Bachelor i PR og kommunikasjonsledelse

Bachelorstudiet i PR og kommunikasjonsledelse

Studieplanene nedenfor viser den studieprogresjon studentene forventes å ha på normert studietid. Fra og med studieåret 2009/2010 er bachelorstudiene revidert, slik at minste kursstørrelse som hovedregel vil være 7,5 studiepoeng. Dette innebærer en omlegging av kursstrukturen i hvert enkelt studium. Endringene fases inn pr. studieår, slik at alle 1. år endres i studieåret 2009/2010, alle 2. år endres i studieåret 2010/2011 og alle 3. år i studieåret 2011/2012.

Studenter som startet på sine studier før høsten 2009, og følger normert studietid, skal fullføre etter tidligere kursstruktur. Det vil bli arrangert kontinuasjonseksamener for alle 1. og 2. års-kurs til og med våren 2012, og for alle 3. års-kurs til og med våren 2013. Mer informasjon om revisjon av bachelorstudiene kan du finne under studentinformasjon på www.bi.no

Studieplanene er her presentert slik at kursene som fremkommer, er de som blir undervist i studieåret 2010/2011. Ønsker du å se hvordan revidert studieplan for 3. år ser ut i 2011/2012 kan du åpne denne nedenfor. Trenger du å se tidligere studieplaner kan du finne disse her.

Læringsmål for studiet Bachelorstudiet I PR og kommunikasjonsledelse er et unikt studium som kombinerer en business-utdanning med Public Relations, PR, m.a.o. relasjonsbygging mellom organisasjoner og deres interessenter. Dette inkludere intern og ekstern kommunikasjon, samt utvikling av kommunikasjonsstrategier for å hjelpe organisasjoner til å oppnå sine strategiske mål. Studentene vil oppnå nødvendige ferdigheter for å kunne arbeide med PR og PR-rådgivning, og etter hvert også påta seg lederroller og gjennom sin karriere fremme sin profesjon og representere sine oppdragsgivere på en profesjonell måte. Oppdrags- og arbeidsgivere kan være mange ulike organisasjoner: bedrifter, fagforbund, offentlige virksomheter, politiske partier, non-profit organisasjoner, media, stiftelser, sykehus, skoler, religiøse institusjoner, sportsklubber eller kommunikasjonsbyråer. Studentene vil også kunne arbeide som småbedriftsentreprenører eller freelancere.

Kunnskapsmål

Studentene vil få en generell forståelse av organisasjoner gjennom økonomistyring og finans, organisasjonsfag, strategi og markedsføring, i tillegg til inngående kunnskap om PR, PR-fagets historie og teorigrunnlag, planleggings- og implementeringsprosesser og PR-funksjonens plass i organisasjoner. Spesielle fokusområder vil være PR i offentlig sektor, kampanjer i politikk og valg, intern kommunikasjon, medierelasjoner, og krisehåndtering. Studentene vil også få grunnleggende statistikk- og metodekunnskaper som er nødvendig for å drive forskning og utredning både i akademia og i praksis.

Ferdighetsmål

Som trenede kommunikatorer vil studentene være i stand til å:

  • produsere skriftlig materiale for sine organisasjoner,
  • utvikle forskningsbasert kommunikasjonsstrategier,
  • ha interaksjon med ulike media,
  • lage presentasjoner
  • gi råd om effektiv kommunikasjon både internt og eksternt
  • bistå organisasjoner i å evaluere kommunikasjonsstrategier i forhold til strategiske mål.

I tillegg vil de kunne integrere teori og praksis gjennom reell interaksjon med organisasjoner der studentene utvikler en omfattende kampanjeplan for en faktisk oppdragsgiver.

Holdningsmål

Studentene opparbeider forståelse for interessentperspektivet og legitimitetsspørsmål, slik at det preger studentenes syn på næringslivet og samfunnet.

1. studieår 2010/2011 - revidert plan

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
BØK 3411 Finans og økonomistyring I 7,5 X  
HIS 3410 Bedriften 7,5 X  
MRK 3414 Markedsføringsledelse 7,5 X  
PRK 3406 Introduksjon til PR 7,5 X  
MET 3431 Statistikk 7,5   X
MRK 3480 Forbrukeratferd 7,5   X
ORG 3401 Organisasjonsatferd og ledelse 7,5   X
SØK 3432 Makroøkonomi 7,5   X

2. studieår 2010/2011 - revidert plan

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
MET 2123 Metode og dataanalyse 7,5 X  
PRK 3520 Medier i moderne samfunn 7,5 X  
PRK 3522 Skrivetrening for PR 7,5 X  
Valgkurs 1 7,5 X
BØK 3551 Praktisk økonomi og virksomhetsstyring 7,5   X
PRK 3523 Overtalelse i teori og praksis 7,5   X
PRK 3524 Krisekommunikasjon 7,5   X
Valgkurs 2 7,5   X

VALGKURS

For valgkurs i høstsemesteret 2010 skal valget skje elektronisk i individuell studieplan medio juli 2010.

For vårsemesteret 2011 skal valget skje elektronisk i individuell studieplan medio november 2010.

For mer informasjon om valgkursordningen - Klikk her

Det tas forbehold om mange nok påmeldinger til de enkelte valgkurs for å kunne sette de i gang.

3. studieår 2010/2011

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
INS 2000 Internal Communication 6 X  
INS 2400 Politisk kommunikasjon 6 X  
MET 2430 Kvalitative metoder 6 X  
MRK 9620 Kultur og medieanalyse 6 X  
INS 2403 Public Relations Campaign Strategies 15 X X
INS 2501 Bacheloroppgave i PR og kommunikasjonsledelse 15   X
INS 2600 Crisis Management and Communication 6   X

3. studieår 2011/2012 - revidert plan

Kurskode Kursnavn Studiepoeng Høst Vår
PRK XX33 Intern kommunikasjon 7,5 X  
STR XXX1 Strategi 7,5 X  
. Valgkurs 3 7,5 X  
. Valgkurs 4 7,5 X  
PRK XX31 Introduksjon til grafisk design 7,5   X
PRK XX32 Politisk og offentlig kommunikasjon 7,5   X
MRK XXX9 Bacheloroppgave i kampanjeutvikling 15   X

Kursbeskrivelsene vil bli publisert medio juni 2011.