Bachelorstudiet i PR og markedskommunikasjon

Læringsmål for studiet

Bachelorstudiet i PR og markedskommunikasjon

Studieplan - heltid

2. år - heltid, valgkurs

3. år - heltid, valgkurs

Bachelorstudiet i PR og markedskommunikasjon er en tverrfaglig tilnærming til kommunikasjon som integrerer business-studier med PR og markedskommunikasjon, for å gi organisasjoner et sterkere fundament for å styre sine relasjoner med kunder, ansatte, investorer og andre interessenter.

Studentene vil oppnå nødvendige ferdigheter for å kunne arbeide med kommunikasjon og kommunikasjonsrådgivning, og etter hvert også påta seg lederroller for gjennom sin karriere, fremme sin profesjon og representere sine oppdragsgivere på en profesjonell måte. Oppdrags- og arbeidsgivere kan være mange ulike organisasjoner: bedrifter, fagforbund, offentlige virksomheter, politiske partier, ideelle organisasjoner, media, stiftelser, sykehus, skoler, religiøse institusjoner, sportsklubber eller kommunikasjonsbyråer. Studentene vil også kunne arbeide som småbedriftsentreprenører eller freelancere.

KunnskapsmålStudentene skal tilegne seg en generell forståelse av organisasjoner gjennom økonomistyring og finans, organisasjonsfag, strategi og markedsføring, i tillegg til inngående kunnskap om de to primære kommunikasjonsfunksjonene i en organisasjon; PR og markedskommunikasjon. De skal lære teorigrunnlag, planleggings- og implementeringsprosesser og kommunikasjonsfunksjonens plass i organisasjoner. Studentene skal også tilegne seg grunnleggende statistikk- og metodekunnskap som er nødvendig for å drive kommunikasjonsforskning, analysearbeid og utredning både i akademia og i praktisk kommunikasjonsutøvelse. 

FerdighetsmålEtter bachelorstudiet i PR og markedskommunikasjon skal studentene være i stand til å:

  • Bidra til at en organisasjons kommunikasjon er effektiv og troverdig 
  • Utvikle forskningsbasert kommunikasjonsstrategier
  • Vurdere og anbefale ulike mediekanaler
  • Lage presentasjoner
  • Gi råd om effektiv kommunikasjon internt og eksternt
  • Bistå organisasjoner i å evaluere kommunikasjonsstrategier i forhold til strategiske mål med ulike interessentgrupper.

I tillegg vil de kunne integrere teori og praksis gjennom reell interaksjon med organisasjoner der studentene utvikler en omfattende kampanjeplan for en faktisk oppdragsgiver. 

HoldningsmålStudentene skal opparbeide forståelse for interessentperspektivet og legitimitetsspørsmål, slik at det preger studentenes syn på næringslivet og samfunnet.

Last Modified: 20.06.2017 10:20