BIK 2902 Logistikk og Markedsføring
BIK 2902 Logistikk og Markedsføring
Kurset behandler oppbygging av forsyningskjeder og gjennomføring av logistikkprosesser. Valg og ledelse av ulike organisasjonsformer i forsyningskjeden står sentralt. Det samme gjelder de fysiske og administrative prosesser som er knyttet til det å anskaffe, håndtere, lagre, og transportere råvarer og ferdigvarer.
Det er tette bånd mellom fagene logistikk og markedsføring. I dette kurset vil man lære om hvordan disse fagområdene henger sammen og utfyller hverandre. Man ser utfordringene fra begge fagområder, enkelt sagt forklarer logistikksiden av kurset den fysiske flyten av varene og hvordan kanalene kan operasjonaliseres og i markedsføringsdelen presenteres hvordan kjeden er bygget opp.
Ledelse av forsyningskjeder krever at man ser alle aktørene i et helhetsperspektiv. Produktledelse handler om å forvalte en bedrifts produkter med sikte på å skape verdier for både bedriften og dens kunder.
Logistikkprosessene går på tvers av de tradisjonelle funksjonsområdene internt i bedriftene og de omfatter både leverandører og kunder. Måten prosessene gjennomføres på, har avgjørende virkning på både konkurranseevne og lønnsomhet. Som fagområder har logistikk og markedsføring gjennomgått en utvikling der hovedfokus var på delområder til et helhetlig syn på ledelse av forsyningskjeden.
Etter endt kurs skal studentene ha forståelse for de ledelsesmessige utfordringer det medfører å inngå i forpliktende samarbeid som forsyningskjeder representerer, og en grunnleggende innsikt i logistikkprosesser.
Etter endt kurs skal studentene ha:
- Kjennskap til alternative former for samarbeid mellom bedrifter i forsyningskjeden
- Kjenne til drivkrefter bak valg av samarbeidsformer mellom bedriftene i forsyningskjeder
- Kunnskap om sammenhengen mellom ledelse, makt og konfliktstyring.
- Kunnskap om hvordan kunderelasjoner henger sammen i et nettverk av industrielle relasjoner (fra relasjoner til nettverk)
- Kjenne til logistikkmodeller for styring av forsyningskjeder. Eksempler på dette er DuPont analysen, totalkostnadsanalysen, ABC analyser, lagermodeller og andre klassifiseringsmodeller.
- Eksempler på begreper som skal kunne forklares:
- Leveringsservice
- LogistikkostnaderKunde- og leverandørrelasjoner
- Produktledelse
- Vertikal integrasjon
- Franchising
Etter endt kurs skal studentene kunne forklare hvordan man med et kundefokusert og markedsorientert utgangspunkt, kombinerer økonomiske, sosiale og politiske perspektiver for å analysere markedsføringskanaler og fysisk vareflyt.
Studentene vil være i stand til å:
- Vurdere og klassifisere en bedrifts ulike relasjoner og kunne forstå hvordan disse påvirkes gjensidig
- Analysere transaksjoner og vurdere konsekvenser av transaksjonsegenskaper for valg av ulike styringsformer, som for eksempel marked, hybrid og hierarki og mellom ulike former for kontrakter.
- Utføre en distribusjonsanalyse for å finne de mest effektive kanaler fra produsent til sluttkunde.
- Utføre en leverandøranalyse og vite hvordan de kan gjøre innkjøpet mest mulig effektivt og hvordan man bør og kan knytte tette relasjoner med enkelte leverandører.
- Utføre en lageranalyse, og kunne beregne prognoser for fremtidig salg
- Vurdere riktig og kostnadseffektiv leveringsservice mellom leddene i forsyningskjeden
- Kartlegge og vurdere konsekvensene av valg av ulike måter å organisere forsyningskjeden
- Vurdere ulike former for påvirkning og gjennomføring av strategier i forsyningskjeden basert på makt og avhengighetsforhold
- Kunne forvalte en portefølje av produltkategorier og produkter,
Etter endt kurs skal studentene være klar over at effektive distribusjonskanaler kan komme i konflikt med målet om å verne miljøet. De skal også utvikle en etisk bevissthet knyttet til håndtering av leverandører i en innkjøpssammenheng.
- Logistikkbegrepet
- Markedsføringsbegrepet
- Servicenivåer og markedsdekning
- Transport, prognoser og lagerstyring
- Innkjøp
- Markedsføringskanaler
- Markedsføringskanalens ulike servicenivåer og markedsdekning
- Kundeservice
- Miljø
- Makt og konflikter
- Produktledelse
- Produltportefølje
- Marketing mix
Kurset vil gjennomføres ved forelesninger og øvelser, totalt 45 kurstimer.
Generell studiekompetanse
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper i dette kurset.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Kommentar: Kurset avsluttes med en 72 timers individuell hjemme-eksamen. Eksamenskode: BIK 29022 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 40 Time(r) | 5 samlinger á 8 timer |
Webinar | 5 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 45 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 30 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 56 Time(r) | |
Eksamen | 24 Time(r) | 72-timers hjemmeeksamen |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.