BIK 1030 Fintech, muliggjørende teknologier og endring

BIK 1030 Fintech, muliggjørende teknologier og endring

Kurskode: 
BIK 1030
Institutt: 
Strategi og entreprenørskap
Studiepoeng: 
7.5
Kursansvarlig: 
Tarjei Alvær Heggernes
Kursnavn på engelsk: 
Fintech, Enabling Technologies and Change Management
Produktkategori: 
Executive
Portefølje: 
Executive - Bachelor of Management
Semester: 
2025 Vår
Aktiv status: 
Aktivt
Studienivå: 
Bachelor
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Gjennom emnet «Fintech, muliggjørende teknologier og endring» vil deltakerne få en gjennomgang av faktorer som påvirker utviklingen både i denne finansnæringen og i samfunnet ellers de nærmeste årene. Dette skal skape bakgrunn for å kunne forstå hvilke utfordringer ulike aktører i næringen står overfor. I tillegg til et oversiktsbilde vil deltakerne lære mer om digital økonomi og hva som er spesielt digitalt og datadrevne forretningsmodeller og virksomheter.

For å forstå endringer som omfatter både næringen og dens kunder vil deltakerne også lære om ulike muliggjørende teknologier og hvilke konsekvenser/effekter disse har på utvalgte sektorer i samfunnet

Digital transformasjon handler imidlertid ikke bare om teknologi og digital økonomi, men minst like mye om kultur og forståelse for endringsprosesser. Derfor vil deltakerne gjennom dette emnet utvikle innsikt i og forståelse for hvordan teknologi spiller sammen med andre endringer i samfunnet og skaper grunnlag for både nye tjenester og nye forretningsmodeller.

Kunnskapsmål

Gjennom dette emnet skal deltakerne …

  • få bred kunnskap om hva digital transformasjon i finanssektoren innebærer og hvilke drivkrefter som påvirker utviklingen både på makro- og mikronivå.
  • Få kjennskap til hvordan rammevilkår endres som følge av endrede reguleringer, deregulering og kontroll (eks hvitvasking etc)
  • få grunnleggende kunnskap om digital økonomi og på hvilke måter utviklingen av en digital økonomi erstatter en mer tradisjonell industriell økonomi og påvirker sektorens tjenester, forretningsmodeller og aktører
  • Få innsikt i hvilke nye roller og oppgaver fintech-sektoren, alene eller i samarbeid med de etablerte virksomhetene, kan tenkes å få i samfunnet som følge av en digital transformasjon
  • Kunne forstå hvilke utfordringer en står overfor med tanke på ledelse av endringsprosesser i en digital transformasjon og hvordan disse kan håndteres
Ferdighetsmål

Etter kurset skal deltakerne …

  • Ha utviklet ferdigheter i å analysere vilkår for digital transformasjon i fintech-sektoren.
  • Kunne bidra til en analyse av hva som skal til for å lykkes med en digital transformasjon i sektoren
  • Kunne forstå og gjøre bruk av ny kunnskap og innsikt om faktorer som berører endringsprosesser i sektoren
  • Kunne kommunisere hvilke utfordringer en står overfor grunnet nye muliggjørende teknologier
  • Kunne delta i gjennomføringen av endringsprosesser
Generell kompetanse

Gjennom dette kurset skal deltakerne opparbeide kompetanse til å kunne …

  • anvende aktuell teori og modeller på et bredt felt av praktiske problemstillinger knyttet til digital transformasjon i egen organisasjon og sektoren mer overordnet
  • anvende sin kunnskap i nye kontekster i sektoren
  • utvikle og delta aktivt i gjennomføring av aktuelle endrings- og innovasjonsprosjekter i egen organisasjon
Kursets innhold

Innholdet i kurset består av 4 moduler, hver på 1,5 stp, samt en eksamensmodul på 1,5 stp, til sammen 7,5 stp. Modulene har et ultrafleksibelt, heldigitalt læringsdesign og omfatter følgende temaer:

 

  • Introduksjon til digital transformasjon i finanssektoren.
  • Muliggjørende teknologier
  • Digital økonomi og forretningsmodeller
  • Ledelse av digital transformasjon
  • Eksamensmodul 3 uker hjemmeeksamen
Undervisnings- og læringsaktiviteter

Kurset benytter studieplattformen EdX.

Det er tre forutsetninger som må være på plass for at en skal kunne lære noe. En må ha en form for instruksjon, en må øve og en må vite om en har forstått noe eller ikke.

Instruksjonen i disse kursene vil være heldigital, hovedsakelig i form av tekster og videoer, mens øvinger og tester av forståelse vil være i form av ulike typer oppgaver.

I tillegg vil det være omfattende tilbakemeldingssløyfer i form av ulike typer evalueringer, slik som «smilefjes», små spørreskjemaundersøkelser etc.

Emnet er delt opp i selvstendige kurs som gjennomføres individuelt i eget tempo, men innenfor en gitt tidsramme og i en gitt rekkefølge. Hvert av kursene vil ledsages av synkrone arrangementer i form av webinarer, podcast, Q&A med mer. Totalt antall timer inkludert løsing av eksamensoppgaven 195.

I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.

Dataverktøy
Dataverktøy definert under punktet "Undervisnings- og læringsaktiviteter".
Kvalifikasjoner
Eksamen
Vurderinger
Eksamenskategori: 
Innlevering
Vurderingsform: 
Fil-innlevering PDF
Eksamen/innleveringssemester: 
Første semester
Vekting: 
100
Gruppering: 
Gruppe (1 - 3)
Varighet: 
3 Uke(r)
Kommentar: 
Fagoppgave over tre uker, teller 100% av karakteren.
Eksamenskode: 
BIK 10301
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamenstype: 
Ordinær eksamen
Total vekting: 
100
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Digitale læringsressurser
8 Time(r)
Videoer
Digitale læringsressurser
8 Time(r)
Podcaster/Seminar
Studentenes eget arbeid med læringsressurser
100 Time(r)
Lese og reflektere over skriftlig innhold. All tekst i kursrommet er obligatorisk litteratur.
Individuell oppgaveløsning
34 Time(r)
Løse oppgaver.
Eksamen
45 Time(r)
Jobbe med eksamen.
Sum arbeidsinnsats: 
195

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.