BIK 2936 Dialogmarkedsføring og sosiale medier

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

BIK 2936 Dialogmarkedsføring og sosiale medier

Kursansvarlig
Gorm Kunøe

Institutt
Institutt for markedsføring

Semester
Høst

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Interaktiv kommunikasjon er blant de virkemidler innen markedsføring med sterkest økning. Bruken av IT til å utvikle relasjoner til kunder ved bruk av dialogmarkedsføring gir markedsføreren et helt annet sett av virkemidler enn det vi kjenner fra massemarkedsføring.
Kursets mål er å gi studenter med en solid bakgrunn innen markedsføringsfag inngående kjennskap til hvordan man markedsfører seg interaktivt til kunder uten bruk av mellomledd.
Å lære de strategier, regler og prosedyrer som er særegne for direkte markedsføring.
Et spesielt mål er å lære studentene å forstå hvordan man bruker markedssystemer for å styre kommunikasjonen med kunden.

Læringsmål
Målet med kurset er å bringe deltakerne på et kunnskapsmessig nivå som setter dem i stand til å planlegge og gjennomføre interaktive markedsføring.

Kunnskapsmål
Forstå og anvende grunnleggende teorier og prinsipper innen interaktiv kommunikasjon og dialogmarkedsføring.
Kjenne til metodiske prinsipper for kvantitativ og kvalitativ analyse av målgrupper og vurdere de økonomiske resultater av ulike direkte markeds-føringstiltak i en integrert, interaktiv kommunikasjonskontekst.
Studentene skal utvikle grunnleggende kunnskaper om planlegging, gjennomføring og evaluering av interaktive kommunikasjonskampanjer og programmer.
Bli introdusert til IT-baserte CRM-systemer.
Bli introdusert til digital teknologis muligheter i utvikling av kunde – leverandørdialog og interaktivitet.
Lære om de etiske sider ved interaktiv markedsføring

Ferdighetsmål
Anvende teori om interaktiv markedskommunikasjon til målretting av bedriftens 1-t-1 kommunikasjon.
Utvikle strategier for interaktiv kommunikasjon.
Kunne kombinere ulike verktøy til målrettet påvirkning av ulike målgrupper.
Kunne vurdere effekten av ulike bruk av virkemidler.
Identifisere konsekvensielle krav til organisasjonen for gjennomføring av direkte markedsføring.
Budsjetter og kalkulere lønnsomheten av ulike program og kampanjer.

Holdningsmål
Bli bevisst at interaktiv kommunikasjon skal skjer i samsvar med grunnleggende personvernhensyn, beskytte den enkelte kunde mot at personvernet blir krenket, samt sikre behovet for personlig integritet, privatlivets fred og tilstrekkelig kvalitet på personopplysninger.
Bli bevisst at høy kvalitet på den interaktive kommunikasjon reduserer negativ miljøpåvirkning.

Forkunnskaper
Kurset forutsetter ingen spesielle forkunnskaper.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Safko, Lon , David K. Brake. 2012. The social media bible : tactics, tools, and strategies for business success. 3rd ed. Wiley. kap 1,2,3,20,21,22,24,25,39, 40, 41 og 43
Spiller, Lisa, Martin Bayer. 2012. Contemporary direct & interactive marketing. 3rd ed. Pearson Education. 450


Anbefalt litteratur
Bøker:
Stone, Bob and Ron Jacobs. 2008. Successful direct marketing methods : interactive, database, and customer-based marketing for digital age. 8th ed. McGraw-Hill

Artikler:
Kunøe, Gorm. Interaktiv kommunikasjon. Handelshøyskolen BI. Artikkelsamlingen omfatter følgende artikler ;
1)
Barwise, Patrick. 2002. “Permission-Based Mobile Advertising”. Journal of Interactive Marketing. Vol 16/ No.1/ Winter. (10 sider )
2)
Dommeyer, Curt J. og Gross, Barbara L. 2003. “What Consumers Know and What They Do: An Investigation of Consumer Knowledge, Awareness, and Use of Privacy Protection Strategies”. Journal of Interactive Marketing. Vol 17/ No. 2/ Spring (17 sider)
3)
Gupta, Sunil og Lehmann, Donald R. 2003. ”Customers As Assets. Journal of Interactive Marketing. Vol 17/ No. 1/ Winter (15 sider)
4)
Heilman, Carrie M., Kaefer, Fredrick og Ramenofsky, Samuel D. 2003. Determimining the Appropriate Amount of Data for Classifying Consumers for Direct marketing Purposes”. Journal of Interactive Marketing. Vol 17/ No. 3/ Summer (23 sider)
5)
Mathwick, Charla. 2002. ”Understanding the online Consumer: A Typology of Online Relational Norms and Behavior”. Journal of Interactive Marketing. Vol 16/ No. 1/ Winter (15 sider)
6)
Montoya-Weiss, Mitzi M., Voss, Glenn B. Og Grewal, Dhruv. 2003.”Determinants of Online Channels Use and Overall Satisfaction With a Relational Multichannel Service Provider”. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 31, No. 4. (10 sider)


Emneoversikt
  • Introduksjon til interaktiv kommunikasjon
  • Strategier i interaktiv kommunikasjon
  • Kreativitet i dialoge- og sosiale medier
  • Virkemidler i interaktiv kommunikasjon: Fra Internett til brev og TM
  • Databasen og datasystemene
  • Markedsmuligheter og datamining
  • Økonomien i interaktiv kommunikasjon
  • CRM-systemer
  • Kryssalg
  • Fulfilment
  • Norske cases

Dataverktøy
itslearning. Sudentene få demonstrert typiske IT-baserte crm-systemer.

Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres over 36 kurstimer med forelesninger og gruppearbeid, og deltakerne oppfordres til å relatere øvingsoppgaver til egen bedrift.
Aktiviteter og timebruk :
Deltakelse i forelesningene, 36 timer
Forberedelser til forelesninger, 24 timer
Oppgaveløsning (egen og grupper), 40 timer
Selvstudium litteratur/eksamensforberedelse, 60 timer
Diverse / egenadministrasjon, 40 timer
Totalt 200 timer.

Ressursbruk:
Forelesninger m/ dialog og mindre gruppeoppgaver, 36 timer
Veiledningsseminarer i prosjektoppgave, 9 timer
Totalt 45 timer.


Eksamen
3 timers skriftlig eksamen uten hjelpemidler.

Eksamenskode(r)
BIK29361 Dialogmarkedsføring og sosiale medier, teller 100% frem til fullført og bestått kurs i BIK 2936, 7.5 studiepoeng.

Hjelpemidler til eksamen
Ingen

Kontinuasjon
Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring.

Tilleggsinformasjon