BIN 3080 Leadership for preschool teachers
BIN 3080 Leadership for preschool teachers
Dette programmet er Handelshøyskolen BI sitt tilbud til pedagogiske ledere i barnehager. Gjennom dette programmet skal pedagogisk leder tilegne seg økt kompetanse innen ledelse. Gode og trygge pedagogiske ledere er en nøkkelfaktor for å kunne utvikle og sikre likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager. Hovedmålet med programmet er å gi den enkelte pedagogiske leder innsikt, kunnskapen og redskapene som skal til for å møte utfordringene og mulighetene som er knyttet til det å være leder i en storbybarnehage. Dette innebærer blant annet hvordan man best mulig kan møte utfordringer og muligheter i barnehager med et stort mangfold (etnisitet, kultur og språkutvikling), samt variasjon i organisering mellom barnehagene. For å mestre disse oppgavene er det nødvendig at man har pedagogiske ledere som er trygge i sin rolle, som drifter barnehager med høy kvalitet og opptrer profesjonelt i møtet med de ulike krav de stilles ovenfor. En viktig oppgave for pedagogiske ledere i årene som kommer vil være å igangsette og opprettholde systematisk fagutvikling både i egen avdeling, og i barnehagen for å sikre at kvaliteten på tilbudet er høy. For å sikre at disse målene nås er de planlagte samlingene lagt opp som en kombinasjon mellom faglig påfyll, samt arbeide i prosess grupper med prosessveiledere. Målgruppen er pedagogiske ledere i barnehager.
Det er i dag store kvalitetsvariasjoner i norske barnehager. Hvordan barn blir møtt og hvilke muligheter de har for utvikling vil variere fra barnehage til barnehage. Derfor er det et stort uutnyttet potensiale i norske barnehager. Gjennom dette programmet får studentene innføring i hvordan man som leder kan drifte barnehager og avdelinger med høy kvalitet som legger til rette for at barn utvikler seg og lærer mer. Programmet vil bidra til:
- Økt bevisstgjøring omkring potensialet som ligger i barnehagen i forhold til tidlig innsats gjennom økt kvalitet og stimulering og utnyttelse av barnehagens mulighet som forebyggende arena.
- Økt kompetanse om pedagogisk ledelse, personalledelse, endringsledelse og strategisk eller utadrettet ledelse.
Studentene skal utvikles til å forstå viktigheten av deres arbeid med kvalitet i barnehagen for barns utvikling og læring. De skal inneha kompetanse om hvordan barnehager som lykkes ser ut og jobber, samt at de skal ha utviklet seg til å bli trygge ledere som har redskapene og motet som skal til for å endre og utvikle sin egen barnehage/avdeling.
Etter endt kurs skal studentene kunne stille kritiske spørsmål til og reflektere over sentrale forutsetninger og antakelser innen.
Samling 1: Tidlig innsats og barnehagens samfunnsoppdrag
Barnehagens samfunnsoppdrag
Barnehagens formål og funksjon i et moderne samfunn
Norske barnehager barnepolitikk i et internasjonalt perspektiv (OECD)
Tidlig innsats
Barnehagen som forebyggende arena
Tidlig identifisering
Utjevne sosiale forskjeller
Samling 2: Utviklingen av best praksis
Hva viser forskning om hva som gir gode resultater i barnehagen?
Globale trender og kunnskapsutvikling om barnehagen
Hvordan ledes og drives de beste barnehagene
Analyse av egen barnehage/avdeling
Samling 3: Endring og utvikling av egen barnehage gjennom personalutvikling og etablering av god organisasjonskultur
Kapasitetsutbygging
Grunnleggende HRM
Relasjonsledelse
Organisasjonskultur for utvikling av en lærende organisasjon
Personalutvikling, motivasjon og veiledning av medarbeidere, lojalitet og tillit
Hvordan utvikle avdelingens praksis
Betingelser for å lære av egen praksis
Hvordan accountability systemer kan bidra til bedre kvalitetsforståelse, måling og kontroll av barnehagens
virksomhet (kvalitets monitorering/datadreven barnehage utvikling)
Samling 4: Ledelsesutvikling, roller og oppgaver
Om inspirerende og visjonær lederskap, og ulike måter å utøve lederskap på
Hva er effektiv ledelse? Ledertrekk, lederstil, ferdigheter, legitimitet, premisser og perspektiver
Lederrollen, rolleforståelse, kommunikasjonsstiler
Strategisk og utadrettede ledelse
Samspill med foreldre, ansatte og andre aktører
Kommunikasjon og veiledning
De vanskelige samtalene
The course consists of 48 teaching hours, consisting of lectures and exercises. It is expected that students complete assignments in accordance with lecturer’s instruction. Self-guided activities (reading literature, working with exercises) and the final exams will add up to approximately 150 hours. In total, the course has a work-load of approximately 200 hours.
Higher Education Entrance Qualification
Ingen
Assessments |
---|
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Weight: 100 Grouping: Individual Duration: 72 Hour(s) Comment: The course is concluded with a 72 hour individual written take home examination. Exam code: BIN 30801 Grading scale: ECTS Resit: Examination when next scheduled course |
A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 7,5 ECTS credit corresponds to a workload of at least 200 hours.