BIK 2923 Kreativitet i individ, gruppe og organisasjon
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
BIK 2923 Kreativitet i individ, gruppe og organisasjon Kursansvarlig Thorvald Hærem Institutt Institutt for ledelse og organisasjon Semester Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Læringsmål KUNNSKAP Forstå kreativitetsbegrepet og forholdet mellom kreativitet og innovasjon Forstå alternative teorier om kreativitet og forholdet mellom dem Forstå relevansen av kreativitet på forskjellige nivå, fra individer til organisasjoner Forstå rollen til kreativitet i den generelle problemløsningsprosessen Forstå hvordan kreativitet normalt utfolder seg gjennom steg og faser Forstå hvorfor kreative prosesser er vanskelig å håndtere og hvordan slike prosesser kan styres FERDIGHETER Være i stand til å bruke heuristiske metoder som kan trigge kreative prosesser Lære å bruke riktige metoder for å håndtere forhold som kan hindre og blokkere kreativitet på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå Lære å bruke måter å kommunisere og undervise grunnleggende prinsipper og funksjoner for kreativitet i forretningslivet Være i stand til å anvende teknikker som kan fremme kreativitet i grupper og team Lære å bruke verktøy til å diagnostisere og lede kreative miljø i organisasjoner Lære å anvende diagnoseverktøy for å måle kreativitet på et individ, gruppe og organisasjonsnivå REFLEKSJON Utvikle en målt forståelse for relevansen og bredden av kreativitet i næringslivet Kunne forstå hvordan kreativitet er demystifisert Kunne kritisk vurdere praktiske metoder og kurs som påstås å fremme kreativitet Ha en realistisk og erfaringsbasert holdning til spørsmål om hvilken utstrekning det er mulig å påvirke og styre kreative prosesser Utvikle en empirisk basert forståelse av hvordan mikro og makro forhold samvirke i å fremme eller indre kreative prosesser i en næringslivskontekst Være i stand til å kritisk kunne diskutere konsepter som kreative klasse, kreativ økonomi og kreativt samfunn Forkunnskaper Ingen. Obligatorisk litteratur Bøker: Forsth, Leif-Runar. 2004. Praktisk nytenkning : systematisk og kreativ problemløsning. Aquarius Forlag Proctor, Tony. 2010. Creative problem solving for managers : developing skills for decision making and innovation. 3rd ed. Routledge Artikkelsamling: Artikler for hver kursdag publiseres på læringsplattformen It`s learning. Sandvika: Handelshøyskolen BI. Anbefalt litteratur Emneoversikt
Dataverktøy itslearning Læreprosess og tidsbruk Kurset vil bli gjennomført over ett semester med work-shops av totalt 42 timers varighet. Studentene vil jobbe i små grupper hvor de får anledning til å prøve ut kreativitetsteknikker, løse problemer og diskutere faget. Arbeidet i grupper vil bli veiledet av kursholderene. Denne undervisningsformen er også valgt for å gi deltakerne en innføring i metodisk opplegg og gjennomføring av kurs i workshop format. Eksamen Studentene evalueres gjennom tre timers individuell skriftlig eksamen, 7,5 studiepoeng. Eksamenskode(r) BIK 29231 - Skriftlig eksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset BIK 2923, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Ingen hjelpemidler tillatt. Kontinuasjon Ved neste ordinære eksamen i kurset. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI