MAN 3030/3031/3032/3033 National Management training for pre-school administrators

APPLIES TO ACADEMIC YEAR 2013/2014

MAN 3030/3031/3032/3033 National Management training for pre-school administrators


Responsible for the course
Johan From

Department
Department of Communication - Culture and Languages

Term
According to study plan

ECTS Credits
30

Language of instruction
Norwegian and english

Introduction


    Learning outcome

      Prerequisites


      Compulsory reading
      Books:
      Arnesen, Anne-Lise, red. 2012. Inkludering : perspektiver i barnehagefaglige praksiser. Universitetsforlaget. Kap. 3-5 og 9 (92 s).
      Arnulf, Jan Ketil. 2012. Hva er ledelse. Universitetsforlaget. 135 s.
      Børhaug, Kjetil ... [et al.]. 2011. Styring, organisering og ledelse i barnehagen. Fagbokforlaget. Del 2 og 3 (149 s)
      Eriksen, Bjørn. 2012. Rektors styringsrett. Gyldendal akademisk. sidene 37-5
      0, 57-88, 110-125,137-181 og 217-239. Totalt 120 sider.
      Glaser, Vibeke ... [et al.], red. 2011. Barnehagens grunnsteiner : formålet med barnehagen. Universitetsforlaget. Kap 2-6, 10, 14, 15. 95 s
      Hoff, Kjell Gunnar. 2009. Strategisk økonomistyring. Universitetsforlaget.. 200 s.
      Jacobsen, Dag Ingvar. 2012. Organisasjonsendringer og endringsledelse.. 2. utg. Fagbokforlaget. 100 sider
      Kuvaas, Bård og Anders Dysvik. 2012. Lønnsomhet gjennom menneskelige ressurser : evidensbasert HRM. 2. utg. Fagbokforlaget. kap. 4, 5, 6 og 7 (100 s)
      Marthinsen, Mette og May Britt Postholm. 2012. Personalutvikling i en lærende organisasjon. Tapir akademisk forlag. Kap 3 og 4. 75 s
      Martinsen, Øyvind L., red. 2009. Perspektiver på ledelse. 3. utg. Gyldendal akademisk. Kap. 2-7, 9,11-15,
      Otterstad, Ann Merete og Jeanette Rhedding-Jones, red. 2011. Barnehagepedagogiske diskurser. Universitetsforlaget.. Kap 2 og 5-7 (56 s)
      Seland, Monica. 2011. Livet i den fleksible barnehagen : muligheter og utfordringer i en barnehage i endring. Universitetsforlaget. Kap. 1,2 og 5-7 (100 s)
      Øksnes, Maria. 2010. Lekens flertydighet : om barns lek i en institusjonalisert barndom. Cappelen Damm. Kap. 2- 4, 6 og 8 - 9. 84 s


      Articles:
      Alvestad, M. 2004. Årsplaner i barnehagen – intensjoner og realiteter i praksis ?. Norsk pedagogisk tidsskrift. nr. 1. 15 s
      Bang, Henning. 2008. Effektivitet i lederteam – hva er det, og hvilke faktorer påvirker det?. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. 45 (3). 45 s.
      Berg, Henning. 2010.. Dialog og kommunikasjon i ledergrupper. Tidsskrift for Norsk psykologiforening. nr. 1. 11 s.
      Børhaug, K. og Lotsberg, D.Ø. 2010. Barnehageledelse i endring. Nordisk barnehageforskning. 2 (3). s. 79-94
      Cejka, D. A. 2009. Ansvar og makt: om å konstruere bilder av barn gjennom språklig praksis. I: Solli, Arne,red. Den skrivende førskolelærer : om profesjonalitet og praksis. Fagbokforlaget. 15 s
      Denham, S. 2012. The emotional bases of learning and development in early childhood education. I: Spodek, B. & O. Saracho, red., Handbook of Research on the Education of Young Children. 3rd ed. Routledge. 19 s
      Eilifsen, M. 2012. Anerkjennende ledelse : pleasing eller aksjon?. I: Skoglund, R. I. og I. Åmot, I., red. Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole. Universitetsforlaget. s. 168- 182
      Einarsen, S., A. Skogstad, & L. Glasø. 2012. When leaders are bullies : concepts, antecedents and consequences.. I: Leonard, H.S. ... [et al.], eds., The Wiley-Blackwell handbook of the psychology of leadership, change and organizational development. Wiley Blackwell. 41 s.
      Glasø, L, S. B. Matthiesen, M. Birkeland Nielsen & S. Einarsen. 2007. Do victims of workplace bullying portray a general personality victim profile?. Scandinavian Journal of Psychology. Vol 48. 313-319 (s6)
      Glasø, Matthiesen, Birkeland Nielsen & Einarsen. 2007. Do victims of workplace bullying portray a general personality victim profile?. Scandinavian journal of psychology. 48. 313-319 (s6).
      Hattie, John A. C. 2009. Visible learning : a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge. Kap1+3+11 (48 s)
      Hodkinson, P., Biesta, G. og James, D. 2009. Understanding learning cultures. Educational review. 59 (4). 415-427
      Jansen, Turid Thorsby. 2008. Å arbeide mot det ukjente : prosjektarbeid med barn i barnehagens faglige virksomhet. I: Moser, Thamas og Mari Pettersvold, red. En verden av muligheter : fagområdene i barnehagen. Universitetsforlaget. s. 175-197
      Klev, Roger, Morten Levin. 2009. Læring,meningsdanning og kunnskap i organisasjoner. I: Klev, Roger, Morten Levin. Forandring som praksis : endringsledelse gjennom læring og utvikling. 2. utg. Fagbokforlaget. Kap. 4., s. 90-110
      Senge, Peter ... [et al.]. 2007. Forandringens formationer : udfordringerne i at bevare fremdriften i den lærende organisation. Klim. Kap.2, s 47-72
      Smith, A. 2009. A case study of learning. Architecture and reciprocity. International Journal og Early Childhood. 41(1). 17 s
      Sommer, D., Pramling Samuelsson, I. og Hundeide, K. 2010. I : Sommer, Dion : Child perspectives and children's perspectives in theory and practice. Springer. 41 s
      Østrem, Solveig ...[et al.]. 2009. Alle teller mer : en evaluering av hvordan Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver blir innført, brukt og erfart. Rapport 1/2009. Høgskolen i Vestfold. Delprosjekt 1 (s.17-49), Delprosjekt 6 (s.161-188) og Oppsummering (s.189-207)
      Østrem, Solveig. 2007. Barnehagen som læringsarena : realisering av tanken om anerkjennelse. Nordisk pedagogikk 3/2007. 277-290


      Journals:
      NOU 2010:8 Med forskertrang og lekelyst. Kunnskapsdepartementet. del II, 81 s

      Other:
      OECD. 2006a. Starting Strong II. Early Childhood Education and Care.. Kap 5 Substantial Public Investment in Services and the Infrastructure. http://www.oecdbookshop.org/oecd/display.asp?lang=EN&sf1=identifiers&st1=912006031p1


      Recommended reading
      Books:
      Avolio, Bruce J. 2005. Leadership development in balance : MADE/born. L. Erlbaum Ass.. Kap. 1,2,3,4 og 6 (80 s).
      Børhaug, Kjetil ... [et al.]. 2011. Styring, organisering og ledelse i barnehagen. Fagbokforlaget
      Daft, Richard L. 2012. Organization theory and design. 11th ed. South-Western Cengage Learning. kap. 6
      Ekman, Gunnar. 2004. Fra prat til resultat : om lederskap i hverdagen. Abstrakt forlag
      Kabat-Zinn, Jon. 2009. 108 leksjoner i mindfulness : bevisst tilstedeværelse i hverdagen. Arneberg forl
      Katzenbach, Jon R., Douglas K. Smith. 1993. The wisdom of teams : creating the high-performance organization. Harvard Business School Press. (kap 5,6,8 )
      Lenz Taguchi, Hillevi. 2010. Bortenfor skillet mellom teori og praksis : en introduksjon til intra-aktiv pedagogikk i barnehagefeltet. Fagbokforlaget. Kap. 1 og 2
      Rønning, Rune, Glasø, Lars et al. 2013. Livet som leder: lederundersøkelse 3.0. 1. Fagbokforlaget, Bergen. 569
      Røys, Helge. 2007. Pedagogikk i barnehagen : grunnbok for førskolelærere. Damm. Kap. 5: Om didaktikk
      Sørhaug, Tian. 1996. Om ledelse : makt og tillit i moderne organisering. Universitetsforlaget
      Yukl, Gary A. 2013. Leadership in organizations. 8th ed. Pearson Education. kap 4, 30 sider


      Articles:
      Alvestad, M. og A. Berge. 2009. Svenske førskolelærere om læring i planlegging og praksis relatert til den nasjonale læreplanen. Nordisk barnehageforskning. 2 (2). 12 s
      Andersen, Svein S. og Øyvind Sæther. 2008. Kompetansemobilisering for prestasjonsutvikling : hvordan oppnår vi fremragende resultat med vanlige medarbeidere. Magma. nr. 1. Alternativt lastes ned : http://www.econa.no/kompetansemobilisering-for-prestasjonsutvikling
      Arnulf, Jan Ketil. 2008. Refleksjonsevne i ledergrupper som inngangsport til organisasjonsendring.. Tidsskrift for Norsk psykologforening. 45 (3). s 287-294 (7s)
      Befring, E. 1997. The Enrichment Perspective : a spesial educational approach. Remedial and special education. 18 (3). s 182-187, 110 sider
      Brochmann, Helene, Solvej Mose Mailund. 2010. Se med forældrenes øjne : introduktion. Danmarks Evalueringsinstitut. (26 s.). (http://www.eva.dk/projekter/2009/foraeldrevinkler-paa-kvalitet-i-dagtilbud/projektprodukter/)
      Glosvik, Ø. 2010. Systemisk tenking som grunnlag for leiing - Ein innfallsvinkel til lærande organisasjonar?. Norsk pedagogisk tidsskrift. 94 (4)
      Hein, Helle Hedegaard. 2009. Primadonnaen, præstasjonstripperen, prgamatikeren og lønmotagen, ledelse i dag. Ledelseidag.dk. nr. 4. (https://www.lederne.dk/ledelseidag/Artikler/Seogeftermndogaar/2009/nr4april/praesentationafnyarketypemodel.htm)
      Hein, Helle Hedegaard. 2009. Primadonnaen, præstasjonstripperen, prgamatikeren og lønmotagen. Ledelseidag.dk. nr. 4
      Søndenå, K. 2006. Kollektiv refleksjon – om ”skravl” som grunnlag for demokratisk personalsamarbeid. Barnehagefolk. 06/1


      Course outline

        Computer-based tools
        Itslearning

        Learning process and workload


          Examination


          Examination code(s)


          Examination support materials


          Re-sit examination


          Additional information