BIK 1402 Planlegging av fundraisingskampanjer
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
BIK 1402 Planlegging av fundraisingskampanjer Kursansvarlig Peggy S Brønn Institutt Institutt for kommunikasjon - kultur og språk Semester Vår Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk og engelsk Innledning Hensikten med dette kurset er å bedre deltakernes ferdigheter i å samle inn penger gjennom bruk av strategiske kampanjer for ”fundraising”. Kurset er tilrettelagt for dem som arbeider i organisasjoner hvor pengeinnsamling er nøkkelen til overlevelse, for konsulenter som bistår disse organisasjonene og for dem som representerer giversiden innen fundraising, for eksempel store bedriftsfond. En kampanje er en serie handlinger hvor man ber om eller samler inn bidrag i form av penger eller andre ressurser. Dette skjer først og fremst ved å be om gaver fra enkeltpersoner, bedrifter, veldedighetsfond eller offentlige organer. Nøkkelen til alle typer innsamlingskampanjer er grundige forundersøkelser og planlegging. Dette innebærer å sette mål, utvikle strategier, utforme oppgaver og tidsplaner samt budsjettering. Læringsmål Kunnskapsmål: Dette kurset gir studenter som arbeider med fundraising dypere innsikt i grunnleggende konsepter bak avgjørelser som treffes når man utvikler en fundraisingkampanje. Kurset gir studenter som tilbyr rådgivningstjenester til organisasjoner som benytter seg av fundraising bedre forståelse for strategiske fundraisingprosesser. Det samme gjelder studenter som er konsulenter for givere i bedrifter. Ved gjennomført kurs skal studentene være i stand til å utvikle en integrert fundraisingkampanje. Ferdighetsmål: Studentene skal kunne evaluere dagens taktikker og metoder ved å forbedre sine ferdigheter i:
Holdningsmål: Studentene skal kunne forstå at å forfatte en vellykket fundraisingkampanje kan være utfordrende, men samtidig kan det også være en måte å få dypere innsikt i hvordan forskning anvendes i praksis. Forkunnskaper Ingen. Obligatorisk litteratur Bøker: Smith, Ronald D. 2009. Strategic planning for public relations. 3rd ed. Routledge Annet: Key articles available on its learning Anbefalt litteratur Bøker: Burnett, Ken. 2002. Relationship fundraising : a donor-based approach to the business of raising money. 2nd ed. Jossey-Bass Fischer, Marilyn. 2000. Ethical decision making in fund raising. Wiley Emneoversikt
Dataverktøy Studentene må ha grunnleggende kjennskap til standard Windows-programmer. itslearning Læreprosess og tidsbruk Kurset vil gjennomføres med totalt 36 kurstimer. Eksamen Studentene skal skrive en prosjektoppgave i form av en simulert fundraisingkampanje, som skal ligge så tett opp til en reell situasjon som mulig. Studentene blir oppmuntret til å arbeide i team. Hvert team kan ha maksimum tre studenter. Eksamenskode(r) BIK 14021 - Prosjektoppgave, teller 100% for å oppnå karakter i kurset BIK 1402 Planlegging av fundraisingskampanjer, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Kontinuasjon Ved neste ordinære gjennomføring av kurset. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI