BIK 2934 Filosofi i arbeidslivet
Kursansvarlig Øyvind Kvalnes
Institutt Institutt for ledelse og organisasjon
Semester Høst; Vår
Studiepoeng 7,5
Undervisningsspråk Norsk
Innledning Dette kurset anvender filosofi og psykologi som verktøy for å håndtere konkrete utfordringer som kan oppstå i arbeidslivet. Dilemmaer belyses gjennom bruk av filosofiske og psykologiske begreper. Hvordan kan den enkelte utvikle dømmekraft og klokskap for å meste sin arbeidshverdag på en bedre måte? Deltakerne blir kjent med teorier og begrepslige verktøy som gjør at de kan reflektere aktivt over egen praksis. Det gir dem mulighet til å utvikle prestasjonene sine på jobb, både individuelt og i fellesskap. Underveis får de faglige innspill fra forskere så vel som fra praktikere.
Læringsmål Kunnskapsmål: Deltakerne blir kjent med teorier og begreper innen tre faglige hovedområder: Etikk, kommunikasjon og sosialpsykologi. De får utdelt begrepslige verktøy fra disse områdene, og blir fortrolige med filosofiske og psykologiske studier av mennesket: Hvordan utvikler vi moral og samvittighet? Hva skal til for å skape kultur for konstruktiv dialog på en arbeidsplass? Hvilke faktorer påvirker mennesket til å levere ypperlige prestasjoner?
Ferdighetsmål: Gjennom praktiske øvelser skal deltakerne bygge opp evnen til å takle utfordringer i sin egen arbeidshverdag. De skal bli i stand til å analysere et dilemma og begrunne valgene sine i slike situasjoner. Kurset gir dem trening i å sette ord på mulige konfliktområder og i identifisere konstruktive alternativer. Dermed kan de bli aktive bidragsytere til å bygge en god organisasjonskultur på egen arbeidsplass.
Holdningsmål: Selvforståelse handler om å se sammenhengen mellom egne prinsipper og praksis. På dette kurset utvikles deltakernes forståelse av seg selv og deres relasjon til andre. De får muligheten til å plassere arbeidsinnsatsen sin inn i en større sosial og personlig ramme. Dette handler om å definere grenser for individuelt ansvar og egen utvikling.
Forkunnskaper Ingen
Obligatorisk litteratur Bøker: Kvalnes, Øyvind. 2008. Se gorillaen! : etikk i arbeid. 2. utg. Universitetsforlaget. 206 sider
Lai, Linda. 1999. Dømmekraft. Tano Aschehoug
Nygård, Roald. 2007. Aktør eller brikke? : søkelys på menneskets selvforståelse. 2. utg. Cappelen
Artikkelsamling: Eget kompendium for kurset
Anbefalt litteratur
Emneoversikt Kurset er delt inn i tre hovedemner, med tilhørende underemner: Etikk: Betingelser for moralsk utvikling Etikkens verktøy Ekte og falske dilemmaer
Kommunikasjon: Dialogens grunnlag Ytringskultur Ros og kritikk
Sosialpsykologi: Selvforståelse: Aktør eller brikke Det feilbarlige menneske Selvbestemmelse og autonomi
Dataverktøy itslearning
Læreprosess og tidsbruk Det vil primært bli lagt opp til undervisning i 3 bolker à 2 dager. Undervisningen gjennomføres av forskere fra BI, samt gjester fra norsk arbeidsliv som deler sine erfaringer med å jobbe praktisk med dilemmaer og utfordringer.
Eksamen Evalueringen består av en 72 timers hjemmeeksamen som løses individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter.
Eksamenskode(r) BIK 29341, 72 timers hjemmeeksamen teller 100 % for å oppnå karakter i BIK 2934 Etikk i arbeidslivet, 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Kontinuasjon Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring.
Tilleggsinformasjon
|