Studentene skal tilegne seg innsikt i og kunnskap om hva som ligger i begrepet strategi. I dette ligger både å kjenne til det teoretiske fundamentet og hvordan strategisk teori og modellverktøy omgjøres i praksis. Det betyr å forstå at det å lede eller delta i strategiske prosesser er del av et komplisert og helhetlig samspill som innebærer at det ikke finnes en enkel løsning om hva strategi er og hvordan den kan utøves. Strategifaget krever i stor grad tverrfaglig innsikt og forståelse, og avklaring av dilemmaer. Det vil bli demonstrert tydelig i dette kurset. Dessuten legges det stor vekt på faktabasert og systematisk analyse.
Studentene skal kunne analysere en strategisk situasjon og anvende relevante modeller og teorier om strategi på selvvalgte og utdelte problemstillinger/oppgaver og case. Relevante teorier skal anvendes på virkelige og realistiske problemstillinger som gjelder strategi både teoretisk og praktisk. Disse hentes i stor grad fra deltakernes egne bedrifter/virksomheter for at de skal være så praksisnære som mulig.
Studentene skal kunne forstå og reflektere over konsekvenser av strategi i egen organisasjon og praksis med en helhetlig tilnærming, som i tillegg til det forretningsmessige og mellommenneskelige, skal ta i betraktning etiske dimensjoner som bærekraft og samfunnsansvar.
Introduksjon
Strategi - fra langtidsplanlegging til strategisk planlegging
Strategiens tre grunnstener - analyse, valg og implementering.
Analyser -
- Teoretiske plattformer (Produkt/markedsmatrisen)
- Tradisjonelle og nyere definisjoner
- Forretningsmodeller og verdikonfigurasjoner
- Aktivitets- og ressursanalyse
- Digitalisering og teknologisk forståelse
- Ekstern analyse - datatilfang og tolkning
- Klynger og nettverk
- Konkurranseanalyse - bransjer og konkurranseprofiler
Intern analyse og konkurransekraft
Strategivalg
- Organisk utvikling
- Fusjoner og oppkjøp
- Allianser og klynger
Risikovurderinger
Strategisk implementering
- God og dårlig strategi
- Bærekraftig utvikling
- De ansattes syn på strategi - interessentanalyser
- Kulturelle forhold og stiavhengighet
- Prosess for strategisk gjennomføring
- Digital strategi og delingsøkonomi
- Strategi i ulike industrier og virksomheter
- Målstyring
- Strategiske kart, prosjekter og milepæler.
Kurset gjennomføres ved hjelp av flere former for undervisning fordelt på webinarer, forelesninger, litteraturstudier, forberedelser, studentpresentasjoner og diskusjoner, samt ulike former for bruk av digitale ressurser og veiledning. Det vil være samlinger med forelesinger knyttet til hovedelementene i kurset Digitale læringsressurser og veiledning blir integrert i kursforløpet.
Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave. Dette er en skriftlig oppgave som, i grupper opp til 3 personer, skal belyse en strategisk problemstilling og fremme et forslag til strategisk utvikling i praksis.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Kurset er en del av SLM-kursserien, Strategi i praksis, som består av består av SLM-kursene SLM 5001 Strategiske analyser, SLM 5002 Strategiske valg og forretningsmodeller, og SLM 5003 Strategisk implementering. Kursene er basert på kurset BIK 2951 Strategi i praksis, 7,5 ECTS. Dersom du har gjennomført tre kurs fra samme SLM-kursserie, og oppfyller opptakskravene for å ta eksamen på BI, kan du avlegge en eksamen innen den kursserien, som totalt gir 7,5 studiepoeng.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Higher Education Entrance Qualification
Disclaimer
Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave som teller 100% av karakteren i BIK 2951 Eksamenskode: BIK 29511 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 32 Time(r) | |
Webinar | 16 Time(r) | Omfatter også digitale læringsressurser og veiledning |
Eksamen | 72 Time(r) | Arbeidet med prosjektoppgaven er stipulert til 72 timer. |
Forberedelse til undervisning | 20 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 60 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.