BIK 1402 Planlegging av fundraisingskampanjer

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

BIK 1402 Planlegging av fundraisingskampanjer

Kursansvarlig
Peggy S Brønn

Institutt
Institutt for kommunikasjon - kultur og språk

Semester
Vår

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk og engelsk

Innledning
Hensikten med dette kurset er å bedre deltakernes ferdigheter i å samle inn penger gjennom bruk av strategiske kampanjer for ”fundraising”. Kurset er tilrettelagt for dem som arbeider i organisasjoner hvor pengeinnsamling er nøkkelen til overlevelse, for konsulenter som bistår disse organisasjonene og for dem som representerer giversiden innen fundraising, for eksempel store bedriftsfond.

En kampanje er en serie handlinger hvor man ber om eller samler inn bidrag i form av penger eller andre ressurser. Dette skjer først og fremst ved å be om gaver fra enkeltpersoner, bedrifter, veldedighetsfond eller offentlige organer. Nøkkelen til alle typer innsamlingskampanjer er grundige forundersøkelser og planlegging. Dette innebærer å sette mål, utvikle strategier, utforme oppgaver og tidsplaner samt budsjettering.

Læringsmål
Kunnskapsmål:
Dette kurset gir studenter som arbeider med fundraising dypere innsikt i grunnleggende konsepter bak avgjørelser som treffes når man utvikler en fundraisingkampanje. Kurset gir studenter som tilbyr rådgivningstjenester til organisasjoner som benytter seg av fundraising bedre forståelse for strategiske fundraisingprosesser. Det samme gjelder studenter som er konsulenter for givere i bedrifter. Ved gjennomført kurs skal studentene være i stand til å utvikle en integrert fundraisingkampanje.


Ferdighetsmål:
Studentene skal kunne evaluere dagens taktikker og metoder ved å forbedre sine ferdigheter i:
    • å velge relevante undersøkelser for å starte en fundraisingkampanje
    • å posisjonere organisasjoner overfor givere
    • å segmentere og kartlegge givere
    • å velge realistiske mål og delmål for fundraising
    • å kople taktikker/tiltak for fundraising til kampanjemål og delmål
    • å velge relevante evalueringsteknikker for å vurdere hvor vellykket kampanjen var
    • å kommunisere om arbeidet med fundraising

Holdningsmål:
Studentene skal kunne forstå at å forfatte en vellykket fundraisingkampanje kan være utfordrende, men samtidig kan det også være en måte å få dypere innsikt i hvordan forskning anvendes i praksis.

Forkunnskaper
Ingen.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Smith, Ronald D. 2009. Strategic planning for public relations. 3rd ed. Routledge

Annet:
Key articles available on its learning


Anbefalt litteratur
Bøker:
Burnett, Ken. 2002. Relationship fundraising : a donor-based approach to the business of raising money. 2nd ed. Jossey-Bass
Fischer, Marilyn. 2000. Ethical decision making in fund raising. Wiley


Emneoversikt
      Innføring i rammeverk for fundraising og prosess for kampanjeplanlegging
        • Undersøkelser
        • Strategi
        • Fastsetting av mål og delmål
        • Taktikker/tiltak for fundraisng
        • Bruk av effektiv kommunikasjon: budskap og kanaler
        • Budsjettering
        • Evalueringsverktøy

Dataverktøy
Studentene må ha grunnleggende kjennskap til standard Windows-programmer. itslearning

Læreprosess og tidsbruk
Kurset vil gjennomføres med totalt 36 kurstimer.


Eksamen
Studentene skal skrive en prosjektoppgave i form av en simulert fundraisingkampanje, som skal ligge så tett opp til en reell situasjon som mulig. Studentene blir oppmuntret til å arbeide i team. Hvert team kan ha maksimum tre studenter.

Eksamenskode(r)
BIK 14021 - Prosjektoppgave, teller 100% for å oppnå karakter i kurset BIK 1402 Planlegging av fundraisingskampanjer, 7,5 studiepoeng.

Hjelpemidler til eksamen


Kontinuasjon
Ved neste ordinære gjennomføring av kurset.

Tilleggsinformasjon