BØK 3561 Prestasjonsstyring
BØK 3561 Prestasjonsstyring
Prestasjonsstyring handler om riktig bruk av styringskonsepter og -verktøy som bidrar til at virksomheter når definerte mål i stadig skiftende omgivelser. Fordi virksomhetens tilsiktede strategi aldri kan bli mer enn usikre antagelser om hvordan virksomheten og verden omkring vil utvikle seg fremover i tid, trenger vi noe som kan redusere usikkerheten i disse antagelsene. Vi trenger noe som kan øke kvaliteten på dem, justere innholdet i dem og i ytterste konsekvens forkaste dem. Dette noe er prestasjonsstyring.
For næringsvirksomhet, men også for mange virksomheter i offentlig sektor, er mål- og indikatorstyring den egnede formen for prestasjonsstyring. Denne styringsformen handler grunnleggende sett om tre ting:
- Finne ut hva som påvirker verdiskapningen i positiv og negativ retning
- Gjøre ressurser tilgjengelig og samordne dem, slik at de peker i samme retning mot en utpekt kurs
- Varsle avvik fra en utpekt kurs, lære fra erfaringer, iverksette tiltak og eventuelt korrigere kursen.
Kurset beskriver verdibegrepet med utgangspunkt i et interessentperspektiv, der virksomhetens samfunnsansvar skal bidra til en mer bærekraftig samfunnsutvikling. Gjennom å vise bransje- og virksomhetstilpassede styringsmodeller, retter kurset søkelyset mot ressurser og aktiviteter som er avgjørende for suksess. Det gir også innsikt i hvordan styringssystemer må innrettes etter bestemte styringsutfordringer og hvordan vi kan lage simuleringsmodeller og prognosemodeller, som gir virksomheten verdifull fremtidsinformasjon.
Studentene skal tilegne seg kunnskaper om:
- prestasjonsstyringens forhold til strategiinnhold og strategiprosess
- verdiskapningsperspektiver, herunder ulike forretningsmodeller
- interessentorientert styring
- ulike former for prestasjonsstyring
- rammeverk for prestasjonsstyring i næringsvirksomhet
- Levers of Control, The Balanced Scorecard og Management by Objectives
- dynamisk styring av virksomhetens ressurser
- styringsrelevante kostnader og inntekter
- konsepter for operasjonell effektivisering
- modeller og verktøy til mål og indikatorstyring, inkludert strategikart, KPI-er og prognoser
- budsjettet som integrert sett av finansielle prognoser
- resultat-, balanse- og likviditetsbudsjettering
- interne prestasjonsrapporter
Studentene skal tilegne seg ferdigheter når det gjelder å:
- utvikle og bruke styringspakker, der verktøy er tilpasset spesifikke styringssituasjoner
- utvikle målstyringsmodeller og kunne vurdere modellenes styrker og svakheter
- utvikle og bruke Excel-baserte budsjettmodeller samt gjennomføre budsjettanalyser for å avdekke avvik mellom planer og prognoser
- gjennomføre prosessanalyser for å effektivisere ressursbruk.
Studentene skal opparbeide en bevissthet om virksomhetsstyring som et kontekstuelt fag, der virksomhetsspesifikke og -eksterne faktorer påvirker styringen. De skal være i stand til å utvikle virksomhetsspesifikke styringsmodeller og forholde seg kritisk til disse.
Del 1 Perspektiver på prestasjonsstyring
- Økonomi- og virksomhetsstyring
- Prestasjonsstyring vs. mål- og indikatorstyring
- Viktige styringskonsepter
- Dynamisk styring
Del 2 Mål- og indikatorstyring
- Styringsrelevant informasjon
- Finansielle måltall
- Utvikling av modell for mål- og indikatorstyring
- Virksomhetstilpasset målstyring
- Målstyring av virksomheters samfunnsansvar
- Prognosebasert styring
Del 3 Aktivitets- og kostnadsstyring
- Kostnadsanalyse – begreper
- Analyse av beslutningers verdibidrag
- ABC
- Målkostnadsanal., livssyklusanalyse og benchmarking
- Operasjonell effektivisering
Del 4 Budsjettering og simulering
- Budsjettets plass i målstyring
- Budsjettets forhold til bokføring
- Resultatbudsjettering
- Likviditets- og balansebudsjettering
- Budsjettsimulering
Kurset foreleses/veiledes over 14 uker. Forelesningene brukes til struktur og innramming av det faglige i tråd med kursets læringsutbytte. Disse øktene støttes av videoer som gjennomgår utvalgte problemstillinger. I tillegg til forelesninger gjennomføres oppgaveseminarer knyttet til kursets del 3 (mål- og indikatorstyring) og del 4 (budsjettering).
Studentene har ansvar for å delta i undervisningen og oppgaveseminarene med spørsmål, kommentarer og diskusjon.
Å løse oppgaver i kursets case- og oppgaveprogram, er avgjørende for å forstå faget. Oppgaveløsning skjer i forelesningene, seminarene og ved selvstendig arbeid. Deler av oppgaveløsningen krever at studentene bruker Excel.
Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil nettlærer, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kombinasjon av digitale læringsressurser og -aktiviteter. Dette vil tilsvare timeantall oppgitt som undervisning på campus. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Totalt anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
BØK 3430 - Innføring i bedriftsøkonomi og finans eller tilsvarende
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Strukturert test Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 3 Time(r) Kommentar: Midtsemestereksamen hjemme 3 timer. Eksamenskode: BØK 35611 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 60 Gruppering: Gruppe (1 - 3) Varighet: 2 Uke(r) Eksamenskode: BØK 35612 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 26 Time(r) | Undervisning og oppgavegjennomgang i klasserom |
Seminargrupper | 24 Time(r) | Studentene skal jobbe med casebaserte problemer og tar i bruk Excel for å utvikle modeller til løsning av budsjett- og kalkulasjonsoppgaver. I oppgaveseminarene oppøves også ferdigheter knyttet til utvikling og bruk av sentrale styringsverktøy. |
Forberedelse til undervisning | 14 Time(r) | Ca 1 time før hver forelesning |
Digitale læringsressurser
| 10 Time(r) | Videoer som oppsummerer tematikk og instruerer ferdigheter |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 38 Time(r) | Lese lærebok |
Individuell oppgaveløsning | 88 Time(r) | Individuelt arbeid / gruppearbeid med oppgaver og caser fra oppgaveprogrammet |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.