BIK 2951 Strategy in Practice
BIK 2951 Strategy in Practice
En velutviklet strategi er avgjørende for at en bedrift skal utvikle seg og overleve i fremtiden. Strategi setter bedriftens ressurser og aktiviteter i system og skjerper konkurranseevnen. Med den raske utviklingen som skjer i omgivelsene er det viktig å bygge inn en evne til å omstille seg etter nye krav. Strategi er koblet mot en helhetlig utvikling av en organisasjon for å sikre langsiktige konkurransefordeler.
Strategi i praksis er et kurs som beskriver og diskuterer strategi og som gir forståelse for hvordan ledelse og strategi beskrives og anvendes i dagens raske utvikling. Gjennom teorier og analysemodeller i strategi er gis det innsikt i ulike angrepsvinkler for hvordan man arbeider med strategi i praksis.
Avslutningsvis diskuteres utfordringer for strategi som gjennomgripende digitalisering, endrede samarbeidsformer og organisasjonsmåter, og innovative bransjer, for eksempel innen opplevelsesindustrien, medieindustrien, det offentlige og det enormt store tilbudet av tjenester via apper.
Studentene skal tilegne seg innsikt i og kunnskap om hva som ligger i begrepet strategi. I dette ligger både å kjenne til det teoretiske fundamentet og hvordan strategisk teori og modellverktøy omgjøres i praksis. Det betyr å forstå at det å lede eller delta i strategiske prosesser er del av et komplisert og helhetlig samspill som innebærer at det ikke finnes en enkel løsning om hva strategi er og hvordan den kan utøves. Strategifaget krever i stor grad tverrfaglig innsikt og forståelse, og avklaring av dilemmaer. Det vil bli demonstrert tydelig i dette kurset. Dessuten legges det stor vekt på faktabasert og systematisk analyse.
Studentene skal kunne analysere en strategisk situasjon og anvende relevante modeller og teorier om strategi på selvvalgte og utdelte problemstillinger/oppgaver og case. Relevante teorier skal anvendes på virkelige og realistiske problemstillinger som gjelder strategi både teoretisk og praktisk. Disse hentes i stor grad fra deltakernes egne bedrifter/virksomheter for at de skal være så praksisnære som mulig.
Studentene skal kunne forstå og reflektere over konsekvenser av strategi i egen organisasjon og praksis med en helhetlig tilnærming, som i tillegg til det forretningsmessige og mellommenneskelige, skal ta i betraktning etiske dimensjoner som bærekraft og samfunnsansvar.
Introduksjon
Strategi - fra langtidsplanlegging til strategisk planlegging
Strategiens tre grunnstener - analyse, valg og implementering.
Analyser -
- Teoretiske plattformer (Produkt/markedsmatrisen)
- Tradisjonelle og nyere definisjoner
- Forretningsmodeller og verdikonfigurasjoner
- Aktivitets- og ressursanalyse
- Digitalisering og teknologisk forståelse
- Ekstern analyse - datatilfang og tolkning
- Klynger og nettverk
- Konkurranseanalyse - bransjer og konkurranseprofiler
- Blue Ocean og Design Thinking
Intern analyse og konkurransekraft
Strategivalg
- Organisk utvikling
- Fusjoner og oppkjøp
- Allianser og klynger
Risikovurderinger
Strategisk implementering
- God og dårlig strategi
- Bærekraftig utvikling
- De ansattes syn på strategi - interessentanalyser
- Kulturelle forhold og stiavhengighet
- Prosess for strategisk gjennomføring
- Digital strategi og delingsøkonomi
- Strategi i ulike industrier og virksomheter
- Hjelp - jeg skal lede et strategiprosjekt !
- Målstyring
- Strategiske kart, prosjekter og milepæler.
The course is 100% web based. The teaching takes place online and consists of webinars and other digital learning elements, such as educational recordings, podcasts and video clips.
Kurset er en del av SLM-kursserien, Strategi i praksis, som består av består av SLM-kursene SLM 5001 Strategiske analyser, SLM 5002 Strategiske valg og forretningsmodeller, og SLM 5003 Strategisk implementering. Kursene er basert på kurset BIK 2951 Strategi i praksis, 7,5 ECTS. Dersom du har gjennomført tre kurs fra samme SLM-kursserie, og oppfyller opptakskravene for å ta eksamen på BI, kan du avlegge en eksamen innen den kursserien, som totalt gir 7,5 studiepoeng.
Higher Education Entrance Qualification
Covid-19
Due to the Covid-19 pandemic, there may be deviations in teaching and learning activities as well as exams, compared with what is described in this course description.
Assessments |
---|
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Weight: 100 Grouping: Group/Individual (1 - 3) Duration: 1 Semester(s) Exam code: BIK 29511 Grading scale: ECTS Resit: Examination when next scheduled course |
Activity | Duration | Comment |
---|---|---|
Teaching | 32 Hour(s) | |
Webinar | 16 Hour(s) | |
Examination | 72 Hour(s) | |
Prepare for teaching | 20 Hour(s) | |
Student's own work with learning resources | 60 Hour(s) |
A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 7,5 ECTS credit corresponds to a workload of at least 200 hours.