BIK 2936 Dialogmarkedsføring og sosiale medier
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
BIK 2936 Dialogmarkedsføring og sosiale medier Kursansvarlig Gorm Kunøe Institutt Institutt for markedsføring Semester Høst Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Interaktiv kommunikasjon er blant de virkemidler innen markedsføring med sterkest økning. Bruken av IT til å utvikle relasjoner til kunder ved bruk av dialogmarkedsføring gir markedsføreren et helt annet sett av virkemidler enn det vi kjenner fra massemarkedsføring. Kursets mål er å gi studenter med en solid bakgrunn innen markedsføringsfag inngående kjennskap til hvordan man markedsfører seg interaktivt til kunder uten bruk av mellomledd. Å lære de strategier, regler og prosedyrer som er særegne for direkte markedsføring. Et spesielt mål er å lære studentene å forstå hvordan man bruker markedssystemer for å styre kommunikasjonen med kunden. Læringsmål Målet med kurset er å bringe deltakerne på et kunnskapsmessig nivå som setter dem i stand til å planlegge og gjennomføre interaktive markedsføring. Kunnskapsmål Forstå og anvende grunnleggende teorier og prinsipper innen interaktiv kommunikasjon og dialogmarkedsføring. Kjenne til metodiske prinsipper for kvantitativ og kvalitativ analyse av målgrupper og vurdere de økonomiske resultater av ulike direkte markeds-føringstiltak i en integrert, interaktiv kommunikasjonskontekst. Studentene skal utvikle grunnleggende kunnskaper om planlegging, gjennomføring og evaluering av interaktive kommunikasjonskampanjer og programmer. Bli introdusert til IT-baserte CRM-systemer. Bli introdusert til digital teknologis muligheter i utvikling av kunde – leverandørdialog og interaktivitet. Lære om de etiske sider ved interaktiv markedsføring Ferdighetsmål Anvende teori om interaktiv markedskommunikasjon til målretting av bedriftens 1-t-1 kommunikasjon. Utvikle strategier for interaktiv kommunikasjon. Kunne kombinere ulike verktøy til målrettet påvirkning av ulike målgrupper. Kunne vurdere effekten av ulike bruk av virkemidler. Identifisere konsekvensielle krav til organisasjonen for gjennomføring av direkte markedsføring. Budsjetter og kalkulere lønnsomheten av ulike program og kampanjer. Holdningsmål Bli bevisst at interaktiv kommunikasjon skal skjer i samsvar med grunnleggende personvernhensyn, beskytte den enkelte kunde mot at personvernet blir krenket, samt sikre behovet for personlig integritet, privatlivets fred og tilstrekkelig kvalitet på personopplysninger. Bli bevisst at høy kvalitet på den interaktive kommunikasjon reduserer negativ miljøpåvirkning. Forkunnskaper Kurset forutsetter ingen spesielle forkunnskaper. Obligatorisk litteratur Bøker: Safko, Lon , David K. Brake. 2012. The social media bible : tactics, tools, and strategies for business success. 3rd ed. Wiley. kap 1,2,3,20,21,22,24,25,39, 40, 41 og 43 Spiller, Lisa, Martin Bayer. 2012. Contemporary direct & interactive marketing. 3rd ed. Pearson Education. 450 Anbefalt litteratur Bøker: Stone, Bob and Ron Jacobs. 2008. Successful direct marketing methods : interactive, database, and customer-based marketing for digital age. 8th ed. McGraw-Hill Artikler: Kunøe, Gorm. Interaktiv kommunikasjon. Handelshøyskolen BI. Artikkelsamlingen omfatter følgende artikler ; 1) Barwise, Patrick. 2002. “Permission-Based Mobile Advertising”. Journal of Interactive Marketing. Vol 16/ No.1/ Winter. (10 sider ) 2) Dommeyer, Curt J. og Gross, Barbara L. 2003. “What Consumers Know and What They Do: An Investigation of Consumer Knowledge, Awareness, and Use of Privacy Protection Strategies”. Journal of Interactive Marketing. Vol 17/ No. 2/ Spring (17 sider) 3) Gupta, Sunil og Lehmann, Donald R. 2003. ”Customers As Assets. Journal of Interactive Marketing. Vol 17/ No. 1/ Winter (15 sider) 4) Heilman, Carrie M., Kaefer, Fredrick og Ramenofsky, Samuel D. 2003. Determimining the Appropriate Amount of Data for Classifying Consumers for Direct marketing Purposes”. Journal of Interactive Marketing. Vol 17/ No. 3/ Summer (23 sider) 5) Mathwick, Charla. 2002. ”Understanding the online Consumer: A Typology of Online Relational Norms and Behavior”. Journal of Interactive Marketing. Vol 16/ No. 1/ Winter (15 sider) 6) Montoya-Weiss, Mitzi M., Voss, Glenn B. Og Grewal, Dhruv. 2003.”Determinants of Online Channels Use and Overall Satisfaction With a Relational Multichannel Service Provider”. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 31, No. 4. (10 sider) Emneoversikt
Dataverktøy itslearning. Sudentene få demonstrert typiske IT-baserte crm-systemer. Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres over 36 kurstimer med forelesninger og gruppearbeid, og deltakerne oppfordres til å relatere øvingsoppgaver til egen bedrift. Aktiviteter og timebruk : Deltakelse i forelesningene, 36 timer Forberedelser til forelesninger, 24 timer Oppgaveløsning (egen og grupper), 40 timer Selvstudium litteratur/eksamensforberedelse, 60 timer Diverse / egenadministrasjon, 40 timer Totalt 200 timer. Ressursbruk: Forelesninger m/ dialog og mindre gruppeoppgaver, 36 timer Veiledningsseminarer i prosjektoppgave, 9 timer Totalt 45 timer. Eksamen 3 timers skriftlig eksamen uten hjelpemidler. Eksamenskode(r) BIK29361 Dialogmarkedsføring og sosiale medier, teller 100% frem til fullført og bestått kurs i BIK 2936, 7.5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Ingen Kontinuasjon Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI