MAN 2922-2923 Value Added Taxation - Basic subjects and EU VAT
MAN 2922-2923 Value Added Taxation - Basic subjects and EU VAT
Gjennom dette programmet vil du få detaljert kunnskap om hvordan MVA-reglene på de mest vanlige sakskompleksene som oppstår innenfor MVA området. Du vil videre få inngående kunnskap om de ulike reglene i MVA-lovgivningen virker i sammenheng. Dette vil gjøre deg i stand til å forstå og analysere næringslivets til tider komplekse avgiftsplanlegging og avgiftsforvaltningens mottiltak. Endelig vil dette kurset gi studentene inngående innblikk og forståelse for de norske merverdiavgiftsreglene i et internasjonalt perspektiv.
Kandidaten har inngående kunnskap og evne til å analysere følgende regler i MVA-retten:
- Omsetningsbegrepet
- Begrepet næringsdrivende, herunder avgrensning mot arbeidstagere og avgiftsfrie institusjoner
- Uttak og justeringsregler
- Fast eiendom om mva, frivillig registrering
- Fradragsrett
- Sentrale unntak,særlig finansielle tjenester
- Fellesregistrering
- Avgiftsforhold ved omorganisering og endringer
- Avgiftsplanlegging - grensene mot gjennomskjæring
- Tidfesting - bokføringsregler
- Etterberegning
- Tilleggsavgift og straff
- Klage
- Hovedtrekk EUs mva-regelverk, forskjeller og likheter til norske regler
Kandidaten kan analysere, forholde seg kritisk til og bruke relevante metoder slik at hun/han kan:
- anvende mva-reglene på konkrete saksforhold
- se de mange bestemmelsene i mva-lovgivningen i sammenheng
- forstå næringslivets avgiftsplanlegging og avgiftsforvaltningens mottiltak ved gjennomskjæring
- se norske merverdiavgiftsregler i et internasjonalt perspektiv
- Kan analysere og forstå kompleksiteten i norsk merverdiavgiftslovning
- Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- Kan formidle kunnskap om avanserte MVA-rettslige problemstillinger samt på en god måte forklare hvordan dette kan analyseres.
- Rettskildene, mva-loven og mva-forskriften
- Merverdiavgiftsreformen 2001
- EUs merverdiavgiftsdirektiv, hovedregler og forskjeller
- Grunnleggende vilkår avgiftsplikt
- Subjektkravet
- Transaksjonskravet
- Objektkravet til vare og tjeneste
- Fradragsrett
- Relevans
- Tilordning
- Foreldelse
- Uttaksregler
- Fast eiendom
- Frivillig registrering
- Justeringsregler
- Organisasjonsforhold og MVA
- Omorganisering fusjon og fisjon
- Fellesregistrering
- Gjennomskjæring
- Tidfesting
- Bokføringskrav
- Betalingsregler
- Sanksjoner - etterberegning
- Klage
Læreprosess
Programmet forutsetter at studentene møter forberedt til hver undervisning. Før hvert program legges ut oppgaver på Its Learning, som studentene skal løse. Det legges også ut oppgaver som skal løses som repetisjon. Deltagerne skal bidra til aktiv dialog i undervisningen.
En del av pensum skal primært tilegnes gjennom selvstendig lesing. Her vil undervisning bare fokusere på utvalgte punkter. Eksamen vil dekke mer enn det som er undervist.,
Studentene skal enkeltvis, eller i grupper på to, skrive en prosjektoppgave. Denne anbefales påbegynt tidlig i programmet slik at arbeidet med oppgaven kan understøtte den løpende læringen.
Tidsbruk
Programmet er utfordrende. Studentene må regne minst det tidsforbruk som er vanlig normering for 15 studiepoeng (400 timer). Undervisningen er over tre samlinger à tre dager à åtte timer, til sammen 72 timer. I tillegg må det påregnes minst én lesedag i uken, og noe ekstra tid under arbeidet med programoppgaven.
Fire timers skriftlig eksamen, samt en prosjektoppgave som kan skrives enkeltvis eller i grupper på to personer. Prosjektoppgaven skal være på 15-20 sider når den skrives av en student, og 25-30 dersom to studenter skriver sammen.
Oppgavesettet på skriftlig eksamen vil variere og kan bestå av tre deler. Ca 1/3 gis som større oppgaver der kandidaten skal ta stilling til de skatte- og avgiftsmessige konsekvenser av et gitt saksforhold. For ca 1/3 gis oppgaver lik flervalgsoppgaver (men med manuell retting), mens ca 1/3 gis som korte teorioppgaver med svar på maksimum 1/2 side. Studentene får underveis i programmet god trening i de forskjellige oppgavetypene. Det anbefales at prosjektoppgaven påbegynnes tidlig i programmet slik at arbeidet med oppaven kan understøtte den løpende læringen.
Enkelte av oppgavene gis på engelsk, men kan besvares på norsk.
For studenter som bruker kurset som avsluttende program:
For studenter som skal benytte programmet som ett av sine to avsluttende program, skal fire (4) program à 15 stp være bestått.
I de 2 siste programmene tas kun skriftlig eksamen, og studenten skal skrive en større avsluttende oppgave på 12 stp. Denne oppgaven kan ha fritt valgt emne innen Master of Management med spesialisering i skatte- og avgiftsrettens pensum og innhold. Besvarelsen skal være på 30-40 sider når den skrives av en student, og 40-50 dersom to studenter skriver sammen.
Tillit og redelighet er avgjørende for all akademisk virksomhet. Å vise akademisk redelighet er faglige ansattes og studenters ansvar, og prinsippene er nedfelt i BIs regelverk.
Bachelor degree, corresponding to 180 credits from an accredited university, university college or similar educational institution. The applicant must be at least 25 years of age. At least two years work experience within taxes and taxation.
Studentene forutsettes å ha arbeidet minst to år med skatte- og avgiftsrett på heltid og ha relativt god innsikt i norske skatteregler, og en fortrolighet med bruk av juridiske kilder. En viss innsikt i grunnleggende merverdiavgiftsregler er en fordel.
Assessments |
---|
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Invigilation Weight: 100 Grouping: Individual Support materials:
Duration: 4 Hour(s) Exam code: MAN 29231 Grading scale: ECTS Resit: Examination next semester, thereafter when next scheduled course |
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Weight: 100 Grouping: Group/Individual (1 - 2) Duration: 1 Semester(s) Exam code: MAN 29221 Grading scale: ECTS Resit: Examination next semester, thereafter when next scheduled course |
All exams must be passed to get a grade in this course.
Activity | Duration | Comment |
---|---|---|
Teaching | 72 Hour(s) | |
Examination | 4 Hour(s) | |
Examination | 75 Hour(s) | |
Prepare for teaching | 49 Hour(s) | |
Student's own work with learning resources | 200 Hour(s) |
A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 15 ECTS credit corresponds to a workload of at least 400 hours.