BIK 2914 Coaching og selvledelse
BIK 2914 Coaching og selvledelse
Å hjelpe seg selv, ledere og medarbeidere til å lykkes.
Individet har store ressurser og talenter, men greier ikke alltid å utvikle sitt potensiale alene. Mange ødelegger for seg selv gjennom "negativt selvsnakk". Individ og team trenger gode hjelpere som kan bidra til å identifisere og utvikle talent og styrker. Den tradisjonelle ordre og kontroll-ledelse må erstattes av nye former for ledelse.
Dette er et prosessorientert kurs der vekt legges på å utvikle en coachende væremåte. Kurset er praktisk og handlingsorientert. Det bygges bro over det såkalte "knowing-doing gapet for å oppnå resultater.
Etter at kurset er avsluttet, skal deltakerne:
- Ha tilegnet seg en god og bred forståelse av hva coaching innebærer
- Ha godt kjennskap til selvledelse
- Kjenne til en rekke praktiske verktøy som kan benyttes i coaching
- Ha tilegnet seg en oversikt over ulike spesialiseringer i coaching
- Innsikt i suksessfaktorer og fallgruver i coaching
- Kjenne til kritikken av coaching
1. Bruke strukturerte metoder i coaching for å hjelpe seg selv og andre til å lykkes
2. Benytte selvledelse/superledelse til å lede seg selv, samt til å lede medarbeidere til å lede seg selv
3. Bruke indre motivasjon, samt videreutvikle selvtillit, selvfølelse og mestringstro
4. Bruke coachens "verktøykasse", f.eks. aktiv lytting, forløsende spørsmål, intuisjon og tilbakemelding
5. Danne et godt nettverk for videre utvikling og læring
- Ha en altruistisk grunnholdning og et ønske om å hjelpe individ og gruppe til å lykkes
- Se betydningen av å reflektere over egne verdier, tanker og atferd
- Være bevisst etiske vurderinger og "røde flagg" ved coaching
- Kunne vurdere sentrale fallgruver i coaching
- Ha et reflektert og balansert syn på metode og fremgangsmåte ved coaching
Ved gjennomføringen av læreprosessen vil vi legge vekt på å utvikle et åpent, direkte og støttende miljø. Læreprosessen vil delvis foregå i smågrupper, der de 5 - 6 medlemmene i hver gruppe vil fungere som coacher og mentorer for hverandre.
Coaching: Å hjelpe seg selv, ledere og medarbeidere til å lykkes
- Hva er coaching? Hvorfor coaching? Hvordan coache? Hva er ikke coaching?
- Coaching og avgrensing til ledelse, mentoring, veiledning, rådgivning og terapi
- Effekter av ledertrening: Hva sier forskningen? Effekter av coaching. Hva sier forskningen?
Å sette agendaen: Utfordringer og muligheter vi står overfor
- Paradokser og dilemmaer ved ledelse og samarbeid
- Fra "ordre- og kontrollteorier" til coaching
- "The knowing - doing gap": Fra kunnskap til praktisk handling
- Etiske vurderinger, fallgruver og "røde flagg"
Coaching-fundamentet
- Positiv psykologi. "Flow". Det hele og meningsfulle liv
- Et positivt menneskesyn: Det lærende mennesket
- Selvoppfyllende profetier
- Andragogikk og pedagogikk. Et filosofisk grunnlag for coaching
Basismetoder i coaching
- Atferdscoaching, kognitiv coaching, humanistisk coaching og eksistensiell coaching
- Ferdighets-, resultat- og utviklingscoaching
Coaching-metode
- Bygge tillit og troverdighet. Situasjonsforståelse.
- Grad av modenhet for coaching. Hva ønsker coachi? Målsetning.
- Hva er coachis talenter og styrker?
- Indre og ytre hindringer. Hvordan overvinne hindringer?
- Alternative muligheter og planlegging av tiltak. Skalering.
- Gjennomføring, evaluering og skrittvis læring. Personlig belønning
Superledelse/selvledelse: Å lede individet til å lede seg
- Kognitiv ledelse: Å styre sine egne tanker
- Atferdsledelse: Å styre egen atferd
- Naturlige belønninger: Autonomi, kompetanseutvikling og gode følelser
- "Stimulikontroll": Å legge forholdene tilrette
- Subjektiv mestringstro: Selvtillit og selvfølelse
- Kommunikasjon
- Aktiv lytting på ulike nivåer. Å stille forløsende spørsmål. Løsningsorientert dialog
- Bruk av intuisjon for å forstå mer. Oppfordre til handling
- Å oppleve positive mestring. Bruk av tilbakemelding.
Utvikling av ferdigheter i coaching
- Hva kjennetegner en dyktig coach? Hva innebærer en coachende lederstil?
- Suksessfaktorer og fallgruver ved coaching
- Løsnings- og fremtidsorientering. Unngå for mye fokusering på fortid og problem
Praktisk trening i coaching
- Utvikling av egen tenkemåte, væremåte og læremåte
- Ferdighetstrening. Aksjonslæring. Selvrefleksjon. Tilbakemelding
- Plan for utvikling av sin personlige rolle og sin profesjonelle rolle
- Praktisk bruk av etikk og "røde flagg"
Det legges vekt på å utvikle et godt og støttende læremiljø. Treningen foregår delvis i dyader, triader og smågrupper, der deltakerne også fungerer som coacher og hjelpere for hverandre.
BI Nettstudier
I kursgjennomføringen ved BI Nettstudier benyttes nettbaserte undervisningsplattform i kombinasjon med samlinger. Her publiserer nettlærer fagstoff, øvingsoppgaver (inklusive innsendingsoppgaver med tilbakemeldinger), samt eventuelle case og digitale læringsressurser. Studentene gis mulighet til å kommunisere med nettlærer og medstudenter. Nettstudentene tilbys også en studieguide, som er en pedagogisk veiledning til pensumlitteraturen. Tre innsendingsoppgaver: Oppgave 1 Forberedelse av en coachende eller utviklende samtale. Oppgave 2 Erfaringer som er gjort til coachende eller utviklende samtaler, Oppgave 3 Refleksjon over samtalene som er gjort. Hvilken læring er gjort i prosessen. Til alle tre oppgavene er det positivt om en knytter det opp til teori.
Kurset er også knyttet opp mot et forskningsprosjekt hvor en søker å få kunnskap knyttet til temaer innen coaching. Det er frivillig å være med på de undersøkelsene som kan komme, og som du vil få en tilbakemelding på. Deltakelse på undersøkelsene innebærer at du gir aksept for at empirien kan brukes i anonymisert form i forskningsøyemed.
Generell studiekompetanse
Deltakerne bør ha grunnleggende innsikt i organisasjon og ledelse.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Individuell Varighet: 1 Semester Kommentar: Kurset avsluttes med en prosjektoppgave som deles ut første kursdag. Oppgaven løses individuelt. Prosjektoppgaven skal ha max 20 sider. Eksamenskode: BIK 29141 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.